به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از سی‌ان‌ان، بر اساس اعلام سازمان ملل، حجم تولیدی غذا در جهان تا سال ۲۰۲۵ باید دوبرابر شود تا امکان تغذیه جمعیت جهان فراهم گردد.

به همین جهت حشرات به عنوان یکی از منابع جایگزین برای تامین پروتئین مورد نیاز انسان‌ها، سالهاست که مورد توجه قرار گرفته‌اند.

برخی سرآشپزان مطرح، در استفاده از حشرات تقریبا محدودیت خاصی قائل نیستند و از آنها در تولید پاستا گرفته تا اسنک‌های سرخ شده و حتی شکلات استفاده می‌کنند!

اما بستنی چه طور؟ در کیپ تاون آفریقای جنوبی، یک استارت‌آپ به معرفی بستنی حشره‌ای پرداخته است. شیر این بستنی از لارو حشره‌ای موسوم به سرباز پرنده سیاه تهیه می‌شود.

بنیانگذار این شرکت نوپا، لی بسا، گفت این شرکت تصمیم دارد نحوه مواجهه و استفاده از حشرات در تولید محصولات غذایی را تغییر دهد.

بر اساس تخمین‌ها، با وجود استفاده غذایی از ۱۹۰۰ گونه حشره در سراسر جهان، این موجودات هنوز جایگاه قابل توجهی در دستورهای آشپزی غربی پیدا نکرده‌اند.

بستنی‌های این شرکت با طعم‌های شکلاتی، کره بادام زمینی و کریسمس (ترکیبی از طعم‌دهنده‌های مشخص) تهیه می‌شوند و شیر تهیه شده از این حشره طعمی تقریبا خاکی به بستنی اضافه می‌کند.

گذشته از طعم، ارزش غذایی این بستنی از نظر پروتئین، ۵ برابر بستنی‌های عادی است. سرباز پرنده سیاه پروتئینی قابل مقایسه با پروتئین گاوی و مقادیر بیشتری از روی و آهن دارد.

طبق اعلام سازمان ملل، پروتئین حشرات با گوشت قرمز و ماهی قابل قیاس است. از دیگر سو، شیر تولید شده از حشرات فاقد لاکتوز، گلوتن و کربوهیدرات است.

برخی جهات زیست محیطی از جمله بی‌نیازی حشرات از فضای وسیع برای رشد، نیاز به تغذیه و آب اندک، ضایعات کم و امکان پرورش آنها در فضای داخلی نیز از دیگر مزیت‌هایی است که توجه فعالان صنایع مواد غذایی را به سوی آنها جلب کرده است. 

برآوردهای اقتصادی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۳، ارزش بازار حشرات به ۱.۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

qtK12dF2ZHWk
TQD9bvFzDBvL
 
8EjNGAtmSq1w

3hpZxkHAiaTn

 

tKMqhEg6Suvc

R26Jq0f6TmNd

 

همشهری آنلاین