به گزارش پایگاه خبری نشان :

فعالان فضای مجازی روز شنبه بخشی از یک فیلم را از رجب طیب اردوغان منتشر کردند. او در این فیلم به مناسبت ۵۶۷‌امین سالگرد فتح شهر استانبول ترکیه آیاتی از سوره فتح را می‌خواند و آن را تفسیر می‌کند. رئیس جمهور ترکیه در این فیلم می‌گوید: خداوند سبحانه و تعالی با آیات سوره فتح، فتح شهر استانبول به دست محمد فاتح را اراده می‌کند. ادعای او در فضای مجازی با واکنش‌های تندی مواجه شده است. برخی ادعای او را مورد استهزاء قرار دادند و گروهی دیگر او را به تحریف تاریخ اسلام متهم نمودند.

خواندن سوره فتح توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دعای روز جمعه، در مسجد ایا‌صوفیه برای جشن فتح استانبول، موجب خشم زیادی در بین یونانیان شد و صفحات روزنامه های یونان با تیترهای مختلف، اردوغان را مورد حمله قرار دادند از جمله : اردوغان چالش راه انداخت و یا : یک چالش بی سابقه از سوی ترکها.

 

ایاصوفیه

اردوغان در کنفرانس خبری پنجشنبه گفته بود که روز جمعه برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد شد و سوره فتح به مناسبت فتح استانبول به دست سلطان محمد فاتح قرائت خواهد شد.

مردم ترکیه پایان ماه مه هر سال، فتح قسطنطنیه را جشن می‌گیرند، شهری تاریخی که سلطان عثمانی محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی فتح کرد. سقوط شهر قسطنطنیه توسط ترکان مسلمان عثمانی به دست محمد دوم در روز ۲۹ مه سال۱۴۵۳ بود که منجر به سقوط امپراتوری روم شرقی شد. فرماندهی سپاه عثمانی با سلطان محمد فاتح بود و امپراتور کنستانتین یازدهم پالایولوگوس فرمانده سپاه امپراتوری روم شرقی بود. محاصره از جمعه ۶ آوریل ۱۴۵۳ تا سه‌شنبه ۲۹ مه همان سال (طبقگاه‌شماری یولیانی) به طول انجامید.

M0cN2KFAPJ5H

سلطان محمد فاتح پس از فتح قسطنطنیه

ایاصوفیه نیز امروزه یک موزه تاریخی به شمار می‌رود و در اصل یک کلیسای اعظم ارتودوکسی در ۹۱۶ سال پیش بوده وبه دست سلطان محمد فاتح به مسجد تبدیل شد و در دوران کمال آتاتورک در سال ۱۹۳۵ تبدیل به موزه شد.