به گزارش پایگاه خبری نشان :

ملیحه مکی آبادی کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و کارشناس ارشد روانشناسی شیراز گفت: شیوع ناگهانی کروناویروس به عنوان ویروس نوظهور موجب بروز وحشت و اضطراب غیر واقعی در بین مردم شده است.

 

او ادامه داد: این ویروس زمانی قدرتمند و مخرب است که با سیستم ایمنی ضعیف روبه رو شود و مهم‌ترین عاملی که سیستم ایمنی را تضعیف و این ویروس را قوی می‌کند، استرس است. ملیحه مکی آبادی تصریح کرد: تغییر ترشح هورمون‌ها به هنگام استرس سبب کاهش تعداد و اختلال عملکرد گلبول‌های سفید خون می‌شود که به مثابه سربازان محافظ بدن در مقابل بیماری‌های عفونی عمل می‌کنند؛ بنابراین سیستم ایمنی تضعیف می‌شود و مجموعه تغییرات ناشی از استرس، انسان را در معرض انواع اختلالات قرار می‌دهد.

 

کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و کارشناس ارشد روانشناسی شیراز گفت: مهم‌ترین عامل برای مصونیت بخشی در شرایط کنونی، برنامه ریزی صحیح برای آرامش بخشی به خانه است.

او با اشاره به راهکار‌هایی برای مدیریت استرس پیشنهاد می‌شود، ادامه داد: به خداوند بزرگ توکل کنیم، از او کمک بخواهیم و همه امور را به خداوند بزرگ بسپاریم، چرا اینکه هر آنچه خدا بخواهد همان می‌شود. انسانی که ایمان واقعی به قدرت خداوند دارد هرگز ناامید و مایوس نخواهد شد.

ملیحه مکی آبادی با بیان اینکه استرس خود را تا حدی طبیعی بدانیم، تصریح کرد: داشتن ترس منطقی برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آن ضروری است. بی احتیاطی، مراقبت نکردن و شوخی تلقی کردن آن عواقب غیر قابل جبرانی دارد؛ اما در طرف مقابل، اضطراب بیش از حد موجب استیصال، تضعیف سیستم ایمنی بدن و موفقیت ویروس کرونا می‌شود. پس اضطراب طبیعی داشته باشیم و با توکل بر خداوند مهربان به دنبال مقابله با مشکل و برقراری آرامش در زندگی باشیم.

کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و کارشناس ارشد روانشناسی شیراز اضافه کرد: این روز‌ها دریچه ذهن پر از افکار منفی است، پس افکار منفی را از خود دور کنیم و به آنچه در ذهنمان می‌گذرد دقت کنیم. سعی کنیم فکر‌های مثبت و کارآمد را جایگزین فکر‌های منفی کنیم.

او افزود: نگرانی خود را به راهکار تبدیل کنیم. به جای گفتن چرا من نگرانم و پرسش‌هایی از این قبیل، از خود بپرسیم من در این موقعیت چه کار می‌توانم بکنم و راهکار‌های سازگارانه برای کنترل نگرانی پیدا کنیم.

ملیحه مکی آبادی گفت: تکنیک‌های مدیریت استرس را تمرین کنیم. تکنیک‌هایی نظیر ریلکسیشن، مدیتیشن، تنفس عمیق، ورزش کردن، مطالعه کردن، صحبت کردن با همسر، دوست، همکار و موارد مشابه در این زمینه مفید است.

او ادامه داد: سبک زندگی معنادار و هدفمند داشته باشیم. خانه را به محل امن و آرام برای همه اعضای خانواده تبدیل کرده و برای ایجاد آرامش در فضای خانواده، از تجربیات بزرگتر‌ها بهره ببریم.

کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و کارشناس ارشد روانشناسی شیراز بیان کرد: عادت به تغییر شرایط زندگی و دور ماندن از فضا‌های کاری، آموزشی، تفریحی و دیگر شرایط زندگی را با ایجاد خلاقیت، ابتکار عمل و مشارکت دادن همه اعضای خانواده در تصمیم گیری‌ها آسان‌تر کنیم. با برنامه ریزی بر اساس نیازها، انتظارات و نگرانی‌های اعضای خانواده، دریافت مشاوره، صحبت کردن، مطالعه، ایجاد سرگرمی، برنامه‌های لذت بخش درون خانوادگی، نوشتن خاطرات مثبت، تغذیه مناسب و پیدا کردن تکنیک‌های آرامش بخش بر حسب سبک زندگی خود، استرس و اضطراب را کنترل کنیم و به دیگران روحیه، امید و شعف را منتقل کنیم.

او با بیان اینکه استرس را به فرزندان خود منتقل نکنیم، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان افراد در معرض خطر هستند. اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب در اطرافیان ما شده است و پس از پایان این همه گیری که به زودی اتفاق می‌افتد، در صورت نبود توجه خانواده، تبعات منفی اضطراب، موجب بروز انواع اختلالات از جمله بیش فعالی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس، افسردگی و وسواس می‌شود. کودکان نمی‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند. باید بدانیم کودکان از مشاهده اضطراب ما بیش از کرونا آسیب می‌بینند.

ملیحه مکی آبادی افزود: سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای جسمی و روانی، در مقابل استرس و اضطراب شکننده‌تر هستند. استرس‌ها مانند آتشی که به خرمن زده شود به تجارب ناخوشایند قبلی جرقه می‌زند که مهار و مقابله با آن مشکل است؛ بنابراین مراقب سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای جسمی و روانی دارند باشیم. آن‌ها را در معرض نگرانی‌های ایجاد شده قرار ندهیم و تغذیه مناسب و شرایط روحی و روانی مطلوبی برای آن‌ها فراهم کنیم.

او گفت: در شرایط حاضر، انتشار اطلاعات ناصحیح و شایعات بی اساس اثرات تخریبی بسیار دارند. برای خودمان منابع مطمئن اخبار را در نظر بگیریم و بکوشیم با ارسال هر مطلبی تا حد امکان چرخه انتشار شایعات را قطع کنیم.

کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و کارشناس ارشد روانشناسی شیراز تصریح کرد: مراقب حال اطرافیانمان باشیم و اخبار خوب را برای اطرافیان مخابره کنیم و اگر تحمل استرس برایمان سخت است از یک روانشناس کمک بگیریم.