به گزارش پایگاه خبری نشان :

 

فرش کناره یکی از اقلام ضروری در دکوراسیون منزل است؛ چرا که ترافیک (رفت و آمد) زیادی در ناحیه راهرو یا راه پله‌ها وجود دارد .بنابراین با پهن کردن فرشی مناسب می‌توان از کف‌پوش این منظقه محافظت کرد، یا مثلا عایق دما ایجاد کرد و حتی می‌توان از این طریق، سر و صدا را کاهش داد. علاوه بر این، راهرو معمولا نقطه اتصال فضاهای مختلف در منزل است. فرش راهرو برای هدایت و افزایش جذابیت بصری استفاده می‌شود و تکمیل کننده دکوراسیون منزل شماست. قیمت فرش کناره نیز در مقایسه با سایر فرش‌ها مناسب‌تر است. آیا شما هم به دنبال دلیل اهمیت بالای استفاده از یک فرش مناسب برای راه‌پله‌ و راهرو هستید؟ پس این مقاله را تا انتها بخوانید. زیرا درباره اینکه چرا چنین مکان‌هایی به فرش نیازمند هستند صحبت خواهیم کرد. سپس نکات مهم انتخاب و خرید این فرش‌ها را ذکر می‌کنیم.

فرش کناره چیست و دلیل اهمیت آن

فرش کناره فرشی است که معمولا اختلاف زیادی بین طول و عرض آن وجود دارد. به طوری که طول آن بسیار بیشتر از عرض آن است. یعنی مثلا طول آن از دو متر تا گاهی دوازده متر است؛ اما عرض آن معمولا از یک متر تا یک و نیم متر بالاتر نمی‌رود. به این فرش‌ها کناره فرش، فرش راهرو یا فرش رولی نیز می‌گویند. پس چنین فرش‌هایی از نظر ظاهری بسیار طویل و باریک هستند. اگرچه موارد استفاده از آنها در گذشته بیشتر راهروها و راه پله‌ها بود؛ اما در دکوراسیون امروزی کاربردی فراتر از راهرو دارد و در مکان‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

اولین دلیل استفاده از چنین فرش‌هایی، جنبه‌های زیبایی شناختی آنها است. بسیاری از ویلاها، خانه‌های ویلایی، منازل آپارتمانی و حتی شرکت‌ها و ادارات از طریق یک راهرو به درب ورودی متصل می‌شوند. فرش راهرو در حقیقت نمای اصلی خانه است و اولین فرشی است که با ورود به منزل می‌توانید ببینید. حتی می‌تواند نماینده و معرف سبک سلیقه، فرهنگ و روحیات صاحب منزل باشد.

دوم اینکه پهن کردن فرش در راهرو راهکاری عالی برای کاهش سر و صدا است. طبیعتا راهروها و راه‌پله‌ها جزو مناطق پر رفت و آمد هستند؛ بنابراین در صورتی که کف آنها با فرش و موکت پوشانده نشده باشد، سر و صدای زیادی هم برای ساکنین منزل و هم برای همسایه‌ها، به ویژه برای ساکنین طبقه پایین ایجاد خواهد کرد. فرش به طور طبیعی یک جاذب صدا است. از طرف دیگر زمانی که کف منزل فرش شده باشد، سر و صدا کمتر ایجاد می‌شود و انعکاس صدای تلویزیون و صدای کودکان کمتر خواهد شد.

سوم، فرش حس و حال و رنگ و لعاب فضای راهرو را بهتر می‌کند. منطقه راهرو عموماً باریک و طولانی است و نور نسبتاً کمی دارد. چنین فضایی ممکن است کسل کننده و دلگیر باشد؛ پس انتخاب فرش کناره باید بتواند این کاستی‌های فضای راهرو را تنظیم کند.

از آنجایی که در بیشتر منازل راهروها و یا راه پله‌ها مکانی برای اتصال قسمت‌های مختلف منزل مثل حمام، سرویس بهداشتی و اتاق‌ها هستند؛ بنابراین افرادی که در بین این اتاق‌ها رفت‌و‌آمد دارند، مایلند پای خود را روی یک سطح نرم و گرم بگذارند، تا اینکه بخواهند روی سطح سرد سرامیک راه بروند. پس این فرش‌ها حس راحتی بیشتری به افراد منتقل می‌کند.

یکی از مزایای کناره فرش، کمک به حفظ ایمنی بیشتر است. در صورتی که در منزل، کودک یا سالمند زندگی کند، فرش‌هایی که در راهرو پهن می‌شود مانع لیز خوردن، زمین خوردن و وارد شدن آسیب خواهند شد. لازم به ذکر است که این فرش‌ها در تمیزی بیشتر راهرو نقش موثری دارند.

