به گزارش پایگاه خبری نشان :

 سیف الله ابوترابی افزود: اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت‌ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می‌شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند. اگر واقعه ولادت در مهلت قانونی ۱۵ روز ثبت نشود، برای ثبت خارج از این مهلت، افراد هزینه بیشتری را متحمل می‌شوند.

وی اعلام کرد: در سال گذشته (۱۳۹۷) یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۹ نفر در ایران متولد شدند و ولادت آن‌ها به ثبت رسید و از متولدان سال گذشته ۷۰۴ هزار و ۵۴ نفر پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۵ نفر هم دختر بودند.

ابوترابی ادامه داد: در سال گذشته در مقابل هر یکصد دختر، ۱۰۶ پسر به دنیا آمده و به عبارتی نسبت جنسیتی متولدان پارسال ۱۰۶.۳ درصد بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در اجرای این ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شورا‌های اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه‌های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان‌ها و شهرستان‌ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ابوترابی گفت:بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

وی در مورد اینکه چه افرادی می‌توانند برای ثبت ولادت نوزاد و اخذ شناسنامه اقدام کنند، تصریح کرد: پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه، مادر در صورتی که ازدواج او قانونی به ثبت رسیده باشد، وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط، متصدی یا نماینده موسسه‌ای که طفل به آنجا سپرده شده و صاحب واقعه (ولادت) که سن او ۱۸ سال تمام به بالا باشد، می‌توانند برای ثبت ولادت و گرفت شناسنامه اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: همچنین انتخاب نام نوزاد به عهده اعلام کننده است و برای نامگذاری یک نام ساده و یا مرکب که یک نام محسوب می‌شود قابل انتخاب است و انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌های زننده مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است و انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و بیان سیادت در مورد ساداتی که سیادت آن‌ها در شناسنامه پدر یا جد پدری مندرج باشد الزامی است./ایرنا