به گزارش پایگاه خبری نشان :

crdFQp5mnk2d

LcJDijReDdD6

مهرداد قلی‌پور درباره آمار معلولین متأهل در کشور گفت: طبق آخرین آماری که وجود دارد از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر معلولی که در سامانه اینترنتی بهزیستی ثبت شده‌اند، بیش از ۸۰ درصد آنها متأهل هستند.

وی افزود: بهزیستی برای ازدواج معلولان در کمک هزینه ازدواج و خرید جهیزیه برای آنها همیشه تلاش کرده است. جدا از اینکه معلولان تحت پوشش سازمان هم هستند و بسته به نوع معلولیت و شدت معلولیتشان خدمات دریافت می‌کنند، خدماتی دیگری هم از جمله مستمری، خدمات مورد مالی و خدمات مورد غیرمالی به آنان پرداخت می‌شود.

رئیس گروه آمار سازمان بهزیستی اظهار کرد: زندگی معلولان چون با انتخاب خودشان است و شرایط یکدیگر را می‌بینند و ازدواج می‌کنند، قطعاً با ثبات‌تر از دیگر ازدواج‌هاست.

مزایا و زیان های ازدواج دو فرد معلول با یکدیگر

مهم‌ترین ویژگی مثبت این نوع ازدواج آن است که همسران از شرایط یکسانی برخوردارند و یکی بر دیگری برتری ندارد.

نکته دوم این است که افرادی که دارای شرایط مشابهی هستند، احتمالا بهتر یکدیگر را درک می‌کنند.

سومین مزیت این نوع ازدواج این است که اگر میزان معلولیت به قدری شدید نباشد که همسران از عهده انجام کارهایشان برآیند، معمولا خانواده‌های دو طرف با این ازدواج موافق‌اند و جامعه نیز نسبت به این ازدواج در مقایسه با ازدواج یک فرد سالم با یک فرد معلول پذیرش بیشتری دارد.

زیان‌ها

از آنجایی که هر دو نفر، معلولیت دارند (به ویژه معلولیت‌های شدید) طبعا محدودیت‌های آنها، در زمینه شغلی، کسب درآمد، پرداختن به امور روزمره و… نیز به مراتب بیشتر است و به کمک وسیع‌تری نیاز دارند.

اگر معلولیت زوجین اساس ژنتیکی داشته باشد، احتمال تولد فرزند معلول در این نوع خانواده‌ها بیشتر است. البته درحال حاضر می‌توان با استفاده از آزمایش‌های پیشرفته ژنتیکی پیش از ازدواج و آزمایش‌های تشخیصی در ماه‌های اول بارداری، از وقوع این رویداد جلوگیری کرد.

فردا نیوز