به گزارش پایگاه خبری نشان :

منبع کویل دار از ترکیب یک مخزن گالوانیزه و یک مبدل با لوله‌های مسی، که به عنوان کویل شناخته می‌شود، تشکیل شده است و برای گرم کردن و نگهداری آب گرم جهت مصارف ساختمانی یا صنعتی به کار می‌رود. دمای مطلوب برای آب گرم مصرفی در مصارف بهداشتی و شستشو در بازه ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد. برای افزایش دمای آب سرد ورودی از سیستم لوله‌کشی به دمای مناسب، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما یکی از روش‌های بهتر و مناسب‌تر، استفاده از منابع کویلی می‌باشد.

بدنه منبع کویلی از ورق گالوانیزه با ضخامتی در محدوده 3 تا 16 میلیمتر تشکیل شده است که بسته به ابعاد، ظرفیت، و فشار قابل تولید می‌باشد. انتخاب جنس کویل نیز بستگی به نوع استفاده دارد و ممکن است از موادی مانند مس، استیل یا گالوانیزه باشد. شکل ظاهری منبع کویل دار نیز می‌تواند به صورت منبع کویل دار افقی و یا منبع کویل دار عمودی باشد.

منبع کویل دار چه کاربردی دارد؟

این منابع به منظور گرم‌کردن انواع سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌ویژه در موتورخانه‌های ساختمان و سیستم‌های مخزن‌دار. با وجود رواج استفاده از سیستم‌های مختلف، منابع کویل دار همچنان به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای تأمین آب گرم در ساختمان‌ها به کار می‌روند.

منابع کویل دار نیز کاربردهای صنعتی متنوعی دارند، با اختلاف در اندازه و ساختار کویل‌ها. در این موارد، منبع آب به لوله‌های فولادی بزرگ متصل می‌شود و صنایعی چون فولادسازی، نفت، گاز و... از این تجهیزات به عنوان ابزار اساسی استفاده می‌نمایند.

هدف اصلی از تهیه و خرید مخزن کویل دار، تأمین و نگهداری آب گرم برای مدت زمان طولانی با هزینه کمترین زمان ممکن می‌باشد. تولید آب، به ویژه آب گرم و بهداشتی، یک مسئله اساسی در واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در اندازه‌های مختلف است. به همین دلیل متخصصان ایران زمین به ساخت و طراحی انواع منابع کویل دار پرداخته‌اند.

انواع منبع کویل دار

منابع کویل دار را بر اساس ترتیب هندسی در سیستم به دو دسته افقی و ایستاده تقسیم می‌کنیم. این دسته‌بندی بسته به امکانات محیط داخلی موتورخانه صورت می‌گیرد و منابع کویل دار عمودی یا افقی هرکدام با توجه به این معیارها طراحی و به کار گرفته می‌شوند. معمولاً تفاوت کارایی بین منابع کویل دار عمودی و افقی محسوس نمی‌باشد، اما به طور کلی منابع کویل دار عمودی به دلیل اشغال فضای کمتر، ترجیح بیشتری دارند.

منبع کویل دار عمودی یا ایستاده: این نوع منبع کویل دار برای تأمین آب گرم بهداشتی در موتورخانه‌های ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منبع از یک مخزن عمودی و یک کویل تشکیل شده است. منبع کویل دار عمودی برای ساختمان‌های با مصرف آب گرم بالا و همچنین برای ساختمان‌هایی که فضای موتورخانه محدودتری دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این منبع با ظرفیت‌های مختلف از 300 لیتر تا 10000 لیتر تولید می‌شود.

منبع کویل دار افقی یا خوابیده: این نوع منبع کویل دار برای ساختمان‌هایی با مصرف آب گرم بالا و همچنین برای ساختمان‌هایی با فضای موتورخانه بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منبع نیز در ظرفیت‌های مختلف از 300 لیتر تا 5000 لیتر تولید می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر قصد خرید منبع کویل دار افقی دارید، سایز را متناسب با فضای خود انتخاب کنید تا بتواند بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

نحوه عملکرد منبع کویل دار

منبع کویل دار افقی، همانند منبع کویل دار معمولی یا ایستاده، عملکرد خود را انجام می‌دهد و تفاوت قابل توجهی در عملکرد آن‌ها وجود ندارد. به طور کلی، آب عادی وارد منبع می‌شود و در مجاورت آب گرم داخل کویل قرار می‌گیرد، این تبادل حرارت باعث گرم شدن آب می‌شود که برای مصارف گرمایشی یا بهداشتی استفاده می‌شود.

