به گزارش پایگاه خبری نشان :

 درحالی که دستگیری جاسوسان و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان همچنان ادامه دارد و شعبه اطلاعات ارتش و سرویس‌ امنیتی این کشور و نیز بخش اطلاعات مقاومت لبنان طی دو سال گذشته ده‌ها شبکه جاسوسی موساد را در این کشور کشف و منهدم کرده‌اند، روزنامه الاخبار اطلاعات جدیدی را درباره روش‌های جاسوسی صهیونیست‌ها در لبنان به دست آورده است.

بر اساس این اطلاعات که توسط سرویس اطلاعات لبنان منتشر شده، بین سال‌های 2021 و 2022 یک عکاس زن حرفه‌ای در این کشور با دشمن صهیونیستی ارتباط برقرار کرده و ماموریت او ارسال عکس و فیلم از منزل یکی از رهبران حماس در منطقه «طریق الجدیده» لبنان و نیز منازل شماری از شخصیت‌های حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بوده است. این جاسوس رژیم اشغالگر در ازای هر عکس و فیلمی که برای موساد ارسال می‌کرد 50 دلار می‌گرفت. نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه ارتباط این عکاس با سرویس جاسوسی دشمن ثابت شد اما دادگاه نظامی لبنان او را تنها به یک سال زندان محکوم کرد!

ماجرا از این قرار است که در تابستان 2021 افسران شعبه اطلاعات لبنان در بخش ضد جاسوسی، متوجه تماس‌های مشکوکی بین یک شماره تلفن لبنانی در منطقه «الصنائع» بیروت با چند شماره تلفن خارجی شدند. بعد از پیگیری‌ها مشخص شد که شماره‌های خارجی متعلق به اپراتورهای موساد بوده و خط داخلی لبنان که با این شماره‌ها در تماس بوده، متعلق به فردی به نام «لیال رمضان» (متولد 1982) می‌باشد.

لیال رمضان یک عکاس حرفه‌ای است که با صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی وابسته به شورای توسعه و بازسازی لبنان کار می‌کرد و نمونه کارهای خود را در شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود منتشر می‌نمود. شعبه اطلاعات لبنان در 5 آوریل 2022 لیال رمضان را به اتهام همکاری با دشمن صهیونیستی دستگیر کرد و در جریان بازجویی‌ها مشخص شد که او تصاویر و فیلم‌هایی از مناطق مختلف لبنان را برای عوامل موساد ارسال می‌کرده است.

لیال رمضان که سابقه ده سال عکاسی حرفه‌ای دارد در جریان بازجویی‌ها اظهارات ضد و نقیضی مطرح کرد. او گفت که یک فرد خارجی با وی تماس گرفته و خود را «جاستین» معرفی کرده و گفته بود که در هنگ کنگ اقامت دارد و در بخش سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کار می‌کند.

عکاس زن لبنانی که برای موساد جاسوسی می‌کرد

این مزدور موساد در ادامه گفت که جاستین شماره او را در گوگل پیدا کرده و به وی گفته بود، یک دوست لبنانی در هنگ کنگ دارد که بنا به دلایلی نمی‌تواند به کشورش برگردد، به همین دلیل می‌خواهد دوستش را با نشان دادن عکس و فیلم‌هایی از لبنان غافلگیر کند. بعد از آن زمانی که جاستین متوجه شد لیال رمضان یک عکاس حرفه‌ای است به او گفت که در ازای هربار ارسال عکس و فیلم ، می‌تواند 50 دلار دریافت کند.

