به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

در بیش از یک سال گذشته بازار رمز ارزها نزولی بوده است. با این حال، بسیاری از پروژه‌ها توسعه یافته‌اند و کاردانو (Cardano) قطعاً یکی از این دسته پروژه‌ها بوده است که رشدی تصاعدی در زمینه تعداد کاربران، توسعه‌دهندگان و برنامه‌های غیرمتمرکز داشته است. بنای تکنیکی کاردانو و جاه‌طلبی‌های تیم سازنده آن ارز دیجیتال آدا (ADA) را به یکی از برترین رمز ارزهای دنیا تبدیل کرده است. همچنین، کاردانو از زمان راه‌اندازی از جمله محبوب‌ترین بلاک چین‌ها در میان کاربران کریپتو بوده است و جامعه کاربرانی بسیار وفادار دارد. اما کاردانو چه چیزی دارد که بلاک چین‌های دیگر ندارند؟

 

کاردانو چیست؟

​کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است که در سال ۲۰۱۵ توسط یکی از هم‌بنیان‌گذاران اتریوم به نام چارلز هاسکینسون ساخته شد. هدف بلاک چین‌های نسل سوم حل مشکلات مقیاس‌پذیری رایجی است که گریبانگیر اکثر بلاک چین‌های نسل اول مثل بیت کوین و نسل دوم مثل اتریوم شده است. بلاک چین‌های قبلی به دلیل محدودیت‌های خاصی که در طراحی خود داشتند مستعد کارمزدهای بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها هستند. در مقابل، کاردانو از پایه طوری طراحی شده است که یک بلاک چین واقعاً غیر متمرکز با سرعت بالا و کارمزدهای پایین باشد.

ارز دیجیتال آدا توکن بومی شبکه کاردانو است که هم یک منبع ذخیره ارزش است و هم برای انجام تراکنش در شبکه کاردانو استفاده می‌شود. به عبارتی، رمز ارز ada همان نقشی را در کاردانو خواهد داشت که اتر در شبکه اتریوم دارد. گفتنی است که خرید ADA در 99 صرافی ارز دیجیتال دنیا امکان‌پذیر است. همچنین، هولدرهای ارز آدا سهمی واقعی در شبکه Cardano دارند زیرا این رمز ارز را می‌توان برای به دست آوردن پاداش در بلاک چین کاردانو استیک کرد. در آینده نیز هدایت و توسعه شبکه کاردانو به طور کامل به عهده هولدرهای ارز آدا خواهد بود.

در زمان نگارش این مقاله (25 اسفند 1401)، ارز دیجیتال کاردانو با ارزش بازار بیش از 12 میلیارد دلار در رتبه هفتم جدول ارزهای دیجیتال قرار دارد. ارزش بازار کاملاً رقیق شده کاردانو نیز بیش از 15 میلیارد دلار است.

 

مزیت‌های منحصربه‌فرد کاردانو

بنیاد کاردانو گفته است که هدف نهایی آن این است که با فراهم آوردن یک پلتفرم به افراد مبتکر و نوآور کمک کند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. قیمت روز کاردانو و قرار گرفتن آن در جایگاه هفتم جدول ارزهای دیجیتال حاکی از موفقیت این تیم است. در ادامه برخی نقاط قوت پروژه کاردانو و رمز ارز ada را بررسی می‌کنیم.

جامعه کاربران مشهور کاردانو

داشتن جامعه کاربران قوی یکی از سنگ بناهای موفقیت هر پروژه‌ ارز دیجیتالی است. بسیاری از رمز ارزها مثل دوج کوین تنها با تکیه بر همین عامل به رده‌های بالای جدول دست یافته‌اند. کاردانو نیز از این لحاظ بسیار موفق عمل کرده است. برای مثال، پلن سی (Plan C)، تحلیل‌گر مشهور ارزهای دیجیتال معتقد است که یکی از دلایل باقی ماندن کاردانو در میان ده ارز اول بازار و حتی عدم سقوط آن در بازار خرسی داشتن یک رهبر محترم و فعال و یک جامعه کاربری فوق‌العاده وفادار، متحد و قوی است. پلن سی می‌گوید "جامعه کاربران تحسین‌برانگیز، پرشور و صبور کاردانو به ارز دیجیتال ada کمک کرده است که در میان ده ارز اول بازار باقی بماند و این در حالی است که ساخت بلاک چین کاردانو هنوز به پایان نرسیده است."

استفاده از مکانیزم اثبات سهام

یکی از چیزهایی که کاردانو را منحصربه‌فرد می‌کند این واقعیت است که کاردانو یکی از بزرگ‌ترین بلاک چین‌هایی است که با موفقیت از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

اثبات سهام نسبت به الگوریتم اثبات کار که توسط بیت کوین استفاده می‌شود انرژی بسیار کمتری مصرف کند. همین مزیت‌ بلاک چین کاردانو و دیگر بلاک چین‌های اثبات سهام بود که باعث شد اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ارتقا یابد.

زیربنای توسعه قوی

از دیگر ویژگی‌های برجسته Cardano رویکرد آهسته و پیوسته آن به توسعه است. در واقع تیم کاردانو به خاطر فرایند ارتقا پله به پله خود مشهور شده است. حامیان پروژه کاردانو این رویکرد را یک ویژگی ارزشمند می‌دانند زیرا تضمین می‌کند که تمام سناریوها لحاظ می‌شوند و هیچ چیز نادیده نمی‌ماند. این به شدت با فلسفه «سریع برو و همه چیز را خراب کن» که در اکثر پروژه‌های رمزنگاری در دستور کار قرار می‌گیرد، تضاد دارد.

پشتوانه آکادمیک

کاردانو اولین بلاک چینی است که بر اساس تحقیقات دانشگاهی بنیان‌گذاری شده است. تیم کاردانو با ریزبینی زیاد ضعف‌های فعلی و بالقوه‌ای را که گریبانگیر همه بلاک چین‌های قبلی شده است در طراحی کاردانو لحاظ کردند. این سطح از دقت آکادمیک به انعطاف‌پذیری و پایداری بلاک چین کاردانو کمک می‌کند و تضمین می‌کند که بسیاری از مسائل بالقوه آینده قبل از تبدیل شدن به مشکل واقعی شناسایی شوند.

 

سخن پایانی

زمان مشخص خواهد کرد که کاردانو (Cardano) چقدر بر دنیای کریپتو و جهان به طور کلی تاثیر خواهد گذاشت. آنچه امروز می‌دانیم این است که بلاک چین نسل سوم کاردانو که هنوز در حال ساخت است، این پتانسیل را دارد که به یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند تبدیل شود. کاردانو به طور بالقوه تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالاتری دارد و همچنین سریع‌تر، ارزان‌تر و پایدارتر از بلاک چین‌های اثبات کار است. این پروژه جاه‌طلبانه که بر اساس تحقیقات دانشگاهی ساخته می‌شود، یک جامعه کاربری بسیار قوی و وفادار دارد که نقشی کلیدی در موفقیت بلاک چین کاردانو و ارز دیجیتال آدا (ADA) ایفا کرده‌اند. ادامه پشتیبانی کاربران هوادار کاردانو در کنار زیربنای تکنیکی احترام‌برانگیز آن از آینده‌ای بسیار روشن برای شبکه کاردانو و رمز ارز ada خبر می‌دهد.