به گزارش پایگاه خبری نشان :

خرید بدلیجات و استفاده از آن ها به دلیل تنوع زیاد ،طرح های مختلف و زیبا و صرفه اقتصادی داشتن کار لذت بخشی برای اکثر افراد به حساب می آید. اما استفاده از این بدلیجات زیبا مشکلات و عوارضی را با خود به همراه دارد، مشکلاتی از قبیل سیاه شدن و کبود شدن پوست ، حساسیت پوستی و خارش پوست.

 

از آن جایی که پوست بخش حساس و آسیب پذیر بدن است و مستعد حساسیت و آکنه می باشد وقتی با مواد و ترکیبات موجود در بدلیجات تماس پیدا میکند با این مواد واکنش داده و دچار حساسیت پوست میشود اما سوال این است که چگونه میتوان از این حساسیت جلوگیری کرد؟

 

در ابتدا باید بدانیم که علائم این حساسیت به بدلیجات چیست و از کجا بدانیم که ناشی از تماس با بدلیجات است؟

علائم این حساسیت خارش پوست،قرمزی ،تورم،پوست پوست شدن،تاول زدن،سیاه شدن پوست است.

 

اگر این علائم در نواحی از بدن باشد که در تماس مستقیم با بدلیجات است به احتمال زیاد حساسیت شما ناشی از بدلیجات است.

 

جلوگیری از حساسیت به نیکل:

در ساخت بدلیجات فلزی از یک فلز به نام نیکل استفاده میشود که باعث استحکام و مقاومت بدلیجات میشود.اگر نیکل در آب حل شود خاصیت خورندگی پیدا میکند و باعث حساسیت میشود به همین دلیل در محل برخورد پوست با بدلیجات به دنبال افزایش تعرق و واکنش رطوبت با نیکل پوست دچار خارش شده و قرمز میشود.برای جلوگیری از این مشکل شما میتوانید از مدادهای نیکل یاب استفاده کنید و در هنگام خرید بدلیجات با استفاده از این وسیله متوجه وجود نیکل شوید.

 

قبل از استفاده پوستتان را خشک کنید:

پیش از آن که از بدلیجات استفاده کنید حتما پوست قسمتی که با بدلیجات تماس مستقیم دارد را خشک کنید تا از واکنش فلزات با آب جلوگیری شود.

 

عطر نزنید!:

عده ای از عطر بر روی مچ دست استفاده میکنند ولی باید توجه داشته باشید که بستن دستبد بر روی محل زدن عطر باعث میشود مواد سازنده عطر با بدلیجات واکنش داده و دچار حساسیت می شود.

88

از بدلیجات استیل استفاده کنید:

در هنگام خرید بدلیجات دقت کنید که بدلیجات شما از جنس استیل باشد نه نیکل! استیل میزان حساسیت را کاهش داده و باعث ایجاد قرمزی و التهاب در پوست نمیشود.همچنین به گیره گوشواره ، گردنبند دستبند نیز در هنگام خرید بدلیجات دقت کنید زیرا عمدتا از نیکل هستند.اگر این چنین بود آن را با قفل و  بند های استیل،پلاستیکی یا طلا عوض کنید.

 

از لاک ناخن استفاده کنید:

اگربه قسمت های قفل و گیره حساسیت دارید فقط قفل و گیره را به طور کامل با لاک ناخن پوشش دهید ولی اگر جنس تمام گردنبند یا دستبند شما حساسیت زا است کل فضای زیر و محل تماس با پوست را با لاک ناخن بپوشانید.با این کار مانع از تماس مستقیم بدلیجات با پوست می شوید.

بدلیجات قدیمی خود را نو کنید:

بدلیجات با گذشت زمان لایه رویی محافظ خود را از دست میدهند و خاصیت حساسیت زایی پیدا میکنند. راهکار این است که بدلیجات قدیمی خود را با آبکاری استیل پوشش دهید و اگر به استیل نیز حساسیت دارید میتوانید با طلا آبکاری کنید.

888

Hypo-allergenic

معمولا برروی بدلیجاتی که توسط کارخانه های معتبر ساخته شده اند این عبارت نوشته میشود که به معنای کم حساسیت زا بودن است در هنگام خرید بدلیجات به این عبارت دقت داشته باشد چراکه این بدلیجات معمولا حساسیتی در پوست ایجاد نمیکنند.

استفاده نکردن از بدلیجات نامتعارف

برخی بدلیجات ممکن است برای شما تنگ و کوچک باشد و یا دارای شکل های نامتعارف باشد.استفاده نکردن از این نوع بدلیجات از بسیاری از عوارض پوستی و حساسیت جلوگیری میکند.

 

امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد.علاوه بر این موارد در هنگام خرید بدلیجات باید به کیفیت و اصالت آن ها نیز توجه داشته باشید تا کمتر دچار حساسیت ها و عارضا های پوستی شوید.اگر حساسیت شما شدید و زیاد است و یا تاول هایی ایجاد شده است که از خود مایع خارج میکنند بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا هرچه سریع تر درمان شوید.