به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

نخ پنبه و نخ ویسکوز از رایج‌ترین نخ‌ها در صنایع مختلف پزشکی، نساجی، پارچه‌بافی و حتی قالی‌بافی هستند. ویژگی‌های مختلفی نظیر کاربردهای تقریباً مشابه باعث شده است که خیلی از افراد نتوانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند یا در خصوص انتخاب هر یک تصمیم بگیرند. به همین دلیل در ادامه پس از شرح نخ پنبه و نخ ویسکوز، به بررسی تفاوت‌های نخ پنبه و نخ ویسکوز خواهیم پرداخت تا آشنایی بیشتری با این نخ‌های متداول پیدا کنید.

نخ پنبه

نخ پنبه یکی از نخ‌های طبیعی است و این مسئله را می‌توان دلیل اصلی محبوبیت آن دانست. منبع آن گیاه پنبه است و در نقاط مختلف جهان گیاه آن پرورش داده می‌شود تا الیاف اولیه این نخ به بهترین شکل ممکن تهیه شود. همچنین بدون افزودن مواد مصنوعی توسط افراد متخصص این زمینه تهیه و تولید می‌شود.

در مجموع نخ پنبه رایج‌ترین نوع نخ در سرتاسر جهان بوده و در ایران هم از محبوبیت بسیاری زیادی برخوردار است. این نخ با برخورداری از ویژگی‌های خاص توانسته نیاز افراد به پارچه و نخ باکیفیت را به‌خوبی برطرف کند و برای اهداف و نیازهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

در ضمن نخ پنبه در انواعی از رنگ‌ها و با ضخامت و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود. در نتیجه نمی‌توان ویژگی ظاهری خاصی را برای آن بیان کرد جز آنکه از استقامت و استحکام بسیار زیادی برخوردار بوده و این مسئله موجب عدم کشسانی و قابلیت کششی آن می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد نخ پنبه را با مطالعه این مقاله به دست آورید.

نخ ویسکوز

نخ ویسکوز را می‌توان به‌عنوان مورد دیگری از نخ‌های رایج و متداول در سراسر جهان دانست که البته کاربردهای فراوانی دارد. این نخ که با نام ریون هم شناخته می‌شود، از نوع طبیعی محسوب نمی‌شود و در مقابل از نوع مصنوعی هم نیست. بلکه به دلیل ترکیب مواد طبیعی و شیمیایی در تهیه آن، از نمونه‌های نخ نیمه مصنوعی به حساب می‌آید. همین مسئله موجب ایجاد ویژگی‌های متنوعی شده است.

برای مثال می‌توان گفت نخ ویسکوز دارای ظاهری تقریباً مشابه با نخ طبیعی ابریشم است. از این رو جذابیت زیادی داشته و توجه بسیاری از افراد را برای تولید انواع پارچه‌های مجلل، چشمگیر و جذاب جلب کرده است. مهمترین نکته این است که با وجود داشتن ظاهری مشابه با ابریشم، دارای قیمت بسیار مناسب‌تری است و به این ترتیب رواج زیادی دارد.

البته این ویژگی‌ها و نیمه مصنوعی بودن ویسکوز به معنای بی‌کیفیت بودن آن در مقایسه با سایر نخ‌ها از جمله نخ پنبه نیست. بلکه نسبت به قیمت خود از کیفیت لازم برخوردار بوده و در واقع نخی مقاوم به شمار می‌رود که حتی رنگ‌پذیری مطلوبی هم دارد و در عین حال رنگ آن به‌راحتی از بین نخواهد رفت.

تفاوت های نخ پنبه و نخ ویسکوز

Capture2

ویژگی‌های مختلف این دو نخ متداول شامل قیمت مناسب نخ ویسکوز و طبیعی بودن نخ پنبه موجب متداول شدن هر دوی آن‌ها شده است. با این حال تفاوت‌های بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد و می‌توانید با مطالعه تفاوت‌های نخ ویسکوز با نخ پنبه با سایر ویژگی‌های این نخ‌ها آشنا شوید.

