به گزارش پایگاه خبری نشان :

در آخرین اخبار منتشر شده در خصوص انتقال و انتشار ویروس کرونا در میان انسان‌ها و حیوانات، رسانه‌های انگلیسی از تایید ابتلای یک گربه خانگی به ویروس کرونا خبر دادند. گربه مذکور ویروس را از صاحب خود دریافت کرده است.

این اولین مورد تایید شده ابتلای حیوانات به کووید ۱۹ در انگلیس است. پیش از این هم اخباری مبنی بر مبتلا شدن حیوانات به ویروس کرونا در سایر کشور‌ها منتشر شده بود که بر اساس آن اولین حیوانی که ابتلای آن به ویروس تایید شد سگی در هنگ کنگ بود که پس از دو هفته قرنطینه بهبود یافته و به محل زندگی خود بازگشت.

این گربه از ترشحات بینی و تنگی نفس رنج می‌برد، علائمی که می‌تواند در انسان‌ها به طور بالقوه خطرناک باشد. به گفته مقامات بهداشتی انگلیس در حال حاضر گربه مبتلا و صاحبش کاملا بهبود یافته‌اند و احتمال انتقال ویروس به حیوانات یا افراد دیگر وجود ندارد، اما هشدار داده‌اند که افراد از نوازش حیوانات خانگی خودداری کنند یا آن‌ها را در داخل خانه نگه دارند تا خطر انتشار ویروس را کاهش دهند.

چگونه گربه‌ها به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟

گربه‌ها با استنشاق قطرات آلوده پس از سرفه یا عطسه، به همان روش انسان آلوده می‌شوند. موارد مختلفی از ابتلا به ویروس کرونا در حیوانات در سراسر جهان رخ داده است و تقریباً به نظر می‌رسد که در همه موارد، آن‌ها ویروس را از صاحبان خود دریافت کرده‌اند، اما خوشبختانه حیوانات بسیار کمتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

بزرگترین گربه سان قربانی، نادیا ببر مالاییایی چهار ساله در باغ وحشی در نیویورک بوده که بهبودی کامل یافته است.

آیا انسان می‌تواند کووید ۱۹ را از حیوانات خانگی آلوده دریافت کند؟

هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از حیوانات به انسان وجود ندارد، تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که حیوانات ویروس کافی برای آلوده کردن را ندارند. با این حال دانشمندان هشدار داده‌اند که آن‌ها می‌توانند به عنوان "فومایت" عمل کنند، یعنی به همان روشی که سطوحی مانند دستگیره در‌ها می‌توانند ناقل ویروس باشند. به عنوان مثال فرد آلوده با سرفه بر روی سگ خود، ویروس را به خز‌های حیوان انتقال داده و به همین ترتیب فرد دیگری با لمس این حیوان، مبتلا می‌شود.

آیا احتمال انتقال ویروس از حیوانی به حیوان دیگر وجود دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گربه‌ها می‌توانند ویروس کرونا را به گربه‌های دیگر نیز انتقال دهند.

در ماه مه، محققان دانشگاه ویسکانسین  با آزمایش سه گربه مبتلا، متوجه شدند این گربه‌ها ویروس را از یکدیگر دریافت کرده‌اند.

علائم ویروس در گربه‌ها چقدر بد است؟

به نظر می‌رسد احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در حیوانات بسیار کمتر از انسان است و این گربه انگلیسی علائم بالینی خفیفی نشان داده و بهبودی کامل یافته است.

آیا باید برای حیوانات هم از ماسک استفاده شود؟

دکتر جنی استویسکی، از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ناتینگهام در خصوص لزوم استفاده از ماسک برای حیوانات چنین توضیح داد: استفاده از ماسک برای حیوانات ممکن است یک ایده خوب باشد تا سعی کنید حیوان خانگی خود را به آرامی تطبیق دهید تا در صورت مشاهده افراد با ماسک دچار ترس نشوند اما نمی‌تواند لزوما مانع انتشار ویروس باشد. / باشگاه خبرنگاران