لیال رمضان در ادامه بازجویی اعلام کرد که پیشنهاد جاستین را پذیرفت. ماجرا از آنجا شروع شد که جاستین به بهانه اینکه دوستش قبلا در هتل «کومودور» در خیابان حمراء بیروت کار می‌کرد، عکس‌هایی از این هتل او را خوشحال می‌کند و همچنین عکس‌برداری از سایر مناطق لبنان نیز آزاد است. بنابراین لیال عکس‌هایی از این هتل و مرکز بیروت و مکان‌های دیدنی آن تهیه کرده و برای جاستین فرستاد. بعد از مدتی جاستین از لیال خواست تا از برخی مناطق مسکونی در منطقه طریق الجدیده نیز عکس‌برداری کند.

جاسوسی از حزب‌الله

بر اساس اعترافات جاسوس مذکور موساد، فرد موسوم به جاستین مختصات یک ساختمان مسکونی در طریق الجدیده و سپس مختصات ساختمان‌هایی در منطقه المریجه در ضاحیه جنوبی بیروت و العمروسیه را از طریق واتساپ برای لیال رمضان فرستاده و از او خواست که از این مناطق تصویربرداری کند. سپس لیال متوجه شد که این منطقه تحت کنترل حزب‌الله بوده و عکس‌برداری در آن ممنوع است و نمی‌تواند با خودش دوربین ببرد. بنابراین جاستین به او گفت با گوشی همراه خود عکس بگیرد تا جلب توجه نکند. همچنین باید از ورودی این ساختمان‌ها و خیابان‌های منتهی به آنها عکس و فیلم‌های دقیق تهیه کند.

بازپرسان شعبه اطلاعات لبنان در تحقیقات خود متوجه شدند که یکی از رهبران حماس و یکی از شخصیت‌های حزب‌الله در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند. لیال رمضان در اعترافات خود گفت، برای اینکه بتواند به طور دقیق از داخل ساختمان عکس و فیلم بگیرد به نگهبان ساختمان پول داده بود. جاستین همچنین از لیال خواسته بود تا از کارخانه «غندور» و منطقه اطراف آن در «الشویفات» (در منطقه جبل) و نیز یک ساختمان بلند در این منطقه تصویربرداری کند.

طبق اعترافات مزدور مذکور موساد، فرد موسوم به جاستین مختصات یک کافه به نام «فیروز» را در الشویفات برای لیال فرستاده و گفت که همسر دوستش علاقه زیادی به این کافه دارد و می‌خواهد عکس و فیلم‌هایی از آن داشته باشد. همچنین لیال به محض ورود به مکان‌های مورد نظر، با استفاده از «گوگل مپ» با جاستین ارتباط می‌گرفته و تصویربرداری را با وی هماهنگ می‌کرده است.

لیال رمضان گفت، اما برایش عجیب بود که یک زن مقیم خارج لبنان چگونه می‌تواند خاطرات زیادی در کافه فیروز داشته باشد؛ زیرا این کافه درواقع یک قهوه‌خانه ساده بوده و محیط آن اصلا برای زنان مناسب نیست.

در ادامه اعترافات این جاسوس آمده است که بعد از مدتی جاستین به او گفت باید به دبی سفر کند. بر این اساس قرار شد لیال 2 سیم کارت بخرد و برای چند روز آنها را شارژ کند و تحویل یکی از دوستان جاستین در امارات بدهد. لیال رمضان سیم‌کارت‌ها را از فروشگاهی خرید که نیاز به تایید هویت و ارائه کارت ملی و شناسنامه نداشت تا اگر اتفاقی افتاد ، دچار مشکل نشود. بعد از رسیدن لیال به دبی، جاستین با وی تماس گرفت و مدعی شد که دوستش به کرونا مبتلا شده و لیال باید سیم‌کارت‌ها را به آدرسی در آلمان پست کند. سپس جاستین نظرش عوض شد و یک آدرس در مجارستان به لیال داد تا سیم‌کارت‌ها را به آن آدرس بفرستد.

بر اساس این اعترافات، لیال همچنین تصاویری از حوادث منطقه الطیونه بیروت در اکتبر 2021 (کشتاری که عناصر وابسته به حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع علیه مردمی که در اعتراض به سیاسی کاری در پرونده انفجار بیروت مقابل کاخ دادگستری جمع شده بودند ، به راه انداختند) برای جاستین فرستاد و جاستین به لیال گفت که حزب‌الله مسئول انفجار بندر بیروت بوده است.