در محیط‌های موتورخانه با محدودیت فضا، منبع کویل دار افقی به جای منبع کویل دار ایستاده استفاده می‌شود و برای قرار گیری آن نیاز به پایه یا کف‌سازی وجود دارد. منبع کویل دار افقی برای ذخیره و تأمین آب گرم بهداشتی در تاسیسات ساختمان‌های مسکونی، اداری و سایر مکان‌ها به‌کار می‌رود. برای انتخاب مناسب منبع کویل دار، مقدار ۱۰۰ الی ۱۵۰ لیتر حجم ذخیره آب برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته می‌شود.

گرمایش آب به صورت غیرمستقیم از طریق آب گرم یا بخاری که از دیگ آبگرم یا بویلر بخار به دست می‌آید، صورت می‌پذیرد. آب گرم یا بخار خروجی از بویلر، در داخل کویل حرارتی U شکل حرکت می‌کند و پس از تبادل حرارت با دیواره تیوپهای کویل به داخل دیگ بازمی‌گردد. این فرآیند تبادل حرارت منجر به گرم شدن لوله‌های مسی و در نهایت منبع کویل می‌شود و آب سرد داخل منبع کویل نیز گرم می‌شود.

پرطرفدار ترین منابع کویلی به شرح زیر هستند:

  • منبع کویل دار 1500 لیتری
  • منبع کویل دار افقی 2000 لیتری
  • منبع کویل دار ایستاده 1200 لیتری
  • منبع کویل دار 400 لیتری
  • منبع کویل دار افقی آب گرم 300 لیتری

تفاوت منبع کویل دار با منبع دوجداره در چیست؟

منابع کویل دار و منابع دو جداره دو نوع سیستم گرمایشی هستند که تفاوت‌های مهمی از نظر ساختار و عملکرد با یکدیگر دارند. در منابع کویلی، آب گرم و سرد به طور مستقیم با یکدیگر در تماس نیستند؛ با این حال، از طریق جداره لوله کویل، انتقال حرارت بین این دو سیال انجام می‌شود. این تجهیزات عمدتاً برای تأمین آب گرم در ظرفیت‌های بالای 2000 لیتر و نگهداری آب گرم برای مدت زمان طولانی‌تر به کار می‌روند.

منابع دو جداره به عنوان آبگرمکن‌های غیر مستقیم شناخته می‌شوند و از دو لایه ورق فولادی با روکش گالوانیزه داخلی و خارجی برای تهیه و تأمین آب گرم برای کاربردهای کوچک ساخته شده‌اند. ظرفیت تأمین آب گرم توسط این تجهیزات تا 2000 لیتر است. ورق فولادی لایه داخلی با ضخامت بین 4 تا 6 میلیمتر و لایه خارجی با ضخامت بین 2-4 میلیمتر تولید می‌شود. عملکرد این منبع به این صورت است که در جداره داخلی، آب گرم قرار دارد و در جداره بیرونی، آب سرد با تبادل حرارتی با جداره داخلی گرم می‌شود.

از کجا برای خرید منبع کویل دار مشاوره بگیریم؟

شرکت شوفاژکاران اهورا سال هاست که در زمینه تولید انواع منابع آبگرم و همچنین منبع کویل دار فعالیت موفق دارد.

اولویت کار شرکت شوفاژ کاران اهورا، رضایت مشتریان است و همین امر در کیفیت بالای محصولات این شرکت، اثری مثبت داشته است. نکته حائز اهمیت در رابطه با شرکت شوفاژ کاران اهورا ساخت تجهیزات با هر نوع ظرفیت و متریال، مطابق با خواسته مشتریان است. جهت تماس و کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به رزومه کاری و کاتالوگ محصولات این شرکت و آشنایی کاملتر با امکانات و توانمندی های شرکت شوفاژکاران با ما تماس بگیرید.

کافیست همین حالا به سایت شوفاژکاران بروید و منابع کویل دار و ابعاد قابل سفارش آن را مشاهده کنید.