به گزارش پایگاه خبری نشان :

فرهاد دژپسند در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه چرا مالیات بر سود سپرده‌های بانکی از لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم حذف شد، توضیح داد: برای تضمین لایحه مذکور، چند مرحله را طی کردیم؛ به نحوی که مرحله نخست، مرحله کارشناسی بود و در مرحله دوم با دعوت از صاحب نظران دانشگاهی، دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی در چندین جلسه پیشنهادات را بررسی کردیم و در مرحله سوم نیز، آنچه که نهایی شد را در یک گروه دیگر با حضور بنده بررسی و نهایی کردیم. در واقع لایحه یک فرآیند طولانی را برای تکمیل و نهایی شدن طی کرد و اینکه می گویند این لایحه ۵ ماه در وزارت اقتصاد ماند، کذب است.

وی افزود: در هر فرآیندی افت و خیز وجود دارد و ما در جلسات، دموکراسی را رعایت می کنیم و با توجه به اینکه من در آخرین مرحله، حضور داشتم می گویم که اساساً در این شرایط، مسئله مالیات بر سود سپرده های بانکی نه پیشنهاد بوده و نه به جمع‌بندی رسید.

دژپسند تصریح کرد: سود سپرده، عایدی سرمایه نیست و به غلط طبقه بندی می‌شود و اتفاقاً برعکس آن هم صادق است؛ به این معنا که اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایط تورمی ارزش آن کاهش یافته است؛ چراکه سود سپرده ملک و دارایی نیست؛ بلکه ریال است؛ اینجا است که در این شرایط، نظر بخش غالب اقتصاددانان این است که با توجه به حجم بالای نقدینگی و بازارهای غیرمولد، اگر زمینه کوچک نقدینگی فراهم شود ضربه مهلکی به اقتصاد کشور فراهم می‌شود. در واقع اگر زمینه کوچ نقدینگی از بازار پول به بازارهای موازی همچون زمین و کالا برود ضربه نابخشودنی به اقتصاد است.

وی گفت: ما لایحه را به صورت جمعی تدوین کردیم و این موضوع در پیشنهاد نهایی و در جمع، مطرح نشد. در بحث مالیات باید دقت زیادی شود. مالیات ظریف است و نباید به عنوان یک چکش تلقی شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تعیین نرخ مالیات یکی از سخت ترین کارها است، ادامه داد: مالیات باید ضمن کمک به تامین مالی دولت، به اقتصاد آسیبی وارد نکند. ما در لایحه موضوع مالیات عایدی سرمایه و استفاده از سرمایه را داریم اما دقت کردیم که این بحث ها منتهی به ایجاد اختلال در بازارهای دیگر نشود. باز هم تاکید می کنم که مالیات بر سود سپرده های بانکی مطرح نبوده و نیست.

خبرنگار مهر گفت که موضوع مالیات بر سود سپرده ها در پیش نویسی که از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شد وجود داشت اما پس از ورود این پیش نویس به وزارت اقتصاد این موضوع حذف شد که وزیر اقتصاد گفت: بنده به شما می گویم که این مسئله در یک پاورپوینتی که خارج از وزارت اقتصاد تهیه شده بود در زیرمجموعه مالیات بر مجموعه درآمد تعریف شده بود و مالیات بر سود سپرده را در این گروه دسته بندی کرده بودند. مطرح کردن این موضوع از ابتدا اشتباه بوده است./ مهر