به گزارش پایگاه خبری نشان :

 پنیر (بله پنیر) شگفت‌انگیز است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

جای بسی شگفتی است که چرا با وجود اینکه فرانسوی‌ها از رژیم‌های سرشار از چربی‌های اشباع شده پیروی می‌کنند، آمار بیماری‌های قلبی در بینشان اینقدر پایین است و دور کمرشان اینقدر باریک؟ محققان سابقا این امر را به مصرف شراب و سبک زندگی آن‌ها نسبت می‌دادند، اما اخیرا، مطالعه‌ایی در این زمینه صورت پذیرفت که در مجله‌ی کشاورزی و خواص شیمیایی غذا به چاپ رسید و اظهار نمود که احتمالا پنیر نقش عمده‌ایی در این میان بازی می‌کند. بله، کاملا جدی هستیم و البته هیجان‌زده.

از همه بهتر اینکه، این تحقیق با مطالعات پیشین دال بر اثبات تاثیرات پنیر بر افزایش متابولیسم در یک راستا قرار داشت.

به منظور انجام این تحقیق، محققان نمونه‌های ادرار و مدفوع شرکت‌کنندگانی که رژیم غذائیشان مملو از شیر یا پنیر بود را با افرادی که از رژیم‌های کنترل شده حاوی مصرف کره و بدون هیچ لبنیات دیگر پیروی می‌کردند را با یکدیگر مقایسه نمودند.

در مقام مقایسه، مدفوع افرادی که پنیر مصرف می‌کردند، حاوی مقدار فراوانی اسید بوتیریک، اسید‌های چرب با زنجیره‌ی کوتاه که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، بود. افزایش میزان اسید بوتیریک به طرز چشمگیری با کاهش کلسترول بد رابطه‌ی مستقیم دارد و اثبات می‌کند که پنیر برای قلب شما از انواع دیگر لبنیات مفیدتر است.

دکتر مورتون کلاسن می‌گوید، گرچه کاملا مشخص نیست که اسید بوتیریک چگونه تاثیرات جادویی خود را اعمال می‌کند، اما برخی از مطالعات بر روی حیوانات حاکی از آن است که این اسید چرب، حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده، تخلیه‌ی انرژی را افزایش (به ویژه متابولیسم را تسریع کرده) و موجب کاهش التهابات ناشی از استرس می‌گردد.

طبق نتایج مطالعات انجام شده بر روی حیوانات که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی دیابت به چاپ رسید، افزایش اسید بوتیریک با کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط مرتبط است.

منبع: مجله سلامت