به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

چکیده : اصلی‌ترین معیار و ملاک در ساخت یک بنا مقاومت و استحکام آن بوده و معمولاً مهندسین به این مسأله توجه بسیاری نشان می‌دهند. احتمالاً شما هم می‌دانید که در امر استحکام و مقاومت ساختمان دو ماده اولیه مهم بتن و میلگرد هستند، این متریال‌ها مکمل هم بوده و ساختمان را در برابر عوامل مختلف مستحکم‌تر خواهند کرد.

 

چرا از میلگرد در بتن استفاده می‌شود؟

استحکام سازه‌ها از گذشته تا کنون جزء مهم‌ترین اهداف معماران بوده است. امروزه برای این منظور معمولاً میلگرد را در بتن مورد استفاده قرار می‌دهند. استفاده از این محصول در بتن باعث می‌شود مقاومت کششی بتن و همچنین استحکام سازه تا حد قابل توجهی افزایش یابد. به طور کلی اصلی‌ترین معیار و ملاک در ساخت یک بنا مقاومت و استحکام آن بوده و معمولاً مهندسین به این مسأله توجه بسیاری نشان می‌دهند. احتمالاً شما هم می‌دانید که در امر استحکام و مقاومت ساختمان دو ماده اولیه مهم بتن و میلگرد هستند، این متریال‌ها مکمل هم بوده و ساختمان را در برابر عوامل مختلف مستحکم‌تر خواهند کرد.

با این اوصاف امروز در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم که شما را با کاربرد میلگرد در بتن و اهمیت آن در ساختمان‌سازی بیشتر آشنا سازیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید میلگرد، مزایای آن و مواردی از این قبل با آهن هایپر همراه شوید. 

 

 

استفاده از میلگرد در بتن چه میزان اهمیت دارد؟

 

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بتن مقاومت بالای آن در برابر فشار است؛ از همین رو برای ساخت قطعاتی که تحت فشار هستند مانند ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود نمی‌توان گفت که بتن از همه نظر مستحکم است، معمولاً بتن در برابر شکستگی عملکرد خوبی از خود نشان نداده و در واقع باید بگوییم که مقاومت کششی آن چندان جالب نیست. این مسأله باعث شده که مهندسان به فکر تقویت استحکام بتن باشند تا برای ساختمان‌ها از نظر ایمنی مشکلی پیش نیاید؛ از همین رو میلگرد‌های فولادی را در داخل بتنها تعبیه کرده و بدین ترتیب نواقص بتن را جبران و مقاومت کششی آن را افزایش می‌دهند.

اضافه شدن میلگرد به بتن، مقاومت آن را افزایش داده و با این کار در اصطلاح بتن مسلح ساخته می‌شود. بتن مسلح در حال حاضر نقش اساسی در استحکام طولانی مدت ساختمان‌ها و بنا‌ها ایفا می‌کند. در صورتی که از میلگرد‌های فولادی در صنعت ساختمان‌سازی و به منظور متریال مرکب بتن کمک نگیرند، بدون شک عواقب بد و ناگواری در انتظار ساختمان ساخته شده خواهد بود. به عبارتی با وارد شدن هر فشار یا باری احتمال ترک خوردگی و شکستگی بتن و دیوار‌های ساختمان وجود دارد.

 

استفاده از میلگرد در بتن چه مزایایی در پی دارد؟

 

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود از میلگرد به عنوان ماده ترکیبی در بتن استفاده کنند افزایش استحکام ساختمان در نتیجه افزایش مقاومت بتن در برابر فشار است. این مسأله مهم‌ترین مزیت استفاده از میلگرد در بتن به شمار می‌رود.

اما علاوه بر آن افزایش مقاومت در مقابل عوامل محیطی و جوی نامساعد هم از دیگر مزایای ترکیب میلگرد‌های فولادی با بتن محسوب می‌شود. در صورت استفاده از میلگرد در بتن، آن ساختمان حتی مقاومت بیشتری در مقابل آتش سوزی و رطوبت به دست می‌آورد؛ چرا که بدنه‌ای مستحکم دارد.

از عوامل دیگری که باعث استفاده زیاد از این ترکیب شده وجود وجوه مشترک بین خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد و بتن است. فولاد و بتن هر دو متریال‌هایی هستند که از قدرت چسبندگی خوبی برخوردار بوده و عملکردی مشترک هنگام اعمال فشار بار از خود نشان می‌دهند. به علاوه این دو متریال دارای ضریب انبساطی یکسانی بوده به همین علت هم تنش‌های اولیه در صورت ترکیب شدن روی آن‌ها تأثیر‌گذار نیست؛ از همین رو خرید میلگرد برای استفاده در بتن روزبه روز در حال افزایش است. 

