به گزارش پایگاه خبری نشان :

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد. اردوغان آغاز عمیات نظامی در شمال شرق سوریه را به صورت رسمی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرده است. رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه با نام «چشمه صلح» است، آغاز این عملیات را از سوی نیروهای مسلح ترکیه به همراه نیروهای موسوم به ارتش آزاد عنوان کرد. اردوغان همچنین گفته است که عملیات «چشمه صلح» علیه داعش و پ.ک.ک/ی.پ.گ است. رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و  بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است.به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

حملات سنگین هوایی و توپخانه ای پس از شروع حمله

سانا گزارش داد: حملات سنگین توپخانه ای و هوایی ترکیه به شهر راس العین سبب کوچ گسترده ساکنان شده است.

بر اساس این گزارش؛ مواضع شبه نظامیان قسد در روستای المشرافه، خربه البنات در حومه راس العین هدف حمله قرار گرفته اند.

بمباران اهدافی در عمق ۵۰ کیلومتری داخل سوریه

 منابع وابسته به نیروهای قسد اعلام کردند که جنگنده های ترکیه مواضعی را در عین عیسی در عمق ۵۰ کیلومتری داخل سوریه بمباران کرده اند.

این منابع افزودند: تاکنون نظامیان ترکیه وارد سوریه نشده اند و آنچه هم اکنون جریان دارد حملات سنگین هوایی و توپخانه ای است.

قسد اعلام کرد که مناطق مختلف شهر راس العین بمباران شده است.

۴کشته و ۲ زخمی در حملات توپخانه ای به غرب راس العین

در همین حال بر اثر حملات توپخانه ای به غرب شهر راس العین ۴ نفر کشته و ۲ نفر دیگر را زخمی کردند.

ورود نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای سرسپرده آنکارا به داخل سوریه از سمت عین عیسی

یک منبع وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: ارتش ترکیه و گروههای وابسته به ارتش آزاد سوریه( نیروهای سرسپرده آنکارا) از سمت عین عیسی وارد سوریه شده اند.

حملات خمپاره ای قسد به شهر نصیبین ترکیه

تلویزیون سوریه گزارش داد: نیروهای قسد شهر نصیبین در ترکیه را هدف حملات خمپاره ای قرار داده اند.

درخواست قسد از آمریکا برای ایجاد منطقه ممنوعه پروازی در شمال سوریه

نیروهای قسد با اشاره به حملات هوایی سنگین جنگنده های ترکیه به شمال شرق سوریه از آمریکا خواست که منطقه ممنوعه پروازی برای توقف حملات ترکیه به شمال سوریه انجام دهد.

تلفات سنگین نیروهای قسد در شهر عین عیسی در حومه شمال الرقه

منابع خبری از حمله جنگنده های ترکیه ای به مقر نیروهای قسد در شهرک هوشان در غرب عین عیسی در حومه شمالی الرقه و تلفات سنگین این نیروها خبر دادند.

تحرکات قسد برای کور کردن دید جنگنده های ترکیه

نیروهای قسد برای کور کردن دید جنگنده های ترکیه اقدام به آتش زدن لاستیک و برخی فرآورده های نفتی در راس العین کرده اند.

فراخوانی سفرای کشورهای عضو شورای امنیت به منظور توضیح درباره حمله به قسد

وزارت خارجه ترکیه امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم نظامی این کشور در شمال سوریه سفرای کشورهای عضو شورای امنیت را فراخوانده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، این اقدام ترکیه به منظور ارائه جزئیاتی مرتبط با آغاز تهاجم امروز آنکارا به شمال سوریه به انجام رسیده است.

واکنش ترامپ به شروع حمله ترکیه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم امروز ترکیه به شمال سوریه به نظامیان واشنگتن دستور داد تا از هر نوع اقدامی خودداری کنند.

قسد: واشنگتن به اردوغان برای حمله چراغ سبز داده است

 نیروهای قسد پس از آغاز تجاوز امروز ترکیه به شمال سوریه در بیانیه ای اعلام کردند: روشن است که اردوغان از واشنگتن برای این حمله چراغ سبز گرفته است.

سخنگوی شورای نظامی منبج: نیروهای ما در حال آماده باش در آمادگی کامل قرار دارند

شرفان درویش سخنگوی شورای نظامی منبج اعلام کرد: نیروهای ما در حال آماده باش و آمادگی کامل قرار دارند. ما تحت فرمان فرماندهی کل قسد برای مقابله با حمله ترکیه هستیم. من نمی توانم توضیح بیشتری دهم اما در کنار نیروهای قسد هستیم.

درباره حضور نیروهای آمریکایی و فرانسوی در منبج هم گفت: نیروهای آمریکایی و فرانسوی همچنان در پایگاههای نظامی خود در منبج هستند و شهر را ترک نکرده اند.

سخنگوی شورای نظامی منبج درباره تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه هم بیان کرد: همه نیروهای ائتلاف بین المللی در منبج هستند و عقب نشینی نکرده اند. هیچ گزارشی از عقب نشینی نیروهای آمریکایی مخابره نشده است اما به هر حال اهمیتی هم برای ما ندارد ما به نیروهای خودمان تکیه می کنیم.

واکنش آلمان و فرانسه به حمله ترکیه به شمال شرق سوریه

وزارت خارجه کشورهای فرانسه و آلمان امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم ترکیه به شمال سوریه با صدور بیانیه هائی جداگانه این حمله را محکوم کردند.

وزارت خارجه آلمان در این خصوص اعلام کرد: این اقدام آنکارا موجب تقویت داعش در سوریه می شود.

واکنش شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نخستین واکنش‌ها به حملات نظامی ترکیه در شمال سوریه، از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری به خرج دهند.

در این ارتباط «جری ماتیوز ماتجلا»، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه اکتبر است، کمتر از یک ساعت پس از آن که رئیس جمهور ترکیه از آغاز حملات خود علیه سوریه خبر داد، از همه طرف‌های درگیر خواست تا حداکثر خویشتنداری را بکار گیرند.

ماتجلا در میان خبرنگاران اعلام کرد که شورای امنیت به دقت تحولات در شمال سوریه و عملیات ترکیه را زیرنظر دارد و از همه می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از جان شهروندان و غیرنظامیان به کار گیرند.

واکنش ناتو به حمله

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امروز چهارشنبه و همزمان با آغاز تهاجم ترکیه به شمال سوریه در بیانیه ای بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق اعلام کرد: ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد!

در بیانیه دبیرکل ناتو در این خصوص آمده است: ترکیه هدف حملات تروریستی وحشتناکی قرار گرفته است. معتقدم که ترکیه با اعتدال رفتار خواهد کرد و فعالیت‌های آن متناسب و متوازن خواهد بود.

مصر خواستار نشست فوری اتحادیه عرب شد

وزارت خارجه مصر به حمله ترکیه به سوریه واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: این نقض آشکار حاکمیت کشور عربی برادر و سوء استفاده از شرایط و تحولات آن است. این مغایر با قانون بین المللی است. جامعه بین الملل به ویژه شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کند و با این تحول خطرناک که امنیت و صلح جهانی را به مخاطره می اندازد، مقابله کند و مانع از تلاش هایی که در راستای اشغال اراضی سوریه و تغییر بافت جمعیتی ساکنان شمال سوریه است، شود.

وزارت خارجه مصر درباره تبعات خطرناک اقدام ترکیه علیه تمامیت اراضی سوریه و روند سیاسی آن هشدار داد.

مصر خواستار نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی تحولات و راههای محافظت از حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن شد.

منبع: مهر