به گزارش پایگاه خبری نشان :

هنگامه مهدی نیا کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان،، گفت: این روز‌ها بیشتر مردم به علت شیوع ویروس کووید ۱۹ خانه نشین شده اند و تعداد اندکی به علت حضور در محل کارشان مجبورند از خانه بیرون بروند، اما چیزی که مهم و ضروری است این است که خانه نشینی و نداشتن تحرک کافی می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

او افزود: با رعایت رژیم غذایی مناسب باید از اضافه وزن جلوگیری کرد، در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود.

مهدوی نیا بیان داشت: تعادل یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی (نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغزدانه ها)، لبنیات مصرفی بهتر است از نوع کم چرب باشد.

او تصریح کرد: برای حفظ وزن خود در این روز‌ها از خوردن غذا‌های چرب و شور مانند تنقلات پرهیز شود، حتی الامکان از خوردن غذا‌های کنسروی و سوسیس و کالباس پرهیز شود، نوشیدن مایعات به اندازه کافی مفید است.

کارشناس تغذیه گفت: در برنامه غذایی روزانه استفاده از سبزیجات تازه توصیه می‌شود، البته باید کاملا شسته و ضدعفونی شوند (مانند انواع کلم، گل کلم و جوانه ها)؛ در منزل باید استراحت منظم و ورزش به میزان کافی و خواب کافی داشته باشید.

او افزود: انجام کار‌های آرامش بخش مانند خواندن کتاب، نیایش، عبادت و تماشای فیلم‌هایی که دوست دارید مفید است؛ از ریزه خواری پرهیز شود و استفاده از سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده برقرار باشد ،در میان وعده‌ها استفاده از میوه و سبزیجات و مغز‌ها (در حد ۱۰ دانه) توصیه می‌شود.

مهدوی نیا بیان داشت: توصیه به انواع ورزش‌هایی که در خانه می‌توان انجام داد که خیلی از آن‌ها را می‌توان از اینترنت دانلود کرد و در محیط خانه و منزل انجام داد.

او تصریح کرد: به جای پخت سبزی در منزل می‌توان انواع آش‌ها یا غذا‌هایی که با سبزیجات پخته می‌شوند را تهیه کرد؛ در صورت طبخ شیرینی بهتر است کم چرب و کم شیرینی باشد، انجام فعالیت‌هایی مانند خیاطی، قلاب بافی یا پته دوزی به جای طبخ شیرینی توصیه می‌شود، بهتر است از گوشت‌های کم چرب در پخت غذا‌ها استفاده شود، پوست مرغ حتما گرفته شود و انواع گوشت‌ها و تخم مرغ کاملا پخته شود.

مهدوی نیا گفت: بهتر است حتما تا ساعت ۹ شب شام بخورید و بلافاصله بعد از شام نخوابید، در صورت تمایل به استفاده از شیرینی در میان وعده می‌توان از خرما استفاده کرد و یا شیرینی تهیه شده با آرد سبوسدار و کم چرب و بدون خامه باشد، در طبخ غذا روغن کمتری استفاده شود و از غذا‌های سرخ کردنی نیز برای حفظ و جلوگیری از اضافه وزن کمتر استفاده شود./باشگاه خبرنگاران جوان