نکته مضحک و متناقضی که در اعترافات لیال رمضان دیده می‌شود این است که او چگونه بعد از این همه درخواست‌های مشکوک و توجیهات بیهوده، به ماهیت کاری که برای فرد موسوم به جاستین انجام می‌دهد شک نکرده بود؟ به ویژه اینکه لیال می‌گوید جاستین حتی نام دوست لبنانی خود و منطقه‌ای که در آن ساکن بوده را نیز نگفت و هربار از پاسخ به این سوال طفره می‌رفت.

لیال رمضان در جریان بازجویی‌ها گفت که جاستین پاسخ بسیاری از سوالات او را نمی‌داد و همین مسئله شک او را برمی‌انگیخت. اما اگر واقعا لیال چنین احساسی داشت و عامدانه با عامل موساد همکاری نمی‌کرد، چرا زمانی که جاستین از او می‌خواست از مناطق امنیتی لبنان و مواضع حزب‌الله تصویر برداری کند، از انجام این کار امتناع نکرد؟

لیال رمضان در ادامه اعترافات ضد و نقیض خود گفت که می‌داند اسرائیل و داعش علاقه مند به یافتن اطلاعات و تصویربرداری از مواضع حزب‌الله هستند اما با این وجود او طمع پول داشت و به خاطر پول با جاستین همکاری کرد.

اما بازپرسان شعبه اطلاعات لبنان در تحقیقات خود و بعد از اعترافات ضد و نقیض لیال رمضان متوجه شدند که او از اینکه درحال همکاری با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی است، آگاهی داشته و عامدانه به همکاری با موساد ادامه می‌داد. سرانجام در ژوئن 2022 «مارسیل باسیل» بازپرس نظامی لبنان خواستار محاکمه لیال رمضان در دادگاه نظامی شد. اما نکته عجیب اینجاست که با وجود اینکه همکاری لیال با دشمن صهیونیستی ثابت شده بود، اما تنها به مدت یک سال محکوم به حبس شد!

روش‌های کثیف موساد برای جذب جاسوس

سوءاستفاده از فقر و بحران اقتصادی و مالی لبنان برای تحریک مردم این کشور به همکاری با دشمن، از روش‌های کثیف موساد برای جذب جاسوس محسوب می‌گردد. به طوری که شماری از مردم به‌ویژه جوانان به‌دلیل مشکلات اقتصادی حتی با مبالغ کم نیز حاضر به همکاری با رژیم صهیونیستی می‌شوند.

عوامل موساد در این روش طعمه‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهند و مدام به آنها اصرار می‌کنند و یک زندگی رویایی به آنها وعده و قول می‌دهند که همه مشکلات مالی‌شان را حل کنند، از این روش اغلب در خارج از فلسطین و کشورهای مورد هدف استفاده می‌شود و افرادی که طعمه شده‌اند بعد از مدتی متوجه می‌شوند دست به یک جنایت بزرگ زده و به کشور خودشان خیانت کرده‌اند. موساد همچنین جوانانی را که تمایل به تحصیل در کشورهای اروپایی دارند نیز فریب می‌دهد و به آنها وعده گرفتن اقامت در این کشورها را می‌دهد.

درحالی که منابع امنیتی لبنان درباره خطرات نفوذ موساد به‌ویژه میان جوانان و نوجوانان هشدار می‌دهند، سرویس امنیت داخلی و ارتش این کشور کنار یگان امنیتی حزب‌الله عملیات‌هایی گسترده طی دو سال گذشته برای کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند که نتیجه آن نابودی ده‌ها هسته جاسوسی اسرائیل در مناطق مختلف لبنان از سال گذشته تاکنون بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.