به گزارش پایگاه خبری نشان :

با توجه به افزایش قیمت طلا در بازار زیورآلات، بسیاری نیم‌ست‌های نقره را جایگزین می‌کنند. اما به این معنا نیست که نقره فلزی کم ارزش یا ارزان قیمت باشد. در واقع زیبایی و قیمت مناسب نقره، سبب می‌شود که از استقبال مناسبی در بازار برخوردار شود. همین امر زمینه را برای بعضی افراد سودجو آماده خواهدکرد تا زیورآلات بدلی را به جای نقره اصلی به فروش برسانند. پس لازم است بتوانید نقره اصلی را از بدل تشخیص داده تا در زمان خرید انگشتر نقره، نمونه اصلی آن را خریداری کنید. در ادامه به چند ترفند ساده برای شناخت این دو نوع فلز اشاره خواهیم کرد.

زمان خرید انگشتر نقره مردانه به نمادها و نشانه های حک شده توجه کنید

بدون شک می دانید که یکی از ارزشمندترین فلزات موجود در بازار است. بنابراین مانند طلا، دارای نشانه و هویتی مشخص خواهدبود. در حقیقت هر قطعه فلز نقره، شناسنامه‌ای دارد که اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این نشانه‌ها بیانگر محتوای جنس نقره بوده و معمولا روی گیره گردنبند، داخل دستبند، انگشتر و گواشواره حک شده‌اند.

تشخیص نقره زمان خرید نقره با استفاده از وزن

به خاطر داشته باشید که همه زیورآلاتی اصلی از نظر وزن، سنگین‌تر و محکم‌تر هستند. فرض کنید قصد خرید انگشتر نقره زنانه دارید؛ برای اینکه بتوانید انگشتر نقره اصلی را از بدلی تشخیص دهید، ابتدا آن را روی ترازو بگذارید و وزن نمایش داده شده را یادداشت کنید. سپس داخل ظرفی را آب کرده و بعداز به صفر رساندن ترازو، ظرف را روی ترازو بگذارید. حال باید انگشتر را به طور کامل داخل ظرف آب قرار دهید.

برای تشخیص نقره اصلی از آهن ربا استفاده کنید

نقره هم مانند طلا دارای خاصیت ضدآهن‌ربایی است. به این معنی که هنگام برخورد با آهن‌ربا نه تنها جذب نشده بلکه آن را می‌راند. پس اگر بین زیور نقره شما و آهن‌ربا دافعه‌ای به وجود بیاید، نقره اصلی را خریداری کرده‌اید.

یخ، مورد دیگری که به شما برای تشخیص نقره کمک می کند

استفاده از یخ برای تشخیص نقره اصلی از بدل به این دلیل است که نقره اصلی دارای خاصیت هدایت حرارت بالا است و به سرعت گرم می‌شود، در حالی که بوسیله یخ می‌توان بدل را تشخیص داد زیرا بدل دارای خاصیت هدایت حرارت پایین‌تری است و برخلاف نقره اصلی، زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارد. بنابراین، اگر یک شیء فلزی را روی یخ قرار دهید و آن فلز به سرعت ذوب شود، احتمالاً نقره اصلی است؛ اما اگر زمان بیشتری طول بکشد تا ذوب شود، احتمالاً بدل است.

این روش یک روش سنتی و غیر دقیق است و نباید به تنهایی برای تشخیص اصالت نقره استفاده شود. بهتر است از روش‌های تحلیلی دقیق‌تر مانند آزمایش‌های شیمیایی یا استفاده از تجهیزات تجزیه و تحلیل مدرن برای تشخیص اصالت فلزات استفاده کرد.

تشخیص نقره اصلی با استفاده از صدا و ضربه زدن

برای تشخیص نقره اصلی از بدلی می‌توان از تست صدا استفاده کرد. این روش بر اساس خصوصیت‌های فیزیکی مختلف نقره و بدل برای تفکیک آن‌ها استفاده می‌شود.

وقتی که یک سکه یا جسم فلزی را به ضربه می‌زنید، صدایی ایجاد می‌شود که می‌تواند نشان‌دهنده جنس فلزی آن باشد. نقره اصلی دارای صدایی تیز و نقره‌ای است که به آن "صدای زنگ" یا "صدای نقره" می‌گویند. این صدا به دلیل سختی و خالص بودن نقره اصلی ایجاد می‌شود.

به عنوان مقایسه، بدل دارای صدای مات و کم‌صدا است که به آن "صدای بی‌صدا" یا "صدای چوب" می‌گویند. این صدا به دلیل خواص نرم و آلیاژی بودن بدل ایجاد می‌شود.

بنابراین، با زدن یک جسم فلزی و شنیدن صدای تولید شده، می‌توانید نقره اصلی را از بدل تشخیص دهید. این روش از جمله روش‌های سنتی و غیر دقیق برای تشخیص اصالت فلزات است و برای اطمینان بیشتر، بهتر است از روش‌های تحلیلی دقیق‌تر و تجهیزات مخصوص استفاده کنید.

مایع سفید کننده یا مواد شیمیایی و تشخیص نقره اصلی از بدلی

قبل از اینکه درباره استفاده از مایع سفیدکننده برای تشخیص نقره اصلی از بدلی توضیح دهیم، باید بدانید که این روش می‌تواند به زیور نقره آسیبی جدی وارد کرده و رنگ آن را تیره کند. برای این کار کافی است قسمتی از انگشتر خود را به مایع سفیدکننده آغشته کرده و اگر تغییر رنگ داده و سیاه شد، نقره اصل خواهدبود.

شناخت نقره اصلی از بدلی با تست انعطاف پذیری

نقره خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد و هرچه درصد خلوص آن بیشتر باشد، منعطف‌تر خواهدشد. حال آنکه اگر نقره را خم کرده و متوجه شدید که خیلی سخت خم شده و سفت است، بدانید که درصد خلوص کمتری از نقره در آن مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از پارچه سفید برای تشخیص نقره اصلی از بدلی

شاید این اتفاق را تجربه کرده باشید که زیور نقره شما پس از مدتی تغییر رنگ داده و سیاه شده است. پس باید بیشتر مراقب آن باشید؛ چراکه زیوری اصلی را دارید. در حقیقت فلز نقره با اکسیژن واکنش داده و تیره خواهدشد و اگر روی پارچه‌ای سفید آن را بکشید، اثری از لکه‌های تیره روی آن خواهید دید.