به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

یکی از جذاب ترین محصولات فرمینگ که از طریق فولاد گالوانیزه ساده یا رنگی تولید می شود، با نام ورق کرکره ای شناخته می شود. همان طور که از نام این فلز پیداست، طرح هایی شبیه به کرکره دارد، اما بهتر است بدانید موج های مدور بر روی آن سبب نامگذاری آن به صورت سینوسی نیز شده است؛ از این رو به آن ورق کرکره ای سینوسی گفته می شود.

این محصولات یکی از قدیمی ترین فرمینگ های ورق شیروانی هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز به خود اختصاص می دهند. تولید ورق های کرکره ای سینوسی با قرار گرفتن ورق های گالوانیزه ساده یا رنگی در دستگاه فرمینگ انجام می شود. ورق های گالوانیزه نیز بیشتر از طریق روش غوطه وری گرم تولید می شوند.

حال اگر نیاز به تولید محصولات کرکره ای به صورت رنگی باشد، ورق های گالوانیزه یک سری مراحل آماده سازی را طی کرده و سپس با استفاده از روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شوند. مقدار خم محصولات سینوسی بسته به دستگاه فرمینگ و کاربرد نهایی آن ها متغیر در نظر گرفته می شود.

بهتر است بدانید این فلزات دارای مزیت های بسیار زیادی می باشند که هر کدام سبب کاربرد بیشتر آن ها در موارد مختلف شده است. از جمله مزیت های ورق کرکره می توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر زلزله، خوردگی، زنگ زدگی، اقتصادی بودن، یکدست بودن، نصب آسان، وزن سبک و ... اشاره کرد.

به طور کلی محصولات فرمینگ عرض ها و ضخامت های مختلفی دارند. این فلزات پیش از قرار گرفتن در دستگاه فرمینگ عرض های رایج فولاد گالوانیزه ساده یا رنگی را دارند. محصولات گالوانیزه دارای ضخامت 18/0 تا 6 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 میلی متر می باشند. ورق های کرکره ای نیز معمولاً در بازه ضخامتی 3/0 تا 1 میلی متر تولید می شوند که بیشترین کاربرد را در ضخامت 6/0 میلی متر دارند. عرض رایج آن ها نیز 1000 و 1250 میلی متر است که پس از ایجاد خم کمتر خواهد شد.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه

فرآیند گالوانیزاسیون یکی از بهترین راه ها برای ایجاد مقاومت در آهن و فولاد در برابر عوامل خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت است. این فرآیند به وسیله دو روش غوطه وری یا گالوانیزه گرم و روش الکترولیت یا گالوانیزه سرد انجام می شود. در ایران معمولاً به علت نداشتن تکنولوژی منحصر به فرد و دستگاه های به روز، از روش غوطه وری گرم استفاده می کنند.

در این روش ابتدا سطح ورق های اسیدشویی شده یا روغنی آماده سازی می شود. مراحل آماده سازی شامل چربی زدایی، شستشو و کروماته می باشند که سبب تمیز شدن قطعات و آماده سازی آن ها برای اعمال پوشش روی و گالوانیزه می شود. محلول های قلیایی برای انجام چربی زدایی مورد استفاده قرار گرفته و پس از پاکسازی شستشوی قطعات به صورت کامل انجام می شود.

در مرحله بعدی ورق ها تحت فرآیند کروماته یا هوادهی قرار گرفته که سبب آماده سازی آن ها برای اعمال پوشش روی خواهد شد. سپس ورق ها در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی و در دمای 450 درجه سانتی گراد غوطه ور شده و پس از عبور از تمامی حوضچه ها بیرون آورده می شوند.

در نهایت و در صورت نیاز ورق ها از دستگاه نورد و غلطک های گرم عبور کرده تا میزان روی اضافی از سطح آن ها پاکسازی شود و چسبندگی پوشش نیز افزایش یابد. در پایان دمای ورق ها در واحد خنک کاری کاهش یافته و به صورت رول یا شیت بسته بندی می گردند. بهتر است بدانید امروزه با تولید شیت های رنگی و فرمینگ های مختلف از جمله کرکره، قیمت ورق گالوانیزه( https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87 ) برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. نرخ این فلزات جدا از قیمت مواد اولیه آن ها که معمولاً شیت های اسیدشویی یا روغنی هستند، بسته به نوسانات ارزی، وضعیت بورس، عرضه و تقاضا و مشکلات اقتصادی متغیر است.

