به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش فید ایران،مصطفی قانعی، رییس ستاد زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در نشستی مجازی گفت: معاونت عملی ریاست جمهوری به همراه صندوق نوآوری شکوفایی و سایر مراکز و نهادها کمک‌ کردند که کیت الایزا تولید شود و در نهایت به نتیجه برسید. همچنین در زمان تولید ونتیلاتور‌ها سرمایه گذاری در گردش صورت گرفت و از تولید سه ونتیلاتور به 30 ونتیلاتور رسیدیم.

وی درباره سامانه نیما گفت: سامانه نیما به روی همه باز شده است و توسط آن طرح های تحقیقاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، درب این سامانه به روی محققان باز است. از طرفی یک کمیته علمی تشکیل شد و کارها به سرعت بررسی و نتیجه گیری می شود. ما پشت صحنه این پیشرفت ها یک سیستم به روز و کارآمد را داشته‌ایم.

قانعی رییس ستاد زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: در هر استان حتما یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و آن دانشگاه یک تیم به نام کمیته اخلاق در پژوهش دارد، ما برای رعایت کدهای اخلاقی قانون داریم و تخطی از آن قانون، قطعا قابل پیگیری است. از این رو اگر کسی می‌خواهد دارویی را تست کند حتما باید سلامت آن را تایید کنیم و اگر بیمار در راستای استفاده از آن دارو خسارت دید باید خسارت آن داده شود. کمیته اخلاق این اختیار را دارد که گزینه‌های دارویی را بررسی یا رد کند. ما در حوزه تشخیص اکنون وضعیت خوبی داریم.

وی افزود: ما داروهایی داریم که در کاهش دوره بیماری نتیجه خوبی دادند ولی باید تست بیشتری انجام شود. برخی داروها جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرند. در هر صورت تحقیقات روی داروها انجام و نتایج آن اعلام می‌شود. بخش دوم داروهای ضد التهاب است که بعد از بیماری باید مورد استفاده قرار بگیرد اما برای آن داروها هم مسیرهایی در نظر گرفته شده است که باید این مسیر ها طی شود.

وی درباره میزان هزینه‌های صرف شده برای تحقیقات گفت: 40 میلیارد تومان به عنوان وام قرض الحسنه برای ساخت ونتیلاتور در نظر گرفته شد. 500 میلیاد تومان صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفت. همچنین معاونت علمی از اعتبارات خودش 20 تا 30 میلیارد برای حمایت از پروژه‌ها ارائه کرده است.

قانعی درباره تاثیر داروهای گیاهی گفت: ما بررسی کردیم که داروهای گیاهی فقط سالم باشند ولی برای اثر بخشی آن یک تا دو ماه زمان می‌برد تا اعلام کنیم.

رییس ستاد زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری بیان درباره پلاسما درمانی گفت: تا الان توانستند اعلام کنند که درمان پلاسمایی بی عارضه است ولی درباره اثربخشی آن در جلسه های بعدی اعلام خواهد شد.

وی درباره واکسن آنفولانزا گفت: یک شرکت دانش بنیان ادعا کرده است که می‌تواند این واکسن را تا قبل از پاییز تولید کند و بنا بر این ما امسال واکسن آنفولانزای داخلی را با روش نو ترکیب خواهیم داشت که این برای اولین بار در ایران خواهد بود.

قانعی گفت: اکنون طیف علائم کرونا بسیار گسترده است و فرم بیماری بسیار بیشتر از آن چیزی بود که ما پیش بینی کردیم. البته بسیاری از بیماران می‌توانند با قرنطینه در منزل و داروی ضد تب مشکل را حل کنند. اگر عروق شخص دارای گرفتگی باشد به عنوان مثال دچار چاقی باشند در معرض خطر بیشتری  است و طیبیعتا افرادسالم بهتر می‌توانند در مقابل بیماری مقابله کنند.

قانعی گفت:  بالغ بر 270 پروژه برای درمان کرونا در کشور انجام شده و ما  از لحاظ تعداد تحقیقات در میان 5 کشور برتر دنیا قرار داریم. یک پروژه از سوی سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است که ایران نیز در آن پروژه حضور دارد.

خبر فوری و مهم| ایران واکسن آنفولانزا را کشف کرد

وی درباره داروی رمدسیویر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دارو عارضه ندارد و تزریقی است و باید برای آن ده روز بیمار بستری شود تا بتوان آن را بررسی کرد. نتایج تحقیقات این دارو که چقدر موثر است فعلا مشخص نشده است.

قانعی گفت: درباره دستگاه‌ها یا داروهایی که گفته می‌شود سریعا کرونا را از بین می‌برد یک سوال وجود دارد، زمانی این اتفاق خواهد افتاد که ما فرصت کشت ویروس را در کشور داشته باشیم ولی ما تا الان موفق به کشت ویروس نشدیم. کمیته علمی هیچ کدام از این موارد را تایید نمی‌کند.

وی افزود: زمانی که درباره بهره برداری از کیت صحبت می‌کنیم از ویروس زنده استفاده نمی‌کنیم بلکه از سیستم ایمنی بدنی استفاده می‌کنیم. درباره کشت ویروس در حال حاضر ما قادر به این که ویروس کرونا را کشت دهیم و در محیطی آزاد کنیم و بعد روی آن کار کنیم، نداریم.

رییس ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: برخی افراد ویروس را می‌گیرند ولی علائمی ندارند حتی در اسکن ریه هم علائم نشان داده نمی‌شود. ویروس در این افراد مثبت است اما هرگز بیمار نخواهند شد. یکی از کارهایی که باید در سطح کلان در کشور انجام دهیم شناسایی افراد بی علامت است که مریض نیستند ولی ویروس راحمل می‌کنند.

قانعی ادامه داد: هر کار مداخله‌ای که بخواهد روی بیمار انجام شود در آن مداخله، از یک دارو استفاده خواهد شد که سازمان غذا و دارو باید مجوز آن داروی مداخله ای را صادر کند. بخشی از این داروها برای مصارف دیگری بودند اما اگر کسی ادعا دارد که دارویی برای کرونا موثر است باید پروپوزال آن را به سازمان غذا و دارو بدهد تا مورد تایید آنها قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ما از لحاظ تحقیقات در مرحله پیشرفت قرار داریم و اگر هر کدام از تحقیقات به نتیجه برسد اعلام خواهد شد. در حال حاضر یک رقابت بین المللی در جهان برای تولید دارو های کرونایی، آنهم پیش از اعلام در مقاله‌های علمی وجود دارد. کشورها تلاش می‌کنند از بازاری که کرونا ایجاد کرده نفع اقتصادی ببرند بنابراین هر کشوری اگر دستاوری دارد سریعا آن ادعا را رسانه‌ای می‌کند. این ادعا ها بدون چاپ شدن در مقالات علمی، قابل استناد نخواهد بود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در دنیا واکسن و داروی خاصی برای این ویروس پیش‌بینی نشده، اگر پیشنهادی برای آن ارائه شود حتماً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. خوشبختانه در کشور ما یک کمیته علمی تشکیل شده که تمام ادعاها و پیشنهادات برای دارو و راه‌های درمان را بررسی می‌کند.

قانعی اضافه کرد: روند این کمیته موجب می‌شود دانشمندان کشور ما احساس کنند قواره‌های علمی رعایت می‌شود و مردم بدانند در امنیت هستند. اگر این موضوع رعایت نمی‌شد همه کسانی که داروهای فاقد منشاء دارند می‌توانستند آن را وارد بازار کنند ولی حضور  کمیته علمی باعث شد مردم در امنیت به سر ببرند و همه چیز مورد تایید وزارت بهداشت قرار بگیرد. علاوه بر این اگر اثربخشی یک پروتکل که برای مردم و بیماران در نظر گرفته نشده بود تامین نشود، سریعا از دایره پروتکل‌ها خارج خواهد شد.

رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد خوشبختانه اکنون در کشور شاهد همت فناورانه هستیم.

وی افزود: در معاونت علمی بالغ بر ۷۰ مجوز برای انجام مطالعات بالینی صادر شده است. پس از بررسی‌ها و اتمام نتایج، این مطالعات وارد کمیته علمی خواهد شد و کمیته علمی به میزان موفق بودن، درباره آنها تصمیم خواهد گرفت. خبرهایی از بعضی پروژه‌های تحقیقاتی می‌رسد که نشان می‌دهد در بستری و بهبودی مفید بوده‌اند، بخشی هم درباره اقداماتی است که در پیشگیری و پیشرفت بیماری کمک کننده هستند.

وی گفت: سلول درمانی و پلاسما درمانی انواع درمان های پیشرفته است که می‌توان از آنها استفاده کرد. در برخی رسانه‌های خارجی می‌شنویم که تحقیقاتی برای درمان در حال انجام است مانند پلاسما درمانی که ما آن را یک ماه پیش‌تر از کشورهای دیگر شروع کرده بودیم. این مسئله درباره آنتی بادی اختصاصی کرونا نیز وجود دارد اما این روند تشخیص را قبل تر از کشورها شروع و اعلام کردیم. موارد جدید دیگری هم وجود دارد که تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد.