به گزارش پایگاه خبری نشان :

علی ۳۰ ساله، متهمی است که اخیرا به جرم سرقت کامپیوتر بیش از ۵۰۰ خودرو به دام پلیس آگاهی افتاده است. 

سردار علیرضا لطفی در گفتگو با میزان از دستگیری سارق حرفه‌ای قطعات خودرو و مالخر آن خبر داد و گفت: این سارق در تحقیقات صورت گرفته به بیش از ۵۰۰ فقره سرقت قطعات خودرو‌ای سی یو معترف شد. سردار لطفی در توضیح خبر بیان کرد: در اوایل مرداد ماه سال جاری کارآگاهان اداره بیستم پلیس آگاهی با انجام تحقیقات و رصد مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار سرقت داخل خودرو دریافتند یکی از مجرمین به هویت هاتف سی ساله دارای ۴ فقره سابقه کیفری در سال‌های اخیر بوده و در زمینه سرقت قطعات خودرو ای‌سی‌یو به تنهایی فعالیت می‌نماید.
وی افزود: با انعکاس اطلاعات به دست آمده به بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران دستور دستگیری سارق و سایر همدستانش صادر شد.
این مقام انتظامی درباره دستگیری سارق اظهار کرد: آگاهان اداره بیستم با بهره‌گیری از روش‌های علمی کشف جرم موفق شدند مخفیگاه هاتف را در محدوده جنوب تهران شناسایی و مورخه دهم مرداد ماه طی یک عملیات پلیسی دستگیر و در بازرسی صورت گرفته از مخفیگاه تعداد ۷ دستگاه‌ای سی یو کشف و به اداره بیستم منتقل نمایند.
سردار لطفی تصریح کرد: در تحقیقات مقدماتی هاتف منکر هرگونه بزهی شده، ولی در ادامه تحقیقات کارآگاهان وی لب به اعتراف گشود.
سردار لطفی در ادامه با بیان اینکه ارزش تقریبی سرقت‌ها بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌گردد، بیان کرد: به دنبال اظهارات سارق خریدار اموال مسروقه در محدوده مرکزی شهر تهران دستگیر و به جرم خود معترف گردید و اظهار داشت:‌ای سی یو‌های سرقتی را به ۵ نفر مالخر دیگر در تهران می‌فروختم.
رییس پلیس آگاهی پایتخت گفت: با تلاش همکارانم در معاونت مبارزه با سرقت وسایط نقلیه که منجر به دستگیری سارق سابقه دار و مالخر در این پرونده گردید با بررسی‌های صورت گرفته شاهد کاهش وقوع سرقت قطعات خودرو در روز‌های گذشته بودیم.
 وی افزود: متهمان نیز با صدور قرار قانونی از سوی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران جهت انجام تحقیقات تکمیلی و دستگیری سایر ایادی پرونده در اختیار کارآگاهان اداره بیستم پلیس آگاهی تهران بزرگ می‌باشند.
 
 
نحوه سرقت از زبان سارق 
این متهم در گفتگو با میزان درباره جزئیات سرقت‌های خود گفت: من دیپلمه هستم، اما از بچگی در مکانیکی‌ها کار می‌کردم و درباره کار با کامپیوتر‌های خودرو‌های ایران خودرو (ECU) و برق خودرو حرفه‌ای شده ام. 
وی افزود: چند سال پیش مغازه‌ای اجاره کردم و به تنهایی شروع به کار کردم. بعد از مدتی توانستم کارگر بگیرم، اما با ازدواجم، دخل و خرجم دیگر بهم نخواند و کرونا هم چند بار مغازه ام را تعطیل کرد. 
علی ادعا کرد: از آنجایی که تازه ازدواج کرده ام، خانه خریدن دغدغه اصلی زندگی‌‍‌ام بود و تلاش می‌کردم پس اندازم را بیشتر کنم، اما پول درآوردن از راه عادی برای خانه خریدن سال‌ها طول می‌کشید، بنابراین از مهارتم در جهت خلاف استفاده کردم تا شاید زودتر به هدفم برسم.
این متهم ادامه داد: اوایل امسال بود که تصمیم گرفتم کارگرم مغازه را بچرخاند و خودم به دزدی بروم.
علی بیان کرد: صبح‌ها هشت صبح به بهانه مغازه رفتن از خانه خارج می‌شدم و تا شب در خیابان‌ها با مورسیکلتم پرسه می‌زدم. 
این سارق گفت: خودرو‌هایی که در مناطق خلوت سراسر شهر پارک شده بود را انتخاب می‌کردم و موتور خودرو را چک می‌کردم تا ببینم ماشین تازه خاموش شده یا نه. 
وی که سابقه درگیری و زندان در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: پس از پیدا کردن ماشین مناسب، کاپوت را باز می‌کردم و کامپیوتر خودرو را سرقت می‌کردم. روزانه ۴ تا ۷ خودرو را سرقت می‌کردم و درآمد خوبی داشتم.
علی در پاسخ به این سوال که تاکنون با صاحبان خودرو‌ها برخورد داشته است، ادامه داد: چندبار صاحبان خودر موقع سرقت مچم را گرفتند، اما من توانستم فرار کنم و فکر می‌کردم هیچوقت گیر پلیس نمی‌افتم.
این سارق افزود: خودرو‌های ایران خودرو دو تا سه نوع کامپیوتر دارند و با تغییر در تنظیمات آن‌ها می‌توان برای سایر خودرو‌ها نیز آن‌ها را استفاده کرد. 
متهم بیان کرد: من کامپیوتر را سرقت می‌کردم و پس از تنطیم مجدد با اتوبوس‌های ترمینال جنوب برای مالخران در استان‌های دیگر می‌فرستادم
وی افزود: من تنها کار می‌کردم، اما چند مالخر داشتم که آن‌ها نیز دستگیر شده اند 
علی درباره نحوه آشنایی با مالخران ادامه داد: با مالخران در یک کانال تلگرامی آشنا شدم و برایشان کامپیوتر‌ها را ارسال می‌کردم.
وی با بیان اینکه پول خوبی به جیب زدم، اما قسمت نشد خانه بخرم و دستگیر شدم، گفت: از پانصد تومان تا سه میلیون تومان کامپیوتر‌ها را می‌فروختم و در عرض ۵ ماه، ۳۰۰ میلیون به جیب زدم در حالیکه مغازه در مجموع ۴۰ میلیون هم در نمی‌آورد. / مهر