به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  به عقیده عده‌ای از فعالان بازار انتشار خبر جدید مبنی بر آغاز همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی با نصب دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای ایران را می‌توان از جمله دلایل تغییر در فاز نمودار نرخ دلار دانست. با این حال برخی دیگر از تحلیل‌گران نیز بر این باورند که کاهش قیمت مذکور در راستای اصلاح روند افزایشی صورت گرفته و احتمال رشد مجدد نرخ دلار وجود دارد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود ۳۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۵ هزار تومان رسید. افت نرخ دلار در معاملات سکه روز گذشته نیز بازتاب قابل توجهی داشت. هر قطعه سکه طلا طرح جدید که در روز دوشنبه به پله انتهایی کانال ۳۴ میلیون تومانی رسیده بود روز گذشته در کانال ۳۳ معامله شد.

توقف روند افزایشی جدید؟

دیروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز دوشنبه فعالیت خود را در رقم ۵۵ هزار و ۳۲۰تومان به پایان رسانده بود، در ساعات ابتدایی بازار روز گذشته در پله سوم کانال ۵۵ شروع به نوسان کرد. تا ساعات میانی بازار عمده نوسانات نرخ دلار غیررسمی کاهشی بود و در نهایت نیز با ۳۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۵ هزار تومان متوقف شد. به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز انتشار خبر جدید در زمینه روابط ایران و آژانس انرژی، عامل اصلی توقف روند افزایشی نرخ ارز است. روز گذشته لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، در پیامی توییتری از نصب مجدد دوربین‌های آژانس انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد. به عقیده تحلیلگران سیاسی- اقتصادی بهبود روابط ایران و آژانس در حالت کلی می‌تواند به بهبود روابط خارجه کشور منجر شود. از همین رو انتشار اخبار این‌چنینی سمت و سوی انتظارات در بازار را تغییر داده و موجب کاهش فشار تقاضا در بازار می‌شود. حال باید دید روند عادی‌سازی روابط ایران و آژانس به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا اخبار مثبت دیگری در این زمینه منتشر خواهد شد یا خیر.

از آنجا که نرخ دلار غیررسمی تاثیر مستقیمی در محاسبه نرخ سکه طلا دارد، روز گذشته با افت قیمت دلار قیمت سکه نیز دچار نوسانات کاهشی شد. در همین راستا هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که در واپسین معاملات نقدی روز دوشنبه در رقم ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شده بود، در ساعات پایانی روز گذشته با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش به رقم ۳۳ میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید.