به گزارش پایگاه خبری نشان :

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای نسبتاً جدیدی است که افراد باهوش و نابغه زیادی در خود دارد. در این میان برخی چهره‌ها اثرگذاری بسیار بیشتری بر این پدیده دارند. به نظر می‌رسد هر کاربری که وارد این دنیای جدید می‌شود لازم است پس از آشنایی با ارزهای مطرح بازار و مفاهیمی همچون قیمت تتر، برخی از مطرح‌ترین چهره‌های اثرگذار ارزهای دیجیتال را بشناسد و حتی آن‌ها را دنبال کند. سخنان و رفتارهای این افراد در مواجهه با پدیده‌های ارز دیجیتال هم می‌توانند آینده‌ساز باشند و هم در بسیاری از مواقع از نظر بازاری تأثیری فوری بر قیمت رمزارزهای مختلف می‌گذارند. در این نوشته با ۵ نفر از تأثیرگذارترین افراد دنیای در دنیای کریپتو بیشتر آشنا می‌شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

هر چند ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین احتمالاً تأثیرگذارترین فردی است که تا کنون با ارزهای دیجیتال در ارتباط بوده است؛ اما ازآنجاکه او فرد یا گروهی ناشناس است، از دنبال‌کردنش محروم هستیم و نمی‌دانیم کیست و چه ایده‌های جدیدی درباره ارزهای دیجیتال دارد؛ بنابراین به دومین فرد مهم بازار می‌پردازیم.

احتمالاً اگر برای اولین‌بار ویتالیک بوترین، جوان لاغر‌اندام روسی-آمریکایی را اتفاقی در خیابان ببینید هرگز گمان نخواهید کرد که با خالق اتریوم روبرو شده‌اید. چهره نحیف و ساده بوترین شاید بتواند فریبتان دهد اما برق چشم‌های این نابغه حتماً او را لو خواهد داد. بوترین متولد ۱۹۹۴ (۱۳۷۲) در روسیه است و تازه دارد ۳۰ساله می‌شود. پزشکان در کودکی برای ویتالیک اوتیسم خفیف را تشخیص دادند اما والدینش با مهاجرت به آمریکا و فراهم‌کردن امکان برنامه‌نویسی بزرگ‌ترین هدیه را نصیب او کردند.

ویتالیک در سال ۲۰۱۳ ایده اتریوم را در سر پروراند و با ملاقات با افراد صاحب‌نظر در نهایت در سال ۲۰۱۴ به همراه ۵ نفر دیگر بلاکچین اتریوم را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر اتریوم یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاکچین ارز دیجیتال است و پس از بیت‌کوین ارزشمندترین ارز بازار محسوب می‌شود که می‌توان این ارز را از صرافی آنلاین ایرانی خریداری کرد.

هر چند ویتالیک بوترین ثروتی بیش از ۱ میلیارد دلاری دارد که ۳۳۵۰۰۰ توکن اتر بخشی از این ثروت را تشکیل می‌دهد؛ اما او زندگی بسیار ساده‌ای دارد به شکلی که گفته می‌شود می‌تواند زندگی‌اش را در یک چمدان جا دهد. بوترین فردی بسیار درون‌گراست و علاقه‌ای به مهمانی یا معاشرت زیاد با افراد دیگر ندارد.

او درباره بیت‌کوین می‌گوید: «بیت‌کوین به عنوان یک پول دیجیتال ارزی عالی است؛ اما سیستم اسکریپت‌نویسی‌اش آن‌قدر ضعیف است که نمی‌‌توان برنامه‌ها و کاربردهای جدی و مهم را بر روی آن ایجاد کرد».

چانگ پنگ ژائو مدیرعامل بایننس

چانگ پنگ ژائو معروف به (CZ) مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس است. او متولد سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶) در چین است و ۴۶ سال سن دارد. پدر و مادر او از مخالفان حکومت چین بودند و در اواخر دهه ۸۰ میلادی به کانادا مهاجرت کردند.

CZ یکی از ثروتمندترین افراد در صنعت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و در سال‌های کاری خود فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۳ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با شکایت از صرافی‌های بایننس و کوین‌بیس دردسرهای زیادی را برای این صرافی ایجاد کرده است اما بایننس با وجود تمامی این مشکلات همچنان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان محسوب می‌شود.

نکته جالب درباره چانگ پنگ ژائو این است که او در هنگام انجام نوعی بازی از طریق هم‌بازی خود با بیت‌کوین آشنا شده است و به این صنعت رو آورده است. ژائو در یک سخنرانی مشهور می‌گوید: «اگر می‌خواهی برای همین امروز به کسی کمک کنی به او ارز دیجیتال بده. اما اگر می‌خواهی برای یک عمر کمکش کنی استفاده از ارز دیجیتال را به او یاد بده».

