به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در خصوص سلامت چشم‌ها، سرعت گرفتن نرخ نابینایی بزرگسالان در مقایسه با چند سال گذشته است. مطالعات بسیاری درباره افزایش آمار نابینایی در سراسر جهان انجام گرفته و این عارضه عمدتا به صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال نسبت داده می‌شود.

گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی نور آبی ساطع می‌کنند. نور آبی این دستگاه‌ها ممکن است برای چشم شما سمّی باشد. محققان دانشگاه تولدو دریافتند که نور آبی ساطع‌شده از دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند منجر به دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد شود که یکی از دلایل اصلی نابینایی در ایالات متحده است.

دکتر آجیت کارونارتین، استادیار گروه شیمی و بیوشیمی دانشگاه تولدو اظهار داشت که «نور آبی این دستگاه‌ها با آسیب رساندن به شبکیه چشم روی بینایی تأثیر منفی می‌گذارد.»

دژنراسیون ماکولا نتیجه‌ی مرگ سلول‌های گیرنده نوری شبکیه است. وظیفه سلول‌های گیرنده نوری، دریافت تصاویر بصری و ارسال آنها به مغز با استفاده از مولکول شبکیه‌ای است. این مولکول که توسط چشم تولید می‌شود، به واسطه نور آبی تحریک شده و واکنش‌های شیمیایی مختلفی ایجاد می‌کند. این واکنش‌ها در داخل چشم می‌توانند برای مولکول‌های گیرنده نوری سمّی باشند و به آنها آسیب بزنند. در صورتی که این سلول‌های گیرنده نوری از بین بروند، دیگر بازتولید نمی‌شوند.

جلوگیری از نابینایی

وقتی پای ضعف بینایی در میان باشد، اساساً سه مسئله کلی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. این سه مسئله عبارتند از:

  1. خستگی چشم بر اثر تمرکز چشم‌ها روی یک نقطه خاص برای یک مدت طولانی
  2. مواد غذایی دریافتی و تأثیر آنها بر سلامت چشم
  3. آسیب‌های احتمالی ناشی از روشنایی صفحه تبلت و موبایل

مطالعاتی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهند که تا سال 2050 یک‌دهم مردم جهان دچار نابینایی خواهند شد. این آمار حیرت‌انگیز است! اما چرا؟ و چطور می‌توان مطمئن بود که ما یکی از آن افراد نخواهیم بود؟

خستگی چشم در اثر خیره شدن

اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که آیا از سندرم نگاه کردن به کامپیوتر رنج می‌برید؟ اگر تاکنون بخاطر استفاده از کامپیوتر یا موبایل دچار خشکی چشم، خستگی چشم، تاری دید یا گردن‌درد و کمردرد شده‌اید، یعنی به چشم‌های خود فشار می‌آورید و سلامت چشم‌تان به خاطر افتاده است.

بزرگ‌ترین عامل افزایش نابینایی، افزایش میوپیا یا نزدیک‌بینی است. نزدیک‌بینی به دلیل تمرکز مداوم روی اشیاء نزدیک برای یک مدت طولانی رخ می‌دهد. آشنا نیست؟ وقتی ما ساعت‌ها به تلفن همراه و صفحه نمایش کامپیوتر خود خیره می‌شویم، جای تعجب ندارد که آمار نزدیک‌بینی تا این حد افزایش یافته است. ولی ما دیگر نمی‌توانیم بدون این دستگاه‌ها زندگی کنیم، پس چطور می‌توان از ابتلا به نزدیک‌بینی جلوگیری کرد؟

پاسخ ساده است، کمی استراحت کنید! بلند شوید و از کامپیوتر فاصله بگیرید یا 30 دقیقه یک‌بار تلفن خود را کنار بگذارید و با کسی صحبت کنید. بیرون بروید و روی اشیاء دور تمرکز کنید و به چشمان خسته‌ی خود فرصت استراحت دهید. اگر این تمرین را تکرار کنید، احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

تغذیه چشم

خستگی چشم تنها عاملی نیست که به چشم‌ها آسیب می‌زند. تغذیه نقش مهمی در عملکرد چشم‌های شما دارد. چشم‌ها مثل سایر اعضای بدن به مواد مغذی نیاز دارند تا خوب کار کرده و خودشان را ترمیم کنند. اگر از مصرف مواد مغذی خودداری کنید و تمام روز به صفحه کامپیوتر خیره شوید، دچار مشکلات بینایی خواهید شد.

میوه و سبزیجات یک رژیم غذایی سالم برای چشم‌های شما هستند و تمام مواد مغذی مورد نیاز چشم‌ها را تأمین می‌کنند. اگر میوه و سبزیجات دوست ندارید یا می‌خواهید مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید، از یک بینایی‌سنج بخواهید که رژیم غذایی مناسب شما را تجویز کند. انتخاب‌های زیادی در مورد مواد مغذی مناسب برای چشم وجود دارد. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین موارد را برای خود و چشمانتان پیدا کنید.

نور مرئی با انرژی بالا (HEV) و سلامت چشم

نقش این مورد هنوز تأیید نشده است، اما باید حواستان به آن باشد. بسیاری از متخصصان چشم نگران نوری هستند که از صفحه نمایش موبایل ساتع می‌شود. نور مرئی با انرژی بالا یا به اختصار HEV می‌تواند به نقاط حساس چشم آسیب بزند.

تأثیر این نور در طول روز یا در محیط‌های پرنور بسیار ناچیز است، اما کار کردن با موبایل در یک اتاق تاریک در طول شب می‌تواند باعث آسیب دائمی شود. همانطور که گفتیم، این مسئله هنوز تأیید نشده است. اما احتمال بسیار زیادی وجود دارد که HEV باعث دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد شود. پس چرا ریسک کنیم؟ اگر می‌خواهید از تلفن خود استفاده کنید، مطمئن شوید که نور اتاق کافی باشد تا تأثیر HEV به حداقل برسد.

نتیجهگیری

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا چیزهایی را که ممکن است باعث نابینایی شوند و نحوه جلوگیری از این عارضه را بشناسید. اگر سؤال خاصی در ذهن دارید، حتما با یک بینایی‌سنج مشورت کنید. وقتی پای سلامتی شما در میان باشد، هیچ سؤالی احمقانه نیست. شما فقط یک جفت چشم دارید که غیر قابل تعویض هستند.

منبع: https://vitmob.com/