به گزارش پایگاه خبری نشان :

یادداشت رضا امینی

در واپسین روزهای دولت دوازدهم و در حالی که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یکی از موفق ترین دوره های مدیریتی خود را سپری می کند، حمله به موفقیت های شستا با کلید واژه "محمد رضوانی فر" و "اطرافیان محمد رضوانی فر" روز به روز بیشتر می شود.
این روزها مثلث شوم رانت خواران و دلال ها، نور چشمی ها و سهم خواهان و عاشقان صندلی که عملکرد رضوانی فر را بعنوان رقیبی برای رسیدن خود به پست های مدیریتی می بینند با فضاسازی رسانه ای و پولپاشی قصد دارند عملکرد دو ساله شستا را زیر سوال ببرند. نکته جالب توسل این گروه ها به مسائلی است که اصلاً شستا در آن حوزه ها تخلفی انجام نداده و کوچکترین ابهامی ندارد.

بورس و نقش شستا در بورس یکی موضوعاتی که این روزها در رسانه ها مطرح شده است، عده ای با فهم این موضوع که افت بورس تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم گذاشته، قصد دارند جهت تحریک احساسات عمومی، افت بورس را به شستا نسبت دهند. 

در صورتی که تنها " ۱۰ درصد مجموع ارزش بورس متعلق به شستا و شرکت های زیر مجموعه آن است" این در حالی است که نمادهای بانکی، خودرویی، هلدینگ خلیج فارس و سایر نهادهای حکومتی و دولتی ارزششان در بورس بسیار بیشتر از شستاست. پس مدعای نقش شستا در افت بورس "داستان سرایی مخالفان موفقیت شستا است".

انتشار برخی فیش های حقوقی و بزرگ نمایی عدد جمع مزایا و ناخالص دریافتی به جای خالص دریافتی یکی دیگر از شیطنت های مثلث مذکور است.

اخیراً خبرگزاری مهر فیش حقوقی یکی از مدیران شستا را با دریافتی ۲۶ میلیون تومان منتشر کرده و از آن به عنوان حقوق نجومی یاد کرده است، این در حالی است که پایه حقوقی این فرد هشت میلیون و هفتصد هزار تومان است، با کمی بررسی متوجه می شویم پایه حقوق فرد مذکور در سال گذشته حدوداً شش میلیون و سیصد هزار تومان بوده که با افزایش اعلامی توسط شورای عالی کار به این میزان رسیده که کاملا قانونی است.

از سوی دیگر این فرد در ماه مذکور و قطعاً بنابر احتیاج ۱۲۰ ساعت اضافه کاری دارد و ممکن این ۱۲۰ ساعت در ماه های دیگر تکرار نشود، همچنین بررسی فیش نشان دهنده این است که هیچ آیتم غیرقانونی در فیش مذکور نیست.

جوسازان با توسل به این موضوع قطعاً نمی توانند خدمات شستا را زیر سوال ببرند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا مدیران هم رده مدیر مذکور در بنگاه های اقتصادی به همین میزان حقوق می گیرند؟ قطعاً پاسخ این است دریافتی بیشتری دارند. 

بررسی فیش حقوق مدیران دستگاه ها و نهادهای دیگر مشخص می سازد که نجومی بگیران در جای دیگری حقوق نجومی می گیرند و انتشار فیش های حقوقی برخی مدیران شستا آدرس غلطی است که این روزها متضرران از عملکرد ضد فساد مدیریت شستا می دهند.

این روزها که دولت روزهای پایانی عمر خود را پشت سر می گذارد سهم خواهان که سهمی از پست های مدیریتی شستا نصیبشان نشده فرصت را خوب یافته اند تا با جوسازی قصد تخریب عملکرد مدیریت شستا را دارند. رانت خواران که در یک نمونه دستشان از دلالی در بازار سیمان قطع شده و جیغشان درآمده نوک پیکان حملاتشان "مرد مبارزه با رانت و فسادی است که از قضا این روزها مدیرعامل شستاست"

یکی از مشکلاتی که در مجموعه‌های تولیدی وجود دارد رانت‌‌هایی است که در حوزه فروش محصول و همچنین خرید مواد اولیه مورد نیاز است. شستا در سه ماهه ابتدای امسال به نسبت سه ماهه سال ۱۳۹۹ تناژ محصولات عرضه شده‌ در بورس کالا از ۲۳۰ هزار تُن به بیش از یک میلیون تُن رسیده است و ارزش آن هم از ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

"عملکرد مدیرعامل شستا" بخصوص در شفافیت، مبارزه با فساد و بنگاه داری این روزها زنگ خطری برا عاشقان صندلی است.

گرچه شاید این روزها انتقاداتی به شستا نیز وارد باشد ولی قطعاً عملکرد این دوره مدیریتی با دوره های دیگر تفاوت چشمگیری دارد، این را نیز باید بدانیم که شستا روزی حیات خلوت دولت ها بوده و حتی الامکان در این دوره مدیریتی سعی شده ملاک انتصابات شایسته سالاری و تخصص گرایی باشد که ارتقا سطح سودآروری هلدینگ نشان از انتخاب درست افراد است.