به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبر عرضه دومین صندوق قابل معامله دولتی، نخستین بار در اوایل مردادماه توسط فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام شد. اما روز دوشنبه، ۲۰ مردادماه، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی لغو شدن عرضه دارا دوم را به دلیل عدم همکاری وزرات نفت اعلام کرد. با این حال این خبر تکذیب شد و وزیر اقتصاد از عرضه دارا دوم در پنجم شهریورماه خبر داد.

عرضه دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) حواشی زیادی را به دنبال داشت. بسیاری تایید یا تکذیب اخبار عرضه دارا دوم را درگیری دو وزارتخانه اقتصاد و نفت دانستند. اما وزرای این دو وزارتخانه درنهایت اعلام کردند اختلافی بر سر این موضوع وجود ندارد و دارا دوم به طور حتم عرضه خواهد شد. اما اخبار مرتبط با عرضه دومین صندوق قابل معامله دولتی تاثیرات منفی خود را بر بازار سرمایه گذاشت و التهاباتی را در بازار سهام ایجاد کرد.

هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه، دوم شهریورماه با توجه به ضرورت واگذاری سهام صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، درخصوص تعیین مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف در صندوق دارا دوم تصمیم‌گیری کرد. به موجب تصمیم دولت، مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف صرفاً برای سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم (دارا دوم)، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی صندوق یاد شده خواهد بود.

مهلت خرید دارا دوم

مردم می‌توانند از فردا صبح تا چهارشنبه دو هفته آینده (۵ تا ۱۹ شهریورماه) از طریق درگاه‌های بانک‌ها یا کارگزاری‌ها اقدام به پذیره‌نویسی این صندوق کنند. برای خرید سهام صندوق پالایشی دارا دوم محدودیت سنی وجود ندارد و افراد با حداقل اطلاعات هویتی می‌توانند پذیره‌نویسی را انجام دهند.

افرادی که کد بورسی دارند، می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها اقدام به پذیره‌نویسی کنند و افرادی هم که کد بورسی ندارند می‌توانند با استفاده کارت ملی به بانک‌ها مراجعه کنند.

مبلغ مورد نیاز برای خرید دارا دوم

سقف خرید دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، ۵ میلیون تومان است.

تخفیف خرید برای دارندگان دارا یکم

به گفته علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی، اشخاصی که صندوق دارا اول را قبلا با تخفیف ۲۰ درصد خریداری کردند، می‌توانند تفاوتش را تا ۵ میلیون تومان با همین تخفیف خریداری کنند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری با اشاره به این که مطابق مصوبه هیات دