به گزارش پایگاه خبری نشان :

عرق خارشتر از گیاهی بنام خارشتر تهیه می شود خارشتر یا آدور گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان از زیرخانواده باقالی ها و یکی از بنشن ها بشمار می رود. نام دیگر آن علف ترنجبین است.

میوه این خانواده ناشکوفا است. بوته های آن نیمه درختچه ای و نیمه چوبی است که تا ارتفاع 50 تا 150 سانتی متر می رسد. ساقه های آن سبزرنگ با خارهای تیز نوک زرد است. ادرارآور و ضد سیاه سرفه و تب و لرز است. کاسبرگ آن بدون کرک، زنگ مانند و با پنج دندانه مثلثلی کوتاه نوک تیز است. دانه های آن در درون نیامک پهلوی هم قرار دارند.

خارشتر از نظر پزشکی پزشکی سنتی دارای طبع سرد است و برای رفع صفرا و سنگ کلیه و مثانه مؤثر است. خارشتر یکی از علوفه های خوراکی برای دام ها بویژه بزها است. این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد. خارشتر برای گیاهانی مانند غلات و چغندر به عنوان علف هرز بشمار می آید.

بوته های گیاه خارشتر نیمه درختچه ای و نیمه چوبی است

ریشه های خارشتر گاه تا ژرفای 5 تا 7 متر هم می رسد. میوه آن را ترنجبین (تَراَنگَبین) می نامند که به معنی عسل تر است. این گیاه در شوره زارهای ایران، عربستان،صحرای سینا، سوریه و هند و پاکستان تا ارتفاع 400 متری از سطح دریا می روید.

خواص عرق خارشتر:

علاوه بر اینکه عرق خارشتر شستشو دهنده کلیه ها ، سنگ شکن کلیه و مثانه و تقویت کننده کبد است ؛برای کاهش وزن و چاقی بدن نیز مورد استفاده قرار می گیرد،چون خاصیت مسهل و ملین دارد.

عرق خارشتر یکی از نوشیدنی های مفید است که در رفع رسوبات کلیه و مبارزه با اضافه وزن و چاقی معجزه می کند.

نوشیدن روزی 2 لیوان عرق خارشتر به خصوص افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، موجب رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می شود.

عرق خارشتر برای کاهش وزن و چاقی بدن نیز مورد استفاده قرار می گیرد

مصرف نوشیدنی های گازدار و آب میوه های غیرطبیعی حاوی بی کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می کند.

این عرق مفید چربی سوز است که مصرف آن با کمی تحرک می تواند از چاقی جلوگیری کند. و هم چنین مصرف عرق خارشتر برای پوست مفید بوده و خاصیت دارد./نمناک