به گزارش پایگاه خبری نشان :

گرایش به دود از  سیگار  کشیدن تا قلیان همیشه یک جاذبه برای افرادی بوه که آن را نوعی تفریح می‌دانند. اما عمدتا این گرایش یک اقدام مردانه به شمار می‌رود. امروز، اما  قلیان  کشیدن،  زن و مرد  نمی‌شناسد و دختران جوان از مصرف کنندگان پر و پا قرص قلیان‌هایی هستند که به قول خودشان میوه‌ای است و ضرری هم ندارد.

پاتوق دوستانه

فقط ۱۵ سال دارد و در یکی از سفره‌خانه‌هایی که در مسیر کمربندی حسینی الهاشمی شیراز قرار دارد، روی تختی نشسته و قلیان بزرگی جلویش گذاشته و حسابی به ان پک می‌زند. دود زیادی اطراف او جمع شده که البته تنها دور و بر این تخت نیست و همه سالن پر از دودی است که باعث می‌شود تا چشم، چشم را نبیند. خیلی عجیب است در همین فضای پر از دود، خانواده‌هایی هم نشسته‌اند که در حال صرف غذا هستند و چندین کودک قد و نیم قد هم در همین سالن حضور دارند.

خود را آرزو معرفی می‌کند و می‌گوید که منتظر دوستانش است تا بیایند و شب دوستانه و خوبی داشته باشند. در جواب به سئوال من که مگر چند سال داری که بخواهی قلیانی شوی، مدام طفره می‌رود و می‌گوید که فقط تفریحی قلیان می‌کشد، اما همین تفریحی که می‌گوید انگار در همه جمع‌های دوستانه به راه است و فقط به سفره‌خانه ختم نمی‌شود.

خانه هر کدام از دوستان که جمع می‌شوند بساط قلیان هم با خودشان می‌برند و بالاخره مشخص می‌شود که کاملا بدون اینکه بخواد قلیانی شده است.

آرزو به گفته خودش اولین بار به اصرار یکی از همکلاسی‌ها به سفره‌خانه آمده و برای اینکه به قول خودش کم نیاورد، تعارف قلیان میوه‌ای را ر نکرده و خواسته نشان دهد که به اصطلاح بزرگ شده است...

مادران قلیانی

نوشین که مادر ۲ فرزند است، اما قلیان برازجانی را ترجیح می‌دهد و بیش از ۱۰ سال است که قلیانی شده است. مادر، خواهر و همسرش هم قلیانی هستند و روزانه حداقل ۴ بار قلیان چاق می‌کند و به قول خودش دور هم وقت می‌گذرانند. می‌گوید که اجازه نمی‌دهد دختر یا پسرش بعدها قلیانی وند، اما مگر می‌شود با داشتن الگوهایی مثل  پدر و مادر  به قلیان گرایش پیدا نکنند. پسر کوچکش که در سفره‌خانه کنار او نشسته با نی نوشابه‌ای که در دست دارد، ادای قلیان کشیدن در می‌آورد که خود گویای این الگوبرداری است.

یک سیر صعودی

بررسی‌ها نشان می‌هد که از سال ۸۸ میزان تمایل به مصرف قلیان به خصوص قلیان میوه‌ای در کشور ما سیر صعودی قابل توجهی داشته است و گرایش دختران جوان با  رشد  ۲۰ درصدی در این حوزه مواجه بوده است. بسیاری از کارشناسان این آمار را زنگ خطری برای  جامعه  می‌دانند چرا که همین دختران باید مادر شوند و  سلامت  فکری و جسمی یک مادر برای یک جامعه سالم، ضرورتی انکار نشدنی است.

قورت دادن سرطان

متخصصان حوزه پزشکی، مصرف قلیان را به مراتب مضرتر از سیگار می‌دانند و ضرر هر قلیان میوه‌ای را معادل مصرف ۵ پاکت سیگار عنوان کرده‌اند. این آمار، گویای این است که تا چه اندازه فرهنگ ترویج استفاده از این قلیان‌های مثلا میوه‌ای تا چه اندازه سطح سلامت در جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

اسانس‌هایی که در تنباکوی میوه‌ای استفاده می‌شود و وجود  مواد شیمیایی  در ترکیبات آنها، زمانی که در مقابل دمای بالای ذغال قرار می‌گیرد تا حد زیادی سلامت ریه را به مخاطره می‌اندازد. مصرف قلیان همچنین به شبکه عروقی، قلب،  مغز  و ... آسیب می‌زند.

انکار

اینکه قلیانی‌ها مدام تاکید می‌کنند ما تفریحی قلیان می‌کشیم مرا به یاد معتادانی می‌اندازد که مرتب در انکار هستند که تفننی مصرف دارند و هر وقت بخواهند هم مواد را کنار می‌گذارند. نیکوتین چه در سیگارباشد و چه در قلیان، بی‌شک موجب ایجاد وابستگی شما می‌شود و اگر طبق مصرف شما به بدنتان نرسد باعث سردرد و علائم دیگری در افراد می‌شود که وابستگی و عادت به قلیان را به اثبات می‌رساند.

اگر فرزند نوجوان و جوان شما به قلیان میوه‌ای تمایل پیدا کرده با او با جدیت برخورد کنید و اجازه ندهید این عادت خطرناک ادامه یابد. توجه کنید که دود قلیان برای سلامت اطرافیان به مراتب خطرناک‌تر از مصرف کننده است و به ریه و  قلب  آسیب جدی می‌رساند. از غذا خوردن و نشستن در سفره‌خانه و رستوران‌هایی که مصرف قلیان در آن‌ها دیده می‌شود، دوری کنید و سلامت خود و عزیزانتان را به خطر نیندازید.