مایکل سیلور بنیان‌گذار مایکرواستراتژی

مایکل سیلور کارآفرین مطرح آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت مایکرواستراتژی است که در حال حاضر ۵۸ سال دارد و یکی از تأثیرگذارترین افراد بر بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

شرکت مایکرواستراتژی به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری برای ارائه خدمات هوشمند به کسب‌وکارهای مختلف شروع به کار کرد، اما پس از آشنایی مایکل سیلور با بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌خصوص با خرید بیت‌کوین به اصلی‌ترین فعالیت این شرکت تبدیل شده است. در حال حاضر سیلور یکی از بزرگ‌ترین دارندگان بیت‌کوین محسوب می‌شود و او را از مؤثرترین افراد در اوج‌گیری قیمت بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ می‌دانند. مایکرواستراتژی اکنون بیش از ۱۵۲۰۰۰ بیت‌کوین در اختیار دارد و همچنان به خریدن بیت‌کوین‌های بیشتر ادامه می‌دهد.

سیلور معتقد است: «بیت‌کوین گله‌ای از زنبورهای عسل مجازی در خدمت الهه هوش و ذکاوت است، این ارز از آتش حقیقت تغذیه می‌شود و هر چه می‌گذرد در پس دیواری از انرژی رمزنگاری‌شده، به صورت نمایی هوشمند‌تر، سریع‌تر و قوی‌تر می‌شود.»

گوین وود هم‌بنیان‌گذار پولکادات

گوین وود هم‌بنیان‌گذار بلاکچین پولکادات و یکی از مؤثرترین افراد در شکل‌گیری این بلاکچین و ارز دیجیتال است. او علاوه بر تحصیل در رشته‌های مهندسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دکترای فلسفه دارد. فعالیت‌های گاوین وود به همکاری در بلاکچین پولکادات محدود نمی‌شود و او یکی از اعضای اصلی و بنیان‌گذاران فوق‌العاده بلاک‌چین اتریوم نیز بوده است. تلاش‌های او در مطرح‌کردن وب۳ بسیار کارساز بوده است و با ایجاد بنیادهایی همچون بنیاد وب‌۳ در این امر تأثیرگذاری بالایی داشته است.

او می‌گوید: «وب۳ مجموعه‌ای از فناوری‌هاست که به ما توان می‌دهد تا برنامه‌هایی بر روی اینترنت بسازیم که حمله‌پذیر نیستند. اگر مایلیم جهان آزاد به بقای خود ادامه دهد این کار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود».

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و X

ایلان ماسک ثروتمند مشهور آمریکایی و مدیرعامل خودروسازی تسلا و شرکت فضایی SpaceX که حالا با مالکیت توییتر این شبکه اجتماعی را به X تغییر نام داده است یکی دیگر از افرادی است که تأثیرگذاری بسیار بالایی بر ارزهای دیجیتال دارد.

ماسک نه برنامه‌نویس بلاک‌چین است و نه تا کنون شخصاً ارز دیجیتالی را توسعه داده است بااین‌وجود آن‌قدر بر بازار ارزهای دیجیتال مؤثر است که کمتر معامله‌گر جدی‌ای را پیدا می‌کنید که شبکه‌های اجتماعی او را دنبال نکند.

اقدامات جنجالی ایلان ماسک و توییت‌های هرازگاه او قیمت ارزهایی چون دوج‌کوین و شیبا را گاه چندبرابر کرده است. هواداران دوج‌کوین بیش از هر ارز دیجیتال دیگری به توییت‌های ایلات ماسک وابسته‌اند و همیشه تلاش می‌کنند او را به واکنش‌دادن به این ارز دیجیتال وادار کنند.

بااین‌وجود عده دیگری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال ماسک را به پامپ و دامپ‌ ارزهای دیجیتال با دستکاری در این بازار متهم می‌کنند و علاقه‌ای به این چهره محبوب رسانه‌ای ندارند.

شرکت‌های تحت امر ایلان ماسک همچون SpaceX و تسلا همواره ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین را نگهداری کرده‌اند. بااین‌حال او خود را طرف‌دار دوج‌کوین می‌داند.

ایلان ماسک در مورد اتهاماتی که به او وارد می‌شود گفته بود: «اگر قیمت بیت‌کوین کاهش یابد من ضرر می‌کنم. من ممکن است در افزایش قیمت بیت‌کوین و Pump مشارکت داشته باشم؛ اما هرگز باعث ریزش و Dump نمی‌شوم».

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی ۵ نفر از تأثیرگذارترین افراد بر بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم. دنبال‌کردن فعالیت‌ها و اظهارنظرهای این افراد در فضای مجازی می‌تواند به داشتن درک بهتری از وضعیت کنونی و آینده بازار کمک کند و واقعیت‌های مهمی را در این مورد به ما یاد دهد.