به گزارش پایگاه خبری نشان :

کدام یک از ما سیر بوداده شده یا نان سیر را نچشیده‌ایم؟! وقتی از سیر حرف می‌زنیم می‌دانیم دارای عنصر الی‌سین است که به سیر بوی منحصر به فردی می‌بخشد. اما این‌ عنصر تنها وقتی آزاد می‌شود که سیر را بُرش می‌زنیم و یا لِه می‌کنیم، در غیر این‌ صورت بویی از آن متصاعد نمی‌شود.

الی‌سین عنصر دیوانه‌ای است و کمی شبیه آب رفتار می‌کند و این ‌ویژگی به اکسیژن بازمی‌گردد، تا حدودی شبیه روغن عمل می‌کند؛ به این‌ معنی که می‌تواند از منافذ پوست ما به درون منتقل شود.

انجمن شیمیایی آمریکا ترفند ساده‌ای را که تجربه ‌کردن آن آسان می‌باشد، در اختیار ما قرار داده، تا به عنوان روشی برای تفسیر قدرتی که سیر داراست، از آن بهره‌مند شویم.

یک دسته سیر یا بیشتر را نصف کرده یا لِه کنید و آن را درون کیسه‌ای بریزید. سپس به اتاقی بروید که بوی سیر در آنجا استشمام نمی‌شود، پا‌های برهنه خود را درون کیسه حاوی سیر قرار دهید، سپس در کیسه را که پایتان در آن قرار دارد، با دقت ببندید و یک ساعت در اتاق بمانید.

خیلی زود در رؤیا‌های بیداری، طعم و مزه غذا‌های ایتالیایی به سراغتان می‌آید، چون شما از طریق پاهایتان در حال چشیدن سیر هستید و بوی سیر وارد جریان خون شما می‌شود و شما این‌بار سیر را نه از راه دهان و بینی، بلکه از طریق پا می‌چشید و می‌بویید.

سیر دارای آنزیمی به نام آلی‌یناز alliinase است که با آلی‌ئین alliin ترکیب می‌شود و با هم عنصر آلی‌سین را تولید می‌کنند و دارای بوی خاصی است، و برش و یا له شدن بافت سیر باعث ترکیب این دو عنصر و متصاعد شدن بوی سیر می‌گردد که می‌تواند از منافذ پوست شما نیز وارد جریان خونتان شود./ تابناک