به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروزه، به نظر می رسد همه چیز از بطری های آب معدنی تا آب میوه ها مانند آب پرتقال، سطح ویتامین ها و مواد معدنی در آنها افزایش داده شده است. این کار ممکن است به عنوان یک راه برای غنی کردن رژیم غذایی باشد، مخصوصا اگر رژیم غذایی شما مناسب و غنی نباشد. اما مصرف بیش از حد مقدار ویتامین ها و مواد معدنی ، می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

مصرف بیش از حد ویتامین C و روی باعث تهوع، اسهال و گرفتگی معده می شود. مصرف بیش از حد سلنیوم نیز می تواند منجر به ریزش مو، ناراحتی دستگاه گوارش، خستگی و آسیب های عصبی شود.

در حالی که اکثر مردم به اندازه ی کافی ویتامین و مواد معدنی را دریافت نمی کنند، اگر شما از غلات غنی شده در صبحانه، بسته های انرژی به عنوان میان وعده، از پاستای پر مایه برای شام استفاده کنید و همچنین به طور روزانه مکمل مصرف کنید، شما به راحتی می توانید بیش از حد توصیه شده روزانه، مواد مغزی دریافت کنید. مواردی که لازم است شما به آن توجه کنید شامل:

توجه به دوز مکمل ها

شما باید در مورد مکمل هایی که مصرف می کنید و غذاهای غنی شده ای که می خورید و یا می نوشید، فکر کنید. دکتر دوایر دانشمند ارشد موسسه ملی بهداشت مکمل های غذایی می گوید: بیشتر مردم نمی دانند که در واقع هیچ مزیتی در مصرف بیش از حد از مقدار توصیه شده از ویتامین ها و مواد معدنی وجود ندارد و همچنین آنها نمی توانند تشخیص دهند که ممکن است معایبی نیز وجود داشته باشد. اگر شما مکمل مصرف می کنید، باید مصرف این مکمل ها به اندازه ای باشد که بیش از حد مورد نیاز روزانه نباشد. دکتر دوایر می گوید: مقدار روزانه ویتامین ها و مواد معدنی به اندازه ای است که فرد سالم بماند. 

لازم است که شما درباره مکمل های مصرفی خود از جمله ویتامین ها و مواد معدنی و دوز مصرفی آنها نیز با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مقدار مصرف این مکمل ها را در محدوده ی سالمی تنظیم کنید.

علائمی که نشان دهنده مصرف بیش از حد مکمل ها است

دیوید کاتز مدیر مرکز تحقیقلت دانشگاه ییل می گوید: من افرادی را دیده ام که سطح بالایی از ویتامین ها مانند ویتامین A یا D را مصرف می کنند و این واقعا غیر معمول است. دانشمندان هنوز نمی دانند که اگر به طور مرتب به مقدار کمی بیشتر از حد معمول از ویتامین ها و یا مواد معدنی مصرف شود، این می تواند مشکل ساز باشد. کاتز می گوید: ممکن است چیزهایی برای نگرانی وجود داشته باشد اما این نشانه ها بسیار ریز هستند. این علائم نسبتا خفیف بسته به نوع مواد معدنی و مکمل ها و دوز آنها ممکن است شامل مشکلات در خواب و یا تمرکز، مشکلات عصبی مانند بی حسی و یا مور مور شدن و یا احساس تحریک پذیری بیشتراست. کاتز بر این باور است که نگرانی بزرگتر این است که ما مواد غذایی را با استفاده بیش از حد مواد مغزی آماده می کنیم. او می گوید تولید کنندگان، توجه خود را از آنچه شما از مواد غذایی دریافت می کردید مانند چربی ها، شکر و یا نمک ها به دریافت ویتامین D، پروبیوتیک ها و یا چربی های امگا 3 و یا هر نوع ماده مغزی رایج تغییر داده اند3

3ماده غذایی که مصرف آنها باید کنترل شود

دوایر می گوید: ویتامین D، کلیسیم و اسید فولیک سه ماده ی مغزی هستند که ممکن است بیش از حد معمول آنها را دریافت کنید، به ویژه از طریق مصرف مکمل ها و ویتامین ها . افرد بزرگسالی که به طور مرتب به طور روزانه بیش از 4000 واحد بین المللی ویتامین D دریافت می کنند، احتمال ابتلای آنها به مشکلات قلبی بیشتر است. اسید فولیک به منظور پیشگیری از نقص مادر زادی نوزادان به علت کمبود آن در زنان باردار، به مواد غذایی غنی شده مانند غلات، آرد سفید، ماکارونی، برنج، نان و غلات اضفه شده است. در حالی تقویت اسید فولیک تعداد نقایص زایمان را 25 تا 50 درصد کاهش داده است، اما ممکن است این ماده ی معدنی باعث ایجاد مشکلات دیگر سلامتی در افراد شود.

این سخت و غیر ممکن نیست که شما بیش از 1000 میکروگرم از فولیک اسید در روز ( این مقدار حد بالای مجاز برای بزرگسالان است)، از غذاهای غنی شده و مکمل ها به طور منظم دریافت کنید. این کار ممکن است علائم کمبود ویتامین B12 را در افراد مسن نیز از بین ببرد. عدم درمان کمبود ویتامین B12 ممکن است موجب آسیب دائمی عصبی شود.

دکتر دوایر می گوید: اکثر مردم اکنون می توانند بدون تکیه بر مکمل ها، به اندازه ی کافی اسید فولیک دریافت کنند. در واقع او بر این باور است که اکثر مردم مشکلی با اضافه کردن ویتامین ها و یا مواد معدنی بیش از حد ممکن ندارند در صورتی که اضافه کردن آنها را از غذاها شروع کنند که سالم ترین و مطمئن ترین راه برای دریافت آنها است./ الو دکتر

منبع: الو دکتر