همچنین نرخ این فلزات در محصولات ثانویه ای که از طریق آن ها تولید می شوند، تأثیر به سزایی دارد. از جمله این محصولات نیز می توان به انواع فرمینگ های شیروانی و شیت های رنگی ساده اشاره کرد که بیشترین کاربرد را در مصارف مهم و مواردی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، به خود اختصاص می دهند.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق کرکره

همان طور که ذکر شد، ورق شیروانی کرکره ای با نام دیگر سینوسی نیز شناخته می شود و علت نامگذاری آن برای وجود موج های مدور است. عرض این فلزات پس از فرمینگ از 100 و 125 سانتی متر به 84 و 100 سانتی متر می رسد؛ زیرا خم های مدور در دستگاه فرمینگ بر روی آن اعمال می شود.

امروزه ابعاد و وزن ورق های فولادی از جمله مهم ترین عوامل در خرید آن ها هستند، اما بهتر است بدانید جدا از این عوامل، قیمت ورق کرکره تا حد زیادی وابسته به نرخ روز فولاد گالوانیزه است؛ زیرا این فولاد به عنوان ماده اولیه عمل کرده و قیمت آن چه به صورت رنگی و چه ساده برای محصولات کرکره ای مؤثر است.

همچنین این محصولات علاوه بر داشتن زیبایی ظاهری، از تنوع رنگی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشند. استاندارد رنگ ورق کرکره ای بر اساس رال جهانی بوده و رایج ترین رنگ های آن شامل قرمز گوجه ای، قرمز جیگری، نارنجی، قهوه ای، قهوه ای سوخته، آبی آسمانی و آبی نیسانی می باشند. با این وجود توجه داشته باشید نرخ جهانی شمش و سایر محصولاتی که سبب تولید ورق گالوانیزه می شوند، تأثیر به سزایی در نرخ روز شیت های سینوسی دارد. تقاضا برای این فلزات در بازار نیز بسیار است.

انواع فرمینگ های ورق کرکره

بهتر است بدانید شیت های سینوسی یا کرکره ای بسته به مقدار خم و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی از فرم ها می باشند. فرم سینوسی یکی از قدیمی ترین فرمینگ ها بوده و پس از گذشت زمان سایر فرمینگ ها از طریق الهام گرفتن از آن به وجود آمده اند. در ادامه به بررسی سایر فرمینگ های شیروانی که زیر مجموعه ورق کرکره هستند، پرداخته شده است.

شیت های کرکره ای موج دار

یکی از ابتدایی ترین طرح های ورق سینوسی، با نام موج دار شناخته شده و هم به شکل ساده و هم رنگی تولید و عرضه می شود. جالب است بدانید موج های بر روی این شیت به دو صورت موج ریز و درشت بر روی آن اعمال می شود و بسته به سفارش خریداران متفاوت است. تفاوت این شیت ها با ورق های کرکره ای معمولی در نشان دادن جزئیات بیشتر است که سبب زیبایی بیشتری خواهد شد.

شیت های سینوسی شادولاین

محصولات شادولاین از جمله زیباترین فرمینگ های ورق رنگی می باشند که زیبایی ظاهری منحصر به فردی را به خود اختصاص می دهند. از نظر ظاهری شیت های شادولاین شبیه به فرم ذوزنقه ای هستند، اما از نظر زیبایی و استحکام درجه بالاتری داشته و از این رو کاربردهای بیشتری دارند.

شیت های کرکره ای ذوزنقه ای

و در آخر می توان گفت اگر به دنبال یک ورق رنگی شیروانی مقرون به صرفه هستید، خرید ورق شیروانی ذوزنقه ای پیشنهاد می شود. این محصول دارای موج های مربعی شکل در عرض می باشد و از نظر ضخامت، عرض و رنگ دارای تنوع بالایی است. ورق ذوزنقه ای نیز مانند سایر فرمینگ های شیروانی به صورت ساده تولید می شود.خآخر

 
کپی کردن متن رپورتاژ دانلود فایل رپورتاژ