 

images_1666419036.png

انواع میلگرد مصرفی در بتن

 

بهتر است بدانید که در صنعت، میلگرد را در انواع و ابعاد مختلفی تولید می‌کنند. میلگرد‌های مختلف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و هر کدام در زمینه‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به نظر شما کدام نوع میلگرد برای استفاده در بتن بهتر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی، کاربرد ساختمان، بودجه، نوع بتن، طراحی ساختمان و قیمت میلگرد انتخاب‌های زیادی در دسترس است.

اما به طور کلی میلگرد‌هایی را که می‌توان برای ترکیب در بتن مورد استفاده قرار داد، شامل موارد زیر می‌شوند:

 

میلگرد‌های ساده

 

مدل ساده یکی از پر مصرف‌ترین میلگرد‌های کاربردی در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌رود. این نوع از میلگرد‌ها را میلگرد نرمه هم می‌گویند، مقطع این مدل‌ها دایره‌ای بوده و دارای سطحی صاف هستند. معمولاً این نوع را به منظور جلوگیری از ترک خوردگی بتن و جمع شدگی آن مورد استفاده قرار می‌دهند.

میلگرد‌های ساده را در فاصله‌های معینی در میان بتن قرار داده و به این نحوه از ترک خوردگی در بتن جلوگیری می‌نمایند. از جمله ویژگی‌های قابل توجه این مدل از میلگرد‌ها می‌توان به برش راحت بدون آسیب به ساختار و قابلیت خمیدگی اشاره کرد. با این حال به هیچ عنوان میلگرد‌های نرمه را برای ساخت بنا‌هایی سنگین مانند پل‌های گذر وسایل نقلیه استفاده نمی‌کنند؛ چرا که به علت وجود فاصله بین میلگرد‌ها و بتن فشار بالا باعث جدا شدن اتصال و چسبندگی بین متریال‌ها می‌شود.

 

میلگرد‌های آجدار

 

معمولاً مقطع این نوع را به صورت دایره‌ای و چند ضلعی می‌سازند، اما سطح آن‌ها صاف نبوده و به علت داشتن کمی زبری در سطح به آن آجدار گفته می‌شود. میلگرد‌های آجدار به واسطه داشتن سطح ناهموار دارای چسبندگی بیشتری با بتن هستند. در واقع می‌توان گفت این نوع میلگرد به خوبی در بتن جا ساز می‌شود.

میلگرد‌های آجدار را در مناطق زلزله خیز در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌دهند. بهتر است که بدانید میلگرد‌های آجدار در دو مدل میلگرد‌های HSD با مقاومت بالا و میلگرد‌های TMT ترمومکانیکی تولید می‌شوند.

در صورتی که برای ساخت ساختمان به دنبال مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، عوامل کششی و فشاری، زلزله و حرارت بالا هستید میلگرد‌های آجدار ترمومکانیکی انتخاب بهتری برای شما خواهند بود؛ چرا که این نوع از میلگرد‌ها در دمای بسیار بالایی ساخته شده و در صورت ترکیب شدن با بتن مقاومت را چند برابر خواهند کرد.

بهتر است که بدانید میلگرد‌های مقاومت بالا را به صورت انحصاری و تنها برای استفاده در بتن به صورت مارپیچی تولید می‌کنند. قابلیت خمشی این نوع میلگرد‌ها مزیت اصلی آن به شمار می‌رود. اما به طور کلی هر دوی این میلگرد‌ها چه مقاومت بالا و چه ترمومکانیکی دارای خاصیت جوش‌پذیری بوده؛ از همین رو برای ساخت اسکلت‌سازی سازه‌های عظیم مانند مراکز تجاری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. 

 

images_1666419216.png

جمع‌بندی

همانطور که در بالا گفته شد میلگرد به علت افزایش میزان مقاومت در بتن به کار می‌رود و روش‌های تولید متفاوتی دارد. بد نیست بدانید چیزی که روی قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارد شامل  نوع آن، چگالی خطی، ضخامت و ابعاد و همچنین ظرفیت باربری می‌شود. با این وجود شما می‌توانید میلگرد‌هایی با قیمت پایین را تنها از آهن هایپر تهیه کنید.