به گزارش پایگاه خبری نشان :

سانینیو لایزر، یک معدنچی مستقل ۵۲ ساله از قوم ماسای تانزانیا و گروهش ۲ سنگ تانزانیت یافته اند که یکی از آن‌ها ۹/۲۷ کیلوگرم و دیگری ۵/۱۰۳ کیلوگرم وزن دارد. این سنگ‌ها در محل تپه‌ی مررانی در شمال تانزانیا کشف شدند.

لایزر این سنگ‌ها که به رنگ آبی یا بنفش پررنگ هستند و تنها در کشور تانزانیا یافت می‌شوند را به مبلغ ۳/۳ میلیون دلار به دولت تانزانیا فروخت.

لایزر بعد از دریافت چک خود در مراسمی که هفته‌ی گذشته با حضور مقامات عالی دولت تانزانیا برگزار شد، گفت که این پول را خرج مردم قوم خود می‌کند.

این معدنچی تانزانیایی در مصاحبه‌ی خود گفت: «از پولی که از فروشی تانزانیت هایم گرفته ام می‌خواهم برای ساخت یک مدرسه برای کمک به مردم قومم و یک فروشگاه برای کمک به خانواده ام استفاده کنم.»

رئیس جمهور تانزانیا، جان ماگوفولی، به این مرد معدنچی تبریک گفت و بیان کرد این دستاورد نشان داد «تانزانیا یک کشور ثروتمند است. این در حقیقت به نفع معدنچیان مستقل است.»

وزیر معادن تانزانیا، دوتو بیته کو، در این مراسم گفت تانزانیا با هدف توانمندسازی مردم خود، نزدیک به ۵ هزار مجوز حفاری را باطل و آن‌ها را به معدنچیان مستقل اعطا کرد.

به گفته‌ی او، معدنچیان مستقل نباید به خاطر نداشتن تکنولوژی‌های مدرن حفاری دلسرد شوند.

بیته کو گفت: «تانزانیت‌های کشف شده، بزرگ‌ترین تانزانیت در تاریخ حفاری تانزانیت در کشور ما هستند. به همین خاطر رئیس جمهور دستور خرید و حفظ آن‌ها را صادر کرد، تا بعد که تصمیم بگیریم می‌خواهیم با آن‌ها چه کنیم.»

تانزانیا برای افزایش سهم خود از سود اکتشاف‌ها و فروش ذخایر طبیعی، در سال‌های اخیر تغییراتی در قوانین خود به وجود آورده.

طبق قوانین جدید، شرکت‌های معدنی خارجی، از جمله شرکت‌های حفاری طلا و گرافیت، ملزم هستند یک سهم ۱۶ درصدی به صورت رایگان به دولت اعطا کنند.

معاون وزیر سرمایه و برنامه ریزی تانزانیا، آشاتو کیجاجی هم در این مراسم گفت کشف سنگ‌های قیمتی سرآغاز عصر جدیدی از کسب و کار برای معدنچیان مستقل محلی است تا از ذخایر طبیعی کشور خود استفاده ببرند.

منبع:روزیاتو