به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

بسکتبال از جمله ورزش‌هایی است که پوشیدن کفش مناسب در آن، در جلوگیری از مصدومیت و همچنین کیفیت کلی بازی تاثیر به سزایی دارد. با انتخاب یک کفش بسکتبال مناسب، هر بازیکنی می‌تواند در تغییر جهت، افزایش یا کاهش ناگهانی سرعت، جهش برای پرتاب توپ و هنگام فرود عملکرد خوبی داشته باشد و از بروز در رفتگی مچ یا آسیب‌های این چنینی نگرانی نداشته باشد. توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که تنها پوشیدن کفش مناسب شما را تبدیل به یک بازیکن حرفه‎‌ای نمی‌کند و باید تلاش مستمر، تمرین‌های سخت و ... را در برنامه خود داشته باشید.

ساختار کتونی بسکتبال

در خرید کفش بسکتبال لازم است در ابتدا به ساختار آن توجه داشته باشید. ساختار یک کتونی شامل سه بخش رویه، زیره و لایه میانی می‌شود که کیفیت هر بخش می‌تواند در دوام و قیمت کفش تاثیر به‌سزایی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر شما با این سه بخش مطالبی را آماده کرده‌ایم تا شما اطلاعات کاملی در مورد یک کتونی بسکتبال داشته باشید.

زیره کفش

با توجه به اینکه زیره کتونی ارتباط مستقیم با زمین بازی دارد، باید متناسب با زمین بازی زیره مناسبی نیز در نظر گرفت. اغلب جنس این قسمت از مواد مصنوعی با استحکام بالا ساخته می‌شود. زیره پهن و تخت بهترین گزینه برای کتونی بسکتبال است و شما باید سعی کنید از زیره‌هایی که طرح‌های مشخصی برای سر نخوردن دارند، استفاده کنید. در این بازی پر هیجان عرق بازیکنان اغلب روی زمین می‌افتد، زیره کفش باید به گونه‌ای باشد که به خاطر خیس بودن جزئی زمین لیز نخورد. آسیب‎های جدی و مصدومیت‌های طولانی با بروز حوادث جزئی در این بازی ممکن است اتفاق بیافتد.

لایه میانی

مهم‌ترین بخش یک کتونی بسکتبال که نرمی و راحتی باید در آن باشد، قسمت لایه میانی است. بیشترین تاثیر در عملکرد یک کفش به این قسمت وابسته است. در طراحی لایه میانی کفش بسکتبال از فوم‌های EVA، فوم‌های PU و در برخی مواقع از ترکیب آن‌ها استفاده می‌شود. نوع اول یعنی فوم‌های EVA وزن سبکی نسبت به نوع PU دارند. استحکام نوع دوم از نوع اول بیشتر است.

10

رویه کفش

تفاوت رویه‌های کتونی این ورزش را می‌توان از نظر جنس و میزان ارتفاع ساق مورد بررسی قرار داد. بدون شک می‌دانید که برندهای مطرح دنیا در تولید این کفش‌ها از جنس‌های مختلفی استفاده می‌کنند. حرفه‌ای‌ها به دنبال این هستند که کوچکترین حرکت خود را با این کفش‌ها تنظیم کنند و افراد مبتدی نیز برای تفریح این نوع کتونی‌ها را می‌خواهند. با این وجود هر شخصی با توجه به نیاز خود باید کفش بسکتبال با جنس و قیمت مناسب تهیه کند.

جنس

رویه‌ها را می‌توان از نظر جنس در دو دسته رویه نرم و سخت در نظر گرفت. رویه نرم از جنس پارچه است و انعطاف بسیار زیادی دارد و برای بازیکنان چابک بسیار مناسب است، چرا که وزن بسیار سبکی دارند و جابجایی بازیکن با این کفش‌ها بسیار راحت خواهد بود. رویه‌های سخت که جنسشان از مواد مصنوعی و پلاستیک است، به خوبی وظیفه محافظت از پا را انجام می‌دهند و دوام و استحکام بسیار بالایی دارند. به دلیل وزن زیادی که دارند، اغلب بازیکنان قدرتی از این کتونی استفاده می‌کنند.

ارتفاع ساق

از طرفی دیگر این کتونی‌ها از نظر میزان ارتفاع ساق، به سه دسته ساق کوتاه، ساق متوسط و ساق بلند تقسیم بندی می‌شود. هر بسکتبالیست با توجه به توانایی‌ها و استایل خود می‌تواند هر نوعی از این کفش‌ها را تهیه کند.

کفش ساق کوتاه

بازیکنان سرعتی در ورزش حرفه‌ای بسکتبال، از کفش بسکتبال ساق کوتاه استفاده می‌کنند. کاملا بدیهی است که میزان محافظت این نوع کتونی از مچ پا بسیار کمتر است.

