به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروزه استفاده از هارد اکسترنال بسیار شایع تر از گذشته است چرا که نیاز روزافزون به جابه جایی اطلاعات باعث شده است تا این ابزارهای کوچک دیجیتالی در بین بیشتر مردم به عنوان ابزاری راحت برای انتقال اطلاعات به شمار می آیند. در نهایت افزایش استفاده از هارد اکسترنال باید بدانید که مشکلات مربوط به آن ها نیز روز به روز بیشتر می شوند و این مشکلات در انواع مختلف هارد اکسترنال با هم متفاوت اند. شاید همین مشکلات باشد که نیاز به ریکاوری هارد اکسترنال را بسیار بیشتر از گذشته کرده است.مشکلاتی که مربوط به هارد اکسترنال می شوند را عموما میتوان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

ریکاوری هارد اکسترنال براثر ضربه

شاید مهمترین و شایع ترین اتفاقی که نیاز به ریکاوری هارد اکسترنال را ایجاد می کند ضربه است.

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که حین کار کردن با هارد از دستتان افتاده است و شوکی حاصل از این ضربه به هارد شما وارد شده است. در حین بروز این مشکل، شما با جابه جایی سخت افزاری میتوانید به راحتی اقدام به ریکاوری اطلاعات کنید. دقت داشته باشید که برای این کار ابتدا متخصص در این زمینه هارد دیسک را باز می کند و سپس با کسب اجازه از مشتری درون کلین روم را بررسی می کند و سپس در صورتی که دیسک ها سالم باشند امکان استخراج آنها وجود دارد. دقت داشته باشید که این امر نیازمند این است که هارد دیسک معیوب جراحی شود و همچنین قطعات معیوب نیز تعویض شوند. دقت داشته باشید که کار تعمیر و جراحی هارد در واقع نیازمند قطعاتی سالم از یک هارد اکسترنال مشابه است.

مشکلات ناحیه سرویس هارد

دقت داشته باشید که شاید نقص ایراداتی که در فرم ویر پدید می آید به آسانی آنچه شما تصور می کنید نباشد. هرچند که با در دست داشتن ابزار های فوق قوی شما میتوانید این کار را به صورت بسیار ساده تر انجام دهید اما ممکن است که تعمیر اینگونه هارد ها ساعت ها و یا روز ها به طول بینجامد. همچنین رهایی از مشکلات هم شامل مشکلات کلی نخواهد شد و تنها مشکلات جزئی برطرف می شوند.

مشکلات پورت اتصال در هارد دیسک

این مشکل یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در زمینه هارد دیسک ایجاد می شود. ممکن است زمانی که شما میخواهید هارد اکسترنال خود را به کامپیوتر و یا سایر دستگاه های دیجیتال متصل کنید متوجه شوید که دستگاه قادر به اتصال نیست. در این صورت امکان خراب شدگی پورت اتصال بسیار محتمل تر از سایرین است. علی رغم اینکه تصور می کنید با رفع این مشکل فیزیکی میتوانید به اطلاعات داخل هارد دست بیابید اما باید بدانید که اینطور نیست و در نهایت ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتر شود و اطلاعات شما به طور کلی ناقص خواهند شد.

کند بودن و نیاز به ریکاوری هارد اکسترنال

شاید تصور کنید که این مشکل برای شما پیش نمی آید اما در نهایت در ورژن های دیجیتالی هارد اکسترنال ممکن است که به این مشکل بربخورید. اغلب پیش آمده است که کاربران و مشتریان اینطور می گویند که هاردشان به شدت کند شده است و یا فقط اطلاعات را به نمایش می گذارند و گزینه کپی کردن در آنها وجود ندارد. در این حال گفته می شود که هارد اکسترنال دچار مریضی های خاص شده است و شما باید تعمیر آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

خرابی برد هارد اکسترنال

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه هارد اکسترنال وجود دارد و نیاز به ریکاوری هارد اکسترنال را افزایش می دهد خرابی برد است. بار ها دیده شده است که نوسانات ولتاژ هارد دیسک منجر به خرابی هارد اکسترنال می شود و در نهایت باعث می شود تا هارد اکسترنال بسوزد. در این حال در واقع هارد شما هیچگونه علائم خاصی مبنی بر روشن بودن نشان نمی دهد و یا اینکه روشن می شود اما شناسایی نمی شود و یا ممکن است که علائم غیر عادی نشان می دهد. این نوع خرابی به حدی رایج است که در اغلب موارد تعمیرکاران را نیز به اشتباه می اندازد.

هارد اکسترنال و صداهای ناهنجار

شما هم میدانید زمانی که هارد اکسترنال خود را به یک وسیله دیجیتالی وصل می کنید صداهایی از آن شنیده می شود که در واقع نشان دهنده این است که دستگاه در حال پردازش اطلاعات است.

صداهای ناهنجاری که از داخل هارد شنیده می شود به چندین عامل مختلف بستگی دارد. یکی از دلایلی که صدای ناهنجار و نیاز به ریکاوری هارد اکسترنال را ایجاد می کند در واقع ضربه است که در نهایت باعث شکستگی هر می شود. همچنین خرابی برد هارد دیسک، نشستن هد بر روی اسپیندل موتور، خرابی بوش و همچنین بلبرینگ اسپیندل موتور میتواند باعث صدای ناهنجار هارد شود. در بسیاری از موارد شنیده اید که هارد شما بیش از آنکه توسط دستگاه شناسایی شود صداهای ناهنجاری تولید میکند پس در این حال بهتر است که این صدا را جدی بگیرید و ضمن تعمیر آن از استفاده مجدد بپرهیزید.

ریکاوری هارد اکسترنال به چه صورت انجام می شود؟

امروزه برای ریکاوری هارد اکسترنال راه های مختلفی وجود دارد. اگر مشکل سخت افزاری باشد ابتدا متخصص در این زمینه هارد را باز کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد و سپس اقدام به تعمیر آن میکند. یکی دیگر از راه هایی که در ریکاوری هارد اکسترنال مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از نرم افزار های مختلف در این زمینه است. این مورد به ویژه برای زمانی که هارد شما دارای مشکلات نرم افزاری شده است مفید و کارآمد است. از سری این نرم افزار های بازیابی اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • R-Studio
  • Easy Recovery
  • Auslogics File Recovery

زمانی که بر اساس یک اشتباه هارد اکسترنال شما دچار مشکل می شود، پیش از هرگونه اقدامی باید تشخیص دهید که این مشکل از کجا نشات میگیرد و دقت داشته باشید که پیدا کردن اصل مشکل بسیار مهم تر از راه های رفع آن است چرا که در صورت بروز هرگونه اشتباه ممکن است اطلاعات شما به طور کل پاک شوند و به صلاح شماست که این کار را به متخصصین بازیابی اطلاعات امداد سیستم بسپارید.