به گزارش پایگاه خبری نشان :

در این نوشتار برای بررسی قانون جدید حق طلاق به سراغ وکیل دادگستری سرکار خانم مهدیه ضمیری رفتیم. از نگاه قانون مدنی طلاق یک حق یک جانبه می باشد که اختیار انجام آن اصولاً در دست شوهر قرار دارد. با جاری ساختن صیغه طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر پایان یافته و اصطلاحاً منحل می شود.

مطابق با ماده 10 قانون حمایت خانواده در حقوق ایران انجام هرگونه طلاق منوط به صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه خانواده است. زوجه در موارد استثنایی مثل موردی که در هنگام ازدواج، شوهر به زوجه وکالت بلاعزل در طلاق داده باشد، حق طلاق داشته و می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و از شوهر خود طلاق بگیرد.

مواردی که مطابق با قانون جدید حق طلاق برای زوجه ایجاد می شود.

در ادامه خانم مهدیه ضمیری وکیل محترم دادگستری اذعان داشت: قانون محوری در زمینه حق طلاق زوجه، قانون حمایت خانواده می باشد که در سال 1391 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. از زمان تصویب قانون مذکور تاکنون تغییرات و اصلاحات گوناگونی روی آن صورت گرفته است. در رابطه با موضوع بحث ما یعنی حق طلاق، برخی از موقعیت ها و مواردی که ممکن است برای زوجه حق طلاق ایجاد شود عبارت از موارد زیر است:

  • همانطور که اشاره شد یکی از مواردی که قانون جدید حق طلاق را به زوجه می دهد، هنگامی است که زوجه وکالت نامه رسمی و محضری از شوهر مبنی بر وکالت بلاعزل در طلاق دریافت کرده باشد.
  • یکی دیگر از موارد ایجاد حق طلاق برای زوجه مربوط به هنگامی است که بدرفتاری زوج به نحوی که موجب وجود عسر و حرج برای زوجه شود، در دادگاه خانواده به اثبات برسد.
  • اگر زوج به بیماری غیر قابل درمان یا خطرناکی مبتلا شود به طوری که ادامه زندگی زناشویی برای زوجه ممکن نباشد.
  • چنانچه زوج به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان ها اعتیاد داشته باشد، به گونه ای که ادامه زندگی مشترک را برای زوجه غیر قابل تحمل کند نیز برای او حق طلاق ایجاد می شود.
  • چنانچه شوهر به مجازات حبس بیشتر از پنج سال محکوم گردد یا به دلیل مسافرت، اسارت، جنگ و ... غیبت کند نیز زوجه حق دارد به محاکم دادگستری مراجعه نموده و تشریفات طلاق را اجرا کند.

شیوه اجرای حق طلاق برای زوجه مطابق با قانون جدید چگونه است؟

در اینجا به شیوه اعمال حق طلاق توسط زوجه و جدا شدن از همسر می پردازیم. در موارد فوق که برای زوجه حق طلاق ایجاد می شود، زوجه می بایست دعوای طلاق را در دادگاه خانواده محل اقامت خود مطرح سازد. با توجه به این که حضور در محاکم دادگستری خصوصاً دادگاه های خانواده تجربه خوشایندی به نظر نمی آید بهتر است برای طرح این دعوی از یک نفر وکیل دادگستری متخصص در حقوق خانواده راهنمایی بگیرید.

گام اصلی برای طرح دعوای طلاق نگارش دادخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی است. دادخواست یک فرم چاپی خاص است که مشخصات طرفین دعوی، موضوع دعوی، ادله و مستندات دعوی و ... روی آن ذکر می شود.

در قسمت شرح دادخواست، زوجه می بایست سیر ترتیبی وقایع و رخدادهایی که به استناد آنها خود را صاحب حق طلاق می داند، ذکر کند. برای اثبات ادعای زوجه می بایست در قسمت ادله و مستندات دادخواست، می بایست همه مدارک مورد استنادی را درج نماید. برای مثال اگر زوجه به استناد بدرفتاری شوهر تقاضای طلاق دارد، می بایست در قسمت ادله و مستندات، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر ضرب و جرح توسط شوهر، فیلم دوربین های مدار بسته که حاوی تصاویر بدرفتاری شوهر است و ... ذکر شود. بدیهی است اصل مدارک استنادی می بایست به دادخواست پیوست شده و در جلسه دادرسی ارائه شوند.

رسیدگی به پرونده و صدور رای توسط دادگاه خانواده

در ارتباط با قانون جدید حق طلاق از سرکار خانم مهدیه ضمیری ، وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با سیر رسیدگی به پرونده در دعاوی طلاق پرسیدیم. به گفته ایشان: پس از ثبت دادخواست و ارسال موضوع به دفتر دادگاه خانواده، نخست مدیر دفتر دادگاه خانواده دادخواست و پیوست های آن را بررسی می کند. در صورتی که نیاز به رفع نقص داشته باشد، قرار رفع نقص صادر شده و به خواهان (زوجه) این فرصت داده می شود که ظرف مهلت 10 روز نسبت به رفع نقص دادخواست اقدام کند.

پس از احراز تکمیل بودن پرونده، موضوع به نظر رئیس دادگاه خانواده می رسد. پس از بررسی اولیه دستور تعیین وقت رسیدگی صادر می شود. مدیر دفتر وقت رسیدگی را تعیین کرده و آن را به زوجین و وکلای آنان ابلاغ می کند. پس از تشکیل وقت رسیدگی دادگاه خانواده تلاش می کند میان زوجین صلح و سازش ایجاد کند.

پس از اعلام ختم دادرسی ، دادگاه خانواده در خصوص صدور گواهی عدم امکان سازش درصورتی درخواست طلاق از طرف زوج باشد یا حکم طلاق درصورتی که درخواست طلاق از طرف زوجه باشد تعیین تکلیف می کند. با صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین سه ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری سازند.

مهدیه ضمیری وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: حضور در محاکم خانواده و تبادل لوایح و سایر اقدامات حقوقی مرتبط با طلاق ممکن است برای زوجین دشوار باشد. دعاوی طلاق دارای ابعاد حقوقی و تخصصی گوناگونی می باشند. گاه ممکن است یک اشتباه کوچک در خلال رسیدگی به پرونده طلاق، اثرات نامطلوب بسیاری را برای شخص در پی داشته باشد. از همین رو توصیه می شود پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی در رابطه با قانون جدید حق طلاق با یک نفر وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

 
کپی کردن متن رپورتاژ دانلود فایل رپورتاژ