به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

امروزه جهت مقاوم سازی ساختمان‌ها، باید از مصالح مخصوصی استفاده شود تا با غلبه بر نیرو‌های کششی، بهترین سازه اجرا شود. یکی از مهم ترین مصالحی که در ساختمان سازی سبب ایجاد مقاومت در سازه‌ها می‌شود، استفاده از انواع میلگرد در ساخت و ساز خواهد بود. در واقع استفاده از این محصولات سبب افزایش مقاومت دیوار‌ها می‌شوند. با توجه به اینکه استفاده از میلگرد بستر در ساخت و ساز‌های مختلف بهترین گزینه خواهد بود، در ادامه به بررسی اینکه میلگرد بستر چیست و چه معایبی دارد پرداخته ایم تا مناسب ترین محصول مقاوم سازی ساختمان‌ها را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر از دسته محصولاتی می‌باشند که به عنوان یک جفت مفتول طولی هستند و به صورت نردبانی و یا خرپایی نیز جوش داده می‌شوند و در درز‌های ملات قرار می‌گیرند. در واقع میلگرد بستر دسته ای از انواع مصالحی اند که از این محصولات جهت تقویت فولاد ساختمان‌ها در قسمت بلوک سیمانی یا آجری استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که انواع مفتول با جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که میلگرد بستر استنلس استیل برای اتصال بین سنگ بنا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین در نظر داشته باشید که توجه به میزان رطوبت ملات ساختمان عمدتا میزان زنگ زدگی میلگرد بستر را کاهش خواهد داد. چرا که اگر به میزان رطوبت موجود توجه نداشته باشید، مصالح نام برده نیز به افزایش مقاومت سازه هیچ کمکی نمی‌کنند و میلگرد زنگ زده، سازه ساختمان را نیز با مشکل رو به رو خواهد کرد. اما در همین راستا جهت جلوگیری از مشکلات نام برده می‌توان از میلگرد بستر فولادی برای ساخت سازه‌ها استفاده نمود که عمدتا استفاده از مصالح فولادی هزینه بسیار زیادی را در بر خواهد داشت.

انواع میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر وابسته به نوعی که دارند، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند و هر یک از انواع میلگرد‌‌ها، ساخته شده با جنس‌های مختلفی هستند که مسلما موثر بر قیمت محصولات نیز خواهند بود.

میلگرد بستر فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه یکی از انواع فولاد‌‌های موجود در بازار هستند که با لایه ای از روی پوشش داده شده اند و همانند فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خیلی خوبی دارند. در واقع پوشش روی از وجود و عبور رطوبت و آب جلوگیری می‌کند و در نهایت از محصول در برابر زنگ زدگی محافظت خواهد شد.

میلگرد بستر استنلس استیل

میلگرد استنلس استیل نیز یکی از انواع محصولات موجود در بازار هستند که حاوی ۱۰ درصد کروم در ساختار خود هستند. با توجه به اینکه این محصولات تولید شده با درصد مناسبی از کروم هستند، در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز مقاوم خواهند بود.

تفاوت میلگرد بستر فولادی با استنلس استیل

هر یک از این محصولات نام برده دارای مزایا و معایبی هستند که مهم ترین وجه تفاوت میان آن‌ها وابسته به جنس محصولات خواهد بود. عمدتا قیمت میلگرد بستر گالوانیزه ارزان تر از سایر محصولات فولادی خواهد بود و از طرفی فولاد‌های ضد زنگ دارای مقاومتی بالا هستند. در حالت کلی هر دو این محصولات، هدفی برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی دارند و فولاد گالوانیزه عمدتا انعطاف پذیر تر و کارکرد با آن آسان تر خواهد بود و فولاد های ضد زنگ مقاوم و قوی تر از سایر محصولات هستند.

اجرای میلگرد بستر

عمدتا میلگرد بستر به دو صورت افقی و عمودی اجرا می‌شود که در روش افقی به روش نردبانی و خرپایی اجرا می‌شوند و در روش افقی تمامی میلگرد‌های بستر در زمان دیوار چینی اجرا می‌شوند. در صورتی که مقاطعی فلزی در گوشه دیوار وجود داشته باشند، اتصال میلگرد افقی را می‌توان انجام داد و یا از بست و قلاب استفاده نمود.

در واقع در روش عمودی از میلگرد‌های معمولی استفاده می‌کنند و در روش عمودی برای پر کردن فضای خالی بین ملات‌ها، میلگرد بستر را قرار داده و سازه را با ملات پر می‌کنند. در واقع این میلگرد در راستای عمودی سبب می‌شود تا فشاری که بر اثر انقباض و انبساط به دیوار وارد می ‌شود، کاهش پیدا کند.

نحوه اجرای میلگرد بستر

اجرای میلگرد بستر باید مطابق با استاندارد‌های اصولی انجام شود. در واقع برای اجرای میلگرد بستر گالوانیزه یا فولادی باید محاسباتی دقیق با دقت بالا انجام شود.

  1. برای قرار دادن میلگرد به صورت افقی باید قبل از هر کاری ابتدا محل قرار گیری میله گرد مشخص شود و به صورت دو رج یکبار باید قرار بگیرند.

  2. بعد از مشخص کردن محل قرار گیری اگر اسکلت بتنی بود، باید ستون‌ها سوارخ شوند و در آن‌ها رول پلاک گذاشته شده و در نهایت بست جوش داده شود. همچنین توجه داشته باشید که اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد باید بست را با جوشکاری یا با میخ به ستون وصل کنید.

  3. اگر عرض دیوار بیش تر از ۴ متر باشد باید از وال پست استفاده کنید و برای اتصال میلگرد بستر به وال پست باید از جوشکاری استفاده نمائید.

  4. برای میلگرد افقی نیز باید دیوار چینی کنید و زمانی که نوبت به قرار گیری میله گرد‌ها می‌رسد باید آن‌ها را جایگذاری کنید و ۲۰ سانت آخر را ۹۰ درجه خم نمائید تا بهتر به قلاب گیر کند.

  5. بعد از گذاشتن میلگرد باید به اندازه ۱.۵ سانتی متر سازه را با ملات بپوشانید و دیوار چینی را تا رسیدن به ردیف بعد ادامه دهید.

  6. در نهایت زمانی که مراحل بالا انجام شدند، اکنون باید دیوار را به وسیله پشم سنگ ضد رطوبت یا یونولیت از تیر جدا کنید.

جان کلام

ما در این بخش سعی کردیم تا اطلاعات جامعی در مورد اینکه میلگرد بستر چیست و چه معایبی دارد، را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در نظر داشته باشید که خرید محصولاتی مقاوم و ساخته شده مطابق با استاندارد‌های روز جهانی مستلزم خرید از مکان‌های معتبر خواهد بود. بازرگانی ثامن تجارت (https://samentejarat.com) به عنوان یکی از بازرگانی‌های معتبر در ایران هستند که بهترین محصولات را با نازل ترین قیمت درب کارخانه به فروش می‌رسانند و شما وابسته به شرایط و نوع مکانی که دارید می‌توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید و در راستای خرید محصولات فولادی با مشاوران تعامل بر قرار کنید.

منبع : میلگرد بستر چیست؟