نحوه تولید

همان‌طور که اشاره کردیم، نخ پنبه طبیعی بوده و نخ ویسکوز نیمه مصنوعی است. در نتیجه برای تهیه و تولید نخ پنبه باید الیاف آن را از طریق گیاه پنبه به دست آورد و پیش از آن هم گیاه مورد نظر را در طبیعت پرورش داد. البته پس از انجام این کارها نیازی به افزودن مواد شیمیایی و مصنوعی به الیاف نیست و تنها باید اقداماتی نظیر نخ‌ریسی و رنگرزی را انجام داد. در نهایت هم این مسئله موجب عدم ایجاد آلرژی و حساسیت توسط آن می‌شود و به این ترتیب به‌عنوان یکی از بهترین نخ‌ها برای تولید پوشاک کودک، نوزاد، لباس‌های زیر و غیره شناخته می‌شود.

در مقابل اگرچه در تولید نخ ویسکوز از موادی نظیر خمیر چوب استفاده می‌شود که موادی طبیعی هستند، اما در فرآیند تهیه آن مقداری مواد شیمیایی و مصنوعی هم افزوده خواهند شد. با وجود اینکه این نحوه تولید موجب ایجاد مزایایی همچون قیمت به صرفه شده است اما باعث شده تا برای عده‌ای از افراد و نیازها مناسب نباشد.

قابلیت تنفس

به طور کلی زمانی که از هر دو نخ برای تهیه پارچه استفاده می‌شود، قابلیت تنفس در پارچه‌های هر دو وجود دارد. البته این قابلیت تنفس به اشکال و روش‌های مختلفی توسط این نخ‌ها به وجود می‌آید. برای مثال با استفاده از نخ پنبه برای تولید پارچه، قابلیت جذب رطوبت ایجاد می‌شود. در نتیجه زمانی که مصرف‌کننده لباسی با پارچه نخی به تن می‌کند، تعریق و رطوبت بدن او توسط پارچه به‌خوبی جذب شده و در نتیجه امکان تنفس و راحتی پوست فراهم می‌شود.

از جهتی هم زمانی که از نخ ویسکوز برای تهیه پارچه و لباس استفاده می‌شود، بافت خاص پارچه و عدم چسبیدن آن به بدن باعث می‌شود که امکان گردش هوا وجود داشته باشد و از این رو امکان تنفس پوست فراهم شود.

لطافت

Capture3

به طور کلی در مقایسه نخ پنبه و نخ ویسکوز از لحاظ لطافت پارچه‌ها و جنس آن‌ها می‌توان برتری را به نخ پنبه داد. این نخ با لطافت و نرمی خود شناخته می‌شود و راحتی بسیاری را برای پوست  فراهم می‌کند. البته در هنگام خرید ممکن است جنس آن کمی خشک به نظر برسد اما با مدتی استفاده و شستشو لطافت خود را نشان خواهد داد. در مقابل ممکن است در هنگام خرید نخ و پارچه ویسکوز با لطافت زیادی مواجه شوید که مشابه لطافت نخ ابریشم است. با این وجود به یاد داشته باشید که در اغلب موارد پس از مدتی استفاده لطافت و نرمی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

ضخامت

به طور معمول نخ ویسکوز به‌عنوان نوعی نخ سبک و ظریف تولید می‌شود که در تهیه انواع پارچه‌های مخصوص لباس‌های تابستانی و خنک کاربرد دارد. در مقابل نخ پنبه محدودیتی ندارد و در ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شود. در نتیجه می‌تواند نوعی ظریف برای استفاده در پارچه‌های تابستانی باشد یا به‌عنوان مدلی ضخیم برای پارچه‌های گرم پاییزه تهیه شود.

ماندگاری

در اکثر موارد پارچه و نخ پنبه در مرور زمان با شستشو رنگ خود را از دست می‌دهد یا به عبارتی کم‌رنگ می‌شود. این تغییر صرفاً تغییر بدی محسوب نمی‌شود و برای بسیاری از افراد اهمیتی ندارد. با این وجود در مقایسه با پارچه و نخ ویسکوز که در مرور زمان رنگ و ظاهر اولیه را بیشتر حفظ می‌کند، می‌تواند یک ویژگی منفی محسوب شود. همچنین در بعضی موارد پارچه نخی با شستشو کمی جمع می‌شود و اندازه اولیه خود را از دست می‌دهد.

در مجموع موارد مذکور مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و نخ ویسکوز را تشکیل می‌دهند و البته همان‌طور که مشاهده می‌کنید این تفاوت‌ها به معنای بی‌کیفیت بودن یکی از آن‌ها و باکیفیت بودن دیگری نیست. بلکه هر دو نخ با تفاوت‌ها و ویژگی‌های مهم به‌عنوان نخ‌های باکیفیتی شناخته می‌شوند.