به گزارش پایگاه خبری نشان :

می خواهیم درباره یکی از گونه های ماهی ها صحبت کنیم ماهی عجیبی که معمولا در آمریکای جنوبی و برزیل زندگی می کند و صیدش یکی از جاذبه های گردشگری معروف این ناحیه است، نکته منحصربفرد درباره این ماهی این است که می تواند حیوانات بزرگ و حتی انسان را هم در زمانی کم بخورد. خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ انسان ها به وسیله این ماهی به ثبت نرسیده اما گوشت این ماهی آنقدر خوش طعم و لذیذ است که بیشتر وقت ها توسط انسان ها صید می شود.

ماهی پیرانا ۲۰ گونه مختلف دارد که از بین آن ها ۴ یا ۵ گونه، توانایی خوردن حیوانات بزرگ را دارند اما با این حال بیشتر وقت ها غذایشان ماهی های کوچکتر است، آن ها برای شکار این ماهی ها به سادگی فلس یا باله ی ماهی های کوچک را گاز می گیرند و طعمه را به چنگ می اندازند. پیرانا در شرایطی خاص مثل وقتی که در دریاچه ای خشک گیر کند به هر حیوانی که وارد آب شوند حمله می کنند.

22

ماهی پیرانا در مناطقی خاص از آمریکا که آب های تازه دارد زندگی می کند و آن گونه هایی که گوشتخوار هستند در دسته های بزرگ به سوی خون کشیده می شوند. دندان های پیرانا برای تکه کردن و بلعیدن طعمه به صورت مثلثی و بسیار تیز است و در صورت کند شدن جایگزین دندان های تازه می شود به طوری که دندان های کند می افتند و دندان های جدید دو روز بعد در همان محل در می آید. رنگ این ماهی نقره ای و طوسی و با رفتن به زیر نور خورشید درخشش طلایی رنگی پیدا می کند.

پیرانا

در آمریکای جنوبی دسته ای از قبایل هندی زندگی می کنند که از دندان های این ماهی برای بریدن اجسام مختلف استفاه می کنند. پیرانای شکم سرخ در منطقه ای از آمریکای جنوبی زندگی می کند و شاخه های مختلف رودخانه آمازون را به عنوان محل زندگی انتخاب می کند. در محل زندگی قبایل هندی کودکانی را می بینید که در هنگام بازی به رودخانه هایی که پر از پیرانا است می پرند بدون اینکه اتفاقی برایشان بیفتد! آن ها به تجربه فهمیده اند که در آبی که پر از ماهی های کوچک است پیرانا غذای کافی دارد و دیگر به انسان حمله نمی کند. فقط در صورتی باید از دست پیرانا فرار کرد که در مرداب های خشک گرفتار و به شدت گرسنه شود. ماهی بالغ را نمی توان در آکواریوم نگه داشت اما برای نگه داشتن پیرانای نابالغ در آکواریوم باید مراقب بود چون دندان های تیز و غیرمعمول خود صاحبش را گاز بگیرد.

ماهی گوشتخوار

پیرانا به صورت اجتماعی زندگی می کند اما اگر تعدای از این ماهی ها در فضایی محدود گیر بیفتند به هم حمله کرده و فقط ماهی های قوی تر زنده می مانند. برای تشخیص جنسیت پیرانا باید تا بالغ شدن آن ها صبر کنید چون هم نر و هم ماده پیرانای نابالغ ۱۲ سانتی متر طول دارد ولی پس از بلوغ پوست تیره تر پیرانای نر آن را از ماده متمایز می کند. در هنگام تولیدمثل، جنس نر از تخم ها نگهداری می کند و با رفتاری پرخاشگرایانه از نزدیک شدن دیگران به این تخم ها جلوگیری می کند./الی گشت