کاربرد فرش کناره

فرش‌های کناره فقط در راهروها و راه پله‌ها کاربرد ندارند، بلکه آنها را در مناطق دیگری نیز پهن می‌کنند. آشپزخانه یکی از معمول‌ترین مکان‌هایی است که فرش کناره در آنجا کاربرد دارد. فرش آشپزخانه یکی از معمول‌ترین جاهایی است که ایرانی‌ها فرش پهن می‌کنند. البته در چند سال اخیر به دلیل گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی، متراژ اکثر آشپزخانه‌ها کوچکتر شده و یا حتی فضای خالی آشپزخانه کج یا ناقص است. پس نمی‌توان از فرش‌های ماشینی‌ای که معمولا در اتاق‌ها و سالن پذیرایی پهن می‌شوند استفاده کرد. در چنین مواقعی بهترین راهکار، انتخاب فرش کناره آشپزخانه است. این فرش‌ها علاوه بر قیمت مناسبی که دارند، از کیفیت خوبی برخوردار هستند و به راحتی فضاهای خالی آشپزخانه شما را پوشش می‌دهند.

کناره فرش در اتاق خواب نیز پهن می‌شود، اکثر اتاق‌های منازل آپارتمانی بسیار کوچک است به طوری که حتی نمی‌توان یک فرش ماشینی سه متری را نیز در آنجا پهن کرد. چنین مواقعی انتخاب یک کناره فرش زیبا و راحت، بهترین راهکار ممکن است.

کاربرد فرش کناره به این موارد ختم نمی‌شود و این فرش را می‌توان در هر جایی پهن کرد. برای مثال افرادی که پیرو سبک دکوراسیون سنتی و قدیمی هستند، مایل‌اند تمام قسمت‌های خالی سالن پذیرایی خود را فرش کنند. در چنین مواقعی، پهن کردن فرش کناره، راهی عالی برای این کار است.

در دفاتر کاری‌ای که فاصله بین میز و صندلی‌های اداری بسیار کم است، معمولا کناره فرش بهترین انتخاب است؛ چرا که اندازه دیگر فرش‌ها بیشتر از اندازه فضای خالی بین صندلی‌ها و میز است.

این فرش‌ها کاربرد زیادی در قسمت درب ورودی منزل، درب ورودی بالکن و یا درب سرویس بهداشتی دارند.

انواع فرش راهرو

این فرش‌ها در انواع مختلفی بافته می‌شوند. همانند سایر فرش‌ها، فرش کناره نیز به دو صورت ماشینی و دست‌باف بافته می‌شود. این فرش‌ها نیز در شانه و تراکم مختلفی وجود دارند. مثل 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و حتی 1500 شانه. در بافت آن نیز از الیاف مختلفی مثل اکرولیک، نخ پلی استر و نخ پلی پروپیلن استفاده می‌شود. فرش‌های دست‌باف نیز طبیعتا از الیاف طبیعی هستند.

فرش مدرن امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. طبیعتا منازلی که دکوراسیون مدرن و فانتزی دارند، نیازمند یک فرش کناره مدرن برای تکمیل دکوراسیون خود و ایجاد هماهنگی بین فرش اصلی سالن پذیرایی با فرش راهرو هستند. این فرش‌ها به دلیل سایز مناسبی که دارند در اتاق خواب نیز کاربرد زیادی دارند. امروزه افرادی که طرفدار سبک مینیمال هستند، کناره فرش را در سالن پذیرایی خود نیز پهن می‌کنند. انواع رایج فرش کناره عبارتند از:

  • فرش کناره مدرن (فرش کناره فانتزی)
  • فرش کناره وینتیج
  • فرش کناره رولی (این فرش‌ها را می‌توانید در طولی که مد نظر دارید تهیه کنید)
  • فرش کناره سنتی
  • فرش کناره ۴ متری

نکات مهم در خرید کناره فرش

قبل از خرید کناره فرش اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، سبک دکوراسیون و سبک سایر فرش‌های منزل، خصوصا فرش سالن پذیرایی است. چرا که این فرش مکمل سایر فرش‌هاست و به عبارتی سالن پذیرایی را به راهرو و ورودی منزل متصل می‌کند، پس باید با سبک دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد.

لازم به ذکر است در صورتی که منزل شما کوچک است، ترجیحا فرش کناره‌ای با طرح و نقشه خلوت و رنگ‌بندی روشن انتخاب کنید تا منزل شما را بزرگتر نشان دهد. فرش آشپزخانه نیز بهتر است با رنگبندی تیره و طرح‌های نسبتا شلوغ باشد تا لکه و آلودگی در آن مشخص نشود.

نکته ی مهم دیگر در تهیه‌ی فرش قیمت و کیفیت آن است. فرش افرند علاوه بر تنوع زیاد و قیمت مناسب شرایط ویژه ای هم برای فروش دارد. پس نگران قیمت نباشید و با خیال راحت یک انتخاب عالی داشته باشید.