به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از روزنامه استاندارد، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، گفت که به او درباره حمله پهپادی آمریکا در عراق که منجر به  به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی شد، هشداری داده نشده بود. منتقدان این اتفاق را ضربه‌ای بزرگ به روابط انگلیس و آمریکا تلقی می‌کنند.

او در اولین گفت‌وگوی تفصیلی‌اش پس از انتخابات عمومی انگلیس، سعی داشت که عدم تعامل آمریکا و انگلیس بر سر این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد.

جانسون در این باره گفت: این عملیات ما نبود. دلیلی هم نداشت که ما دخالت کنیم. همین طوری که پیش رفت، کاملا درست بود.

جانسون که چند روز بعد به این اقدام آمریکا واکنش نشان داده و به خاطر آن مورد سرزنش واقع شده بود، از واکنش نسبت به این رخ‌داد دفاع کرد و گفت که او «سخت تلاش کرد» تا اطمینان حاصل کند که واکنشی از جانب اروپا وجود داشته باشد.

وی در ادامه گفت که انگلیس در این میان «نقش دیرین» خود را ایفا کرده و موجب«ایجاد ارتباط میان قدرت‌های اروپایی و آمریکا شد».

نخست‌وزیر انگلیس درباره توافق هسته‌ای گفت: اگر قرار است ما [برجام] را با چیزی جایگزین کنیم، بیایید آن را با یک «توافق ترامپ» جایگزین کنیم.

او افزود: رئیس جمهور ترامپ یک توافق‌کننده خیلی خوب است. بالاخره یک طوری باید مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شویم.

این مقام ارشد انگلیسی درباره حادثه هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران، اظهار کرد: خوشحالم که ایرانی‌ها مسئولیت بر عهده گرفته و آن را یک اشتباه ترسناک تلقی کردند و به نظر هم می‌رسد که یک اشتباه بوده است.

او علاوه بر این  مطرح کرد: بسیار مهم است که پیکرها با احترام به وطنشان بازگردانده شده و خانواده‌ها اجازه پیدا کنند که سوگواری کرده و موضوع را قبول کنند.

جانسون ادامه داد: روشن است، همان طور که رئیس جمهور روحانی گفته است، ایران یک اشتباه بزرگ مرتکب شد. خوب است که آن‌ها عذرخواهی کرده‌اند. مهم‌ترین چیز در حال حاضر این است که تنش‌ها در منطقه آرام شوند.ایسنا