کفش ساق متوسط

برخی از بازیکنان در بازی بسکتبال از پوزیشن و استایل خود اطمینان کافی ندارند و همین مسئله باعث شده است تا آنها برای رفع این عدم اطمینان از کفش‌های ساق متوسط استفاده کنند. تا حدی این نوع کتونی‌ها از مچ پا محافظت می‌کنند و البته باید گفت که قابلیت انعطاف بسیار مناسبی دارند.

کفش ساق بلند

در این نوع کفش بسکتبال، رویه آن به طور کامل مچ پای بازیکن را احاطه می‌کند. ایمنی این نوع کفش‌ها بسیار زیاد است. بازیکنان با وزن زیاد و چهار شانه با هیکل درشت اغلب از این‌ها استفاده می‌کنند تا مطمئن باشند که پاهای آنها کمتر آسیب خواهد دید. بازیکنان حرفه‌ای در پست فوروارد و سنتر اغلب از نوع کتونی بهره می‌برند.

11

نکات مهم خرید کفش بسکتبال

پس از اینکه ساختار کفش‌های بسکتبالی را شناختید و دانستید که باید هنگام خرید به زیره، رویه و قسمت میانی توجه داشته باشید، حال وقت آن است تا با نکاتی که باید هنگام خرید رعایت کنید، آشنا شوید.

سایز پا

فیت شدن کتونی بسکتبال در پای بازیکن بسیار مهم و ضروری است. اگر شما کفشی تهیه کنید که در پای شما به طور کامل جا نیافتد، در جهش‌ها و فرودها بسیار محتمل است که پای شما پیچ بخورد. اگر به یک فروشگاه حضوری می‌روید، حتما چند کتونی را امتحان کنید تا بهترین سایزی که به پای شما سازگاری دارد را انتخاب کنید.

اگر به صورت آنلاین می‌خواهید خرید کنید، بدون تردید باید سایز پای خود را اندازه گیری کنید. طول و عرض دقیق پایتان را به مسئولین سایت اعلام کنید تا کفش مناسب برای شما فرستاده شود. شماره سایز کفش در برندهای مختلف با اختلافات جزئی همراه است و همین مسئله باعث می‌شود تا شما سایز مناسبی را درخواست نکنید.

تعیین سبک بازی

همانطور که در طول متن اشاره کردیم، سبک بازی در انتخاب کفش بسیار مهم است. به طور کلی می‎‌توان بازیکنان این ورزش را به دسته قدرتی، سرعتی و منطقه‌ای تقسیم بندی کرد. اغلب بازیکنان قدرتی از کفش ساق بلند و با ایمنی بالا، سرعتی‌ها از ساق کوتاه و منطقه‌ای ها از ساق متوسط استفاده می‌کنند.

دیدن تمام مدل‌ها

سعی کنید قبل از خرید محصولات چند فروشگاه را مشاهده کنید. به یمن بستر اینترنت و مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین کار بسار ساده شده است و شما در کنار دوستان می‌توانید کفش‌های مختلف را باهم مقایسه کنید و با توجه به نیاز و سلیقه خود محصول مناسبی انتخاب کنید.

انتخاب یک فروشگاه مطمئن

این روزها اجناس تقلبی در بازار بیداد می‌کنند. تفاوت قیمت کفش بسکتبال اورجینال و کپی بسیار زیاد است و اگر شما از یک جای مطمئن این نوع اجناس را تهیه نکنید، ممکن است به تله افراد سودجو بیافتید. با مشورت دوستان و یا جستجو در اینترنت یک فروشگاه مطمئن پیدا کنید و خرید خود را از آنجا انجام دهید.

نتیجه‌گیری

این روزها خرید کفش ورزشی به دلیل وجود تنوع زیاد و البته وجود شباهت بین نسخه اصل و تقلبی کار بسیار سخت شده است. افرادی که به بازی بسکتبال مشغول هستند، می‌دانند که کفش بسکتبال مهم‌ترین وسیله‌ای است که یک بسکتبالیست باید تهیه کند. کتونی‌های بسکتبال از نظر رویه به سه دسته ساق کوتاه، بلند و متوسط تقسیم می‌شوند که هر کدام به ترتیب برای بازیکنان سرعتی، قدرتی و منطقه‌ای مناسب است. هنگام خرید باید توجه داشته باشید تا کفش به پای شما فیت شود. تنوع قیمت در این نوع کتونی‌ها بسیار زیاد است و هر کس با توجه به نیاز می‌تواند مدل مناسبی تهیه کند.

اگر به دنبال فروشگاه معتبر و مطمئن برای خرید کفش بسکتبال هستید، می‌توانید به فروشگاه ایران والیبال مراجعه کنید. این فروشگاه فعالیت خود را از سال 95 شروع کرده و عرضه لوازم بسکتبال، فوتبال، والیبال و ... فعال است. از مزایای خرید از این فروشگاه می‌توان به 7 روز ضمانت بازگشت کالا، گارانتی سلامت فیزیکی و ارسال سریع محصولات اشاره کرد.