به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

همان‌طور که می‌دانید گروهی قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارند که هر راننده‌ای، با هر نوع وسیله نقلیه موتوری، باید از آن‌ها اطاعت کند. در صورت تخطی از این قوانین و قواعد نیز، پلاک وسیله نقلیه مشمول جریمه خواهد شد. بعضی از این جریمه‌ها «الصاقی» و برخی دیگر «دو برگی» یا «ثبت با دوربین» هستند. اما پرسشی که وجود دارد این است که پس از اِعمال جریمه، چه مدت طول می‌کشد تا این جریمه در لیست خلافی خودرو ثبت شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات کاملی به‌دست بیاوریم.

مدت زمان ثبت شدن خلافی خودرو

برخی از خلافی‌ها ممکن است با ایست دادن افسر پلیس راهنمایی به خودرو و متوقف کردن آن، ثبت شده باشد؛ در این صورت برگه خلافی، حضوری به راننده تحویل داده می‌شود. بعضی جریمه‌ها نیز به شکل دو برگی هستند؛ گروهی نیز با دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و جاده‌ها ثبت می‌شوند.

به جز جرایمی که به‌صورت مستقیم به دست راننده داده می‌شوند، در مورد باقی خلافی‌ها ممکن است شما مردد باشید که آیا جریمه‌ای برای شما ثبت شده است یا خیر. برای مثال زمانی که در بزرگراه، با سرعتی بالاتر از حد مجاز رانندگی می‌کنید یا برای لحظاتی کمربند ماشین را نبسته باشید، احتمالا این سوال برایتان به‌وجود می‌آید که آیا دوربین‌های راهنمایی و رانندگی، جریمه‌ای برای شما ثبت کرده‌اند یا خیر؟

در اکثر مواقع ثبت خلافی خودرو ظرف مدت 48 ساعت انجام می‌گیرد؛ بنابراین در صورتی که استعلام خلافی را انجام دهید، قادر به مشاهده جرایم ثبت‌شده پلاک وسیله نقلیه خود خواهید بود. توصیه می‌کنیم که حتما به‌موقع برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید تا هم از دو برابر شدن برخی جرایم جلوگیری کنید و هم مانع بالاتر رفتن عدد خلافی از مرز 3 میلیون تومان و توقیف خودرو خود شوید.

به‌طور مثال برای افرادی که معمولا تردد زیادی در محدوده طرح ترافیک دارند، لازم است که گاه و بی‌گاه با پرداخت و استعلام طرح ترافیک، از جمع شدن مبلغ جرایم خودرو خود جلوگیری کنند. به ویژه آن‌که مطابق قانون جدید، با نپرداختن جریمه طرح ترافیک ظرف مدت 10 روز پس از اِعمال آن، به اندازه 20 درصد به مبلغ این جریمه اضافه خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که اگر حساب شهروندی کاربری‌تان شارژ باشد، اما بدهی خود را پرداخت نکرده باشید، مشمول این جریمه دیرکرد نخواهید شد.

چرا باید مرتب استعلام خلافی خودرو بگیریم؟

با توجه به این‌که گاهی ما حتی متوجه نیستیم که جرایم رانندگی مرتکب شده‌ایم، لازم است که هر چند وقت یک‌بار، نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اقدام کنیم. برای مثال ممکن است که شما هر روز از مسیری عبور کنید و توجهی به سرعت مجاز آن منطقه نداشته باشید و هر روز نیز به دلیل سرعت غیرمجاز جریمه شوید. در صورتی که به‌موقع نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اقدام کنید، به این موضوع پی خواهید برد و از روز بعد، سرعت خودرو خود را مطابق با سرعت مجاز آن منطقه تنظیم خواهید کرد. در غیر این صورت روزها از پی هم می‌گذرند و ممکن است بارها در همان نقطه جریمه شوید؛ به‌طوری که مبلغ جرایم خودرو شما سر به فلک بکشد.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، معمولا ثبت خلافی‌های خودرو ظرف مدت 48 ساعت، در سامانه صورت می‌گیرد و شما می‌توانید با استعلام مبلغ خلافی وسیله نقلیه خود، نسبت به پرداخت یک‌جا یا اقساطی آن اقدام کنید. به این ترتیب از جمع شدن مبلغ خلافی و رسیدن آن به سقف توقیف، یعنی 3 میلیون تومان در سال 1402، جلوگیری خواهید کرد. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ آیا تا به حال خودرو شما جریمه شده است؟ اگر این‌طور است، ثبت خلافی در سامانه پلیس راهور، چه زمانی پس از جریمه شدن وسیله نقلیه شما صورت گرفته است؟