به گزارش پایگاه خبری نشان :

روزنامه ایران : از نیمه دوم سال گذشته موضوع بازنگری قیمت خودرو در وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت مطرح شده بود. شرکت‌های خودروسازی خواهان فروش خودرو 5 درصد پایین‌تر از حاشیه بازار بودند و شورای رقابت، اصرار بر قیمت‌گذاری دولتی داشت. اما شیوع ویروس کرونا عاملی شد تا تب وتاب قیمت‌گذاری دولتی یا آزادسازی قیمت خودرو فروکش کند.

ولی از 16 فروردین دوباره بحث بر سر نحوه قیمت‌گذاری خودرو بالا گرفت و هر روزی که قیمت‌ها بالا می‌رفت چشم متقاضیان خرید خودرو بیشتر به سمت دولت می‌رفت تا این غائله را با مشخص کردن قیمت خودرو ختم کند.

بعد از آنکه قیمت خودروهای داخلی به طور متوسط 35 میلیون تومان (از 16 فروردین تا 20 اردیبهشت) گران شد، خبری روی خبرگزاری‌ها آمد که قیمت خودرو قرار است با 5 درصد سود تولیدکنندگان به شرط 70 درصد رشد بهره‌وری قیمت‌گذاری شود، اما شورای رقابت به این خبر واکنش نشان داد و رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: قیمت‌گذاری به این شکل قابل قبول نیست و نباید عملیاتی شود، از همین رو و با شمارش معکوسی که یکشنبه شب وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز کرد، قرار شد تکلیف قیمت خودرو مشخص شود.

بدین جهت ستاد تنظیم بازار در جلسه‌ای که بیش از دو ساعت زمان برد به نتیجه رسید که با چه فرمولی قیمت خودروها را مشخص کند.

بازار به آرامش می‌رسد

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به «ایران» گفت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو به نحوی است که بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد و از سویی شرکت‌های خودروسازی با افزایش نقدینگی می‌توانند به‌سمت رشد تولید گام بردارند.

وی ادامه داد: در ستاد تنظیم بازار سیاست‌های کلی و مباحث نظارتی بازار خودرو، وضعیت ثبت‌نام و میزان تولید تصویب شد تا از این پس با برنامه‌ای مشخص و مدون در حوزه خودرو حرکت کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایران خاطرنشان کرد: در مورد درصد افزایش قیمت خودرو و چگونگی فروش خودرو در ستاد تنظیم بازار اجماع صورت گرفت و شورای رقابت، سازمان حمایت و شرکت‌های خودروسازی بر اساس تصمیم گیری‌های جدید فعالیت خواهند کرد.

فروش خودرو به روش قرعه کشی

به‌گزارش تسنیم، رضا شیوا رئیس شورای رقابت پس‌از جلسه تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در جمع خبرنگاران گفت: ما درصددیم خودرو به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد بدین جهت محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ضوابط قیمت‌گذاری در شورای رقابت انجام و‌ به وزیر صنعت به‌عنوان‌ رئیس ستاد تنظیم‌ ارسال شد گفت: در جلسه 20 اردیبهشت شورای رقابت هر خودروساز سبد تورمی قیمت‌های خود را به شورا اعلام‌کرد تا بر اساس آن قیمت‌گذاری انجام شود.

شیوا ادامه داد: سبد تورمی که خودروسازان اعلام کردند بر اساس تورم اسفند 98بوده و قرار است سبد بخشی تورمی خودروسازان مجدداً برای سه ماه آینده یعنی خرداد ماه اعلام شود.

رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: دلیل افزایش کمتر قیمت‌های ایران خودرو‌ نسبت به سایپا این است که در بهمن 97، ایران خودرو در محصولات خود افزایش قیمت84 درصدی اعمال کرده بود.

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، شیوا در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده است: تا جایی که امکان دارد قرار است که تقاضا برای خرید خودرو به گونه‌ای محدود شود که فقط تقاضای مصرف‌کنندگان واقعی به‌سمت پیش خرید از خودروسازان بیاید.

رئیس شورای رقابت افزود: براساس دستورالعمل جدید، در پیش فروش‌های جدید فروش خودرو به‌صورت قرعه کشی خواهد بود و افرادی که ظرف سه سال گذشته خودرویی خریداری نکرده باشند یا کارت ملی آنها دارای کد تکراری ثبت شده در سامانه نباشد، اجازه خواهند داشت تا در این

قرعه کشی شرکت کنند.

به‌گفته شیوا، هم‌اکنون تقاضا بالاتر از عرضه است و چاره‌ای نیست جز اینکه در کنار قرعه کشی مکانیزم توزیع عادلانه خودرو صورت گیرد.

 سه روش فروش برای خودروسازان مشخص شد

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست امور صنایع وزارت صمت گفت: از این پس فروش فوق‌العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید، سه روش فروش خودرو است و ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص پیدا می‌کند و مابقی در قالب فروش فوق‌العاده و پیش فروش واگذار می‌شود.

به‌گزارش شاتا وی افزود: در فروش فوق‌العاده، حداکثر سه ماهه خودرو به دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می‌توانند ثبت‌نام کرده و واریز وجه کنند.

وی تصریح کرد: این روش‌ها در طول سال ادامه خواهد داشت و متناوب فروش فوق‌العاده خواهیم داشت، اما پس از اتمام مراحل ثبت‌نام اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان متناسب با سهمیه در نظر گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و به‌صورت سه ماهه، خودرو را تحویل خواهیم داد، اما اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرآیند قرعه کشی در شرکت‌های خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد.

به‌گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می‌توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش‌های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی اظهار داشت: در فرآیند پیش فروش مجدد سایت باز خواهد شد و سود مشارکت نیز صفر خواهد بود و صرفاً برای مصرف کننده، خودرو در نظر گرفته شده است، این در حالی است که روش‌های مشارکت در تولید نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.