به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروزه در دنیای نرم‌افزار‌های مدیریتی، فروش سی ار ام با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است اما جالب است بدانید که بسیاری از سازمان‌ها قبل از این که کاملا درک کنند نرم افزار سی ار ام چیست؟ و چه کاربردی دارد اقدام به خرید آن می‌کنند در صورتی که انتخاب نادرست سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا سی ار ام، می‌تواند پیامد‌های جدی برای سازمان‌ها به همراه داشته باشد و منجر به کاهش کارایی، از دست رفتن فرصت‌های کسب و کار، خسارت به اعتماد مشتریان و اشتباهات در تحلیل داده‌ها شود.

 

منبع تصویر وب سایت apostletech

 سی ار ام با  تمرکز بر رضایت مشتری، راه‌حلی همه‌جانبه برای مدیریت کسب و کارها ارائه داده اما انتخاب صحیح آن نیازمند هماهنگ‌سازی ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزار با نیازها و اهداف سازمان شماست. هر کسب و کاری به روش مخصوص به خود مشتریانش را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، به دلیل وجود تعداد زیاد و انواع مختلفی از این نرم‌افزار در بازار، انتخاب بهترین گزینه برای رشد کسب و کار و ارتقا تیم‌های فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان، ممکن است دشوار باشد.

 

در ادامه ۴ مورد از فاکتورهای ضروری را که لازم است قبل از خرید نرم‌افزار به آن‌ها توجه کنید بررسی کرده‌ایم.

سی آر ام ابری یا یا تحت شبکه؟

یک فاکتور حیاتی برای انتخاب سی ار ام، بستر ارائه‌ی آن است. داده‌های سی ار ام ابری توسط سرور میزبانی و مدیریت می‌شوند و می‌توانید با استفاده از مرورگر وب یا تلفن همراه به آن‌ها از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید. این سیستم‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند و استقرارشان راحت‌تر انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید در هر مکان و هر زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشید و به‌روزرسانی‌های مکرر را دریافت کنید.

سیستم‌ها و داده‌های تحت شبکه به صورت محلی روی رایانه‌های تجاری شما میزبانی می‌شوند و از طریق شبکه محلی قابل دسترسی هستند. این سیستم‌ها نیز مزایای خودشان را دارند مثلا سفارشی‌سازی، پیکربندی یا حتی به‌روزرسانی‌ها از سمت شما مدیریت می‌شوند.

بیشتر بخوانید » با مطالعه مقاله چگونگی انتخاب بهترین نرم افزار crm برای کسب و کارهای کوچک، با فاکتورهای موثر در انتخاب این نرم افزار برای بخش بزرگی از کسب وکارهای فعال آشنا شوید.

ویژگی‌ها و کاربردهایی که نیاز دارید را مشخص کنید.

کسب و کار شما از نظر فرآیندها، مشتریان و مسیر رشد منحصربه‌فرد است. بنابراین تنها ابزارهای استاندارد برای توسعه‌ی سازمان شما کافی نیستند بلکه نیاز دارید این ابزارها با پروسه‌های کاری و ویژگی‌های تجاری شما هماهنگ‌سازی شوند تا بهترین نتیجه را ببینید. همچنین همانطور که کسب و کار شما رشد می‌کند نیاز‌های شما نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل باید مطمئن شوید که نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید می‌تواند به‌راحتی به نسخه پیشرفته‌تر ارتقا یابد.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اغلب نرم‌افزارهای سی ار ام، دارای عملکردهای زیادی هستند که برای طیف گسترده‌ای از مشاغل جذاب است. اما چرا برای عملکردهایی که نیاز ندارید یا استفاده نمی‌کنید، هزینه پرداخت کنید؟ از خودتان بپرسید آیا همه افراد شرکت شما واقعاً به همه عملکردها و ابزارهای CRM نیاز دارند؟

33

منبع تصویر وب سایت techfinitive

 شاید کاربران مختلف به برنامه‌های کاربری متفاوتی نیاز داشته باشند. مثلا بخش‌ فروش ممکن است به اتوماسیون فروش پیشرفته و امکان استفاده از نرم‌افزار در دستگاه‌های تلفن همراه خود نیاز داشته باشند. در حالی که تیم بازاریابی شما فقط نیاز به استفاده از عملکرد مرتبط با بازاریابی داشته باشد. تنها چیزی که واضحا باید از آن دوری کنید راه‌حل‌های آماده برای تمام مشکلات است. در عوض سیستمی را انتخاب کنید که منعطف باشد و بتواند با نیازهای شما سازگار شود

به تجربه‌ی کاربری نرم‌افزار دقت کنید.

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک سیستم CRM احساس شما درباره‌ی آن و تجربه‌ای است که در هنگام استفاده از آن دارید. آیا نرم‌افزار هوشمندانه طراحی شده است؟ چیزی وجود دارد که شما را کلافه و یا عملکردتان را کُند کند؟ به عنوان مثال، می‌توانید امتحان کنید که برای انجام یک کار خاص چند کلیک لازم است و همانطور که مشاهده می‌کنید، از خود بپرسید: طراحی رابط کاربری نرم‌افزار چقدر موثر (و لذت‌بخش) است؟

دکمه‌ها به‌وضوح برچسب‌گذاری شده‌اند؟ جریان اعمال منطقی است؟ همه این‌ها تجربه کاربر را شکل می‌دهد. بنابراین، هنگامی که در حال تماشای یک نسخه آزمایشی یا امتحان کردن دموی یک سیستم CRM هستید، مطمئن شوید که رابط کاربری سیستم و همچنین سهولت استفاده از آن را ارزیابی می‌کنید.

به سفارشی‌سازی و آموزش کارکنان توجه کنید.

راه‌حل‌ها و ابزارهای CRM اگر به‌درستی پیاده‌سازی نشوند یا اگر کارکنان شما برای استفاده از آن‌ها به‌درستی آموزش نبینند، به هیچ عنوان چاره‌ساز نخواهند بود. بنابراین، وقتی قیمت نرم‌افزار را از فروشنده می‌پرسید، مطمئن شوید که هزینه پیاده‌سازی، شخصی‌سازی و جلسات آموزشی را لحاظ می‌کنید. یک سیستم CRM باید مکمل کسب و کار شما باشد و تسهیل‌کننده‌ی فرآیند فروش، استراتژی بازاریابی و فعالیت‌های پشتیبانی مشتری شما باشد. به همین دلیل باید سیستمی را انتخاب کنید که پیاده‌سازی آن آسان باشد و تبدیل به چالش نشود.

در مورد آموزش، یکی از مهم‌ترین عوامل، پذیرش روانی بین کارکنان است. آموزش باید مداوم و مختص کاربر باشد، به‌طوری که همه باد بگیرند چگونه از نرم‌افزار برای افزایش کارایی خود استفاده کنند. آموزش نه تنها باید نحوه‌ی عملکرد نرم‌افزار را نشان دهد بلکه باید نحوه‌ی اتصال سیستم‌های دیگر به آن را نیز توضیح و نشان دهد چگونه هر کاربر به گردش کار کلی سازمانی کمک می‌کند و همه در جهت یک هدف همکاری می‌کنند.

نکته‌ی پایانی این که دقت کنید مجموعه‌ای که قرار است به شما نرم‌افزار ارائه کند، باید به موفقیت شما متعهد باشد و در تمام موارد بالا راهنماییتان کند. سی ار ام اوج به‌عنوان یک شرکت تخصصی در این زمینه، از صفر تا صد انتخاب تا پیاده‌سازی این نرم‌افزار کنار شماست تا بتوانید بیشترین بهره را از ابزارها و عملکردهای این نرم افزار ببرید و چالش‌های پیش‌روی کسب و کارتان را از میان بردارید.