به گزارش پایگاه خبری نشان :

تهران در یک ماه اخیر میزبان مقاماتی از کشورهای مختلف بوده از حضور دوباره «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در ۲۱ مهر ماه و پنج ماه پس از نخستین سفرش به ایران، تا سفر وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی برای شرکت در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و سفر فرستادگان ژاپن و چین.

این سفرها در شرایطی صورت گرفت که در هفته‌های اخیر منطقه شاهد تحولاتی بود از جمله تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه و در همین راستا نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌هایی تلفنی را با همتایان روس، ترکیه‌ای، سوری و عراقی خود برای توقف این تهاجم و بازگشت آرامش به منطقه صورت داد.

۲۱ مهر ماه عمران خان پس از پنج ماه از نخستین سفرش به ایران به تهران آمد و با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دیدار و گفتگو کرد. در حالی که پیش از انجام این سفر بحث میانجیگری پاکستان بین تهران و ریاض مطرح شده بود، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران قبل از انجام سفر اظهار داشت: «تا این لحظه موضوع میانجیگری مطرح نیست، اما آخرین تحولات منطقه و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است چه با میانجی یا بدون میانجی با همسایگان خود گفتگو خواهد کرد و اگر سوء تفاهمی وجود دارد برطرف شود.»

از دیگر مقاماتی که در نیمه دوم مهر ماه به تهران آمد، «ناله دی پاندورا» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی بود که چهارشنبه ۲۴ مهر ماه در سفر به ایران و رایزنی با همتای ایرانی خود در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شرکت کرد.

در دیدار وزرای امور خارجه روابط دوجانبه و دیدگاه‌های مشترک ۲ کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در مورد مسئله فلسطین، حقوق بشر، ضرورت بازنگری در ساختار سازمان ملل و شورای امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و همکاری‌های جنوب - جنوب و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

 ظریف در نشست چهاردهم کمیسیون نیز با تشریح  پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام با بیان اینکه اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است به سه گام کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف‌ها، سایر اقدامات لازم در گام‌های بعدی نیز محقق خواهد شد. 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در این نشست دیدگاه کشورش در خصوص مخالفت با یکجانبه گرایی، به رسمیت شناختن حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، مخالفت با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و همچنین استمرار همکاری‌های دوکشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی و انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد تاکید قرار داد.

*روس‌ها در تهران

همزمان با حضور وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه این کشور چهارشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸ با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن دیدار و گفتگو کردند.دو طرف با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه خواستار توقف فوری اقدامات نظامی اخیر و حل و فصل اختلافات از طریق سیاسی و دیپلماتیک  شدند.

همان روز یعنی چهارشنبه ۲۴ مهر ماه نیز پنجمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و سوئد به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و خانم «آنیکا سودر» قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد در تهران برگزار شد.

عراقچی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم و فشار حداکثری سعی کرده است همچنان پنجره‌های تعامل و دیپلماسی را باز نگهدارد، اما متاسفانه اروپا فقط به حمایت‌های سیاسی اکتفا کرده و از دادن هزینه برای ادامه حیات این توافق خودداری می‌کند. 

وی همچنین افزود: ایران مصمم به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات است و این تصمیم تا تامین شرایط مورد نظر و برآورده شدن منافع اقتصادی ایران از برجام  تغییر نخواهد کرد.

از سوی دیگر قائم مقام وزارت خارجه سوئد در این سفر با ظریف نیز دیدار و گفتگو کرد. 

«کوشتا پریرا» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه پرتغال که به منظور برگزاری دومین نشست مشورت‌های سیاسی مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه ایران و پرتغال به تهران سفر کرده بود، بعد از ظهر سه شنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸ با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرد.

* حضور دیپلمات‌های ژاپنی و چینی در تهران 

در این مدت که طرح «آبه شینزو» برای اعطای اعتبار 3 میلیارد دلاری به ایران دوباره نقل محافل رسانه‌ای شده، «تاکئو موری» معاون ارشد (سیاسی) وزارت خارجه ژاپن روز چهارشنبه  ۲۴ مهر ماه در سفری که به تهران داشت با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد. 

 البته جزییاتی از این دیدار رسانه‌ای نشد و براساس اعلام وزارت خارجه ایران در این ملاقات در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو شد.

یک هفته بعد یعنی بعدازظهر سه‌شنبه ۳۰ مهر ماه نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران پذیرای «جایی جون» فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه بود. به نظر می‌رسد این سفر در پی تحولات اخیر در شمال سوریه انجام شد. این مقام چینی در این دیدار بر ضرورت برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تأکید کرد و گفت که پکن تمایل دارد در این خصوص به رایزنی‌ها با ایران ادامه دهد و وزیر خارجه ایران نیز روابط تهران و پکن را راهبردی خواند.

مدیران کنسولی وزارت خارجه‌های فنلاند و سوئیس نیز از دیگر دیپلمات‌هایی بودند که در این یک ماه (مهر ماه) به تهران سفر کردند.«پاسی تئومینن» مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه فنلاند در سفر به تهران با  «علی‌اصغر محمدی» مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران دیدار کرد و از سوی دیگر «یوهانس ماتیاسی» مدیرکل کنسولی کنفدراسیون سوئیس نیز روز یکشنبه هفتم مهرماه ۱۳۹۸ با محمدی ملاقات و به گفتگو پرداخت.

علاوه بر این هیأتی از متخصصان هسته‌ای انگلیس نیز  برای تکمیل فرآیند مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک نیمه دوم مهر ماه به تهران سفر کردند.

*سفر ظریف و روحانی به باکو

از سوی دیگر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد در آستانه هجدهمین نشست سران این جنبش سه‌شنبه شب ۳۰ مهر ماه  به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد و قرار است حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز فردا (پنجشنبه) دوم آبان ماه برای شرکت در این نشست راهی باکو شود.

سید عباس موسوی (۱۶ مهر ماه) در گفتگویی اعلام کرده بود که دو سفر در سطح مقامات عالی از سوی همسایگان ایران پیش بینی شده که اگر نهایی شود به زودی اعلام خواهد شد که با توجه به سفر عمران خان به تهران یکی از این سفرها صورت گرفت. سخنگوی وزارت خارجه همچنین یادآور شد که دور بعدی سفرهای ظریف در قالب چندجانبه و دوجانبه بعد از اربعین آغاز خواهد شد که سفر باکو در همین راستاست و باید منتظر ماند و دید که مقاصد بعدی سفرهای بعدی ظریف کجاست.در همین خصوص نیز وزارت خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) از احتمال دیدار وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه در تاریخ بیست‌ و نهم اکتبر (هفتم آبان) در ژنو و یک روز پیش از برگزاری نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد که تاکنون از ناحیه مقامات ایرانی این خبر اعلام نشده است.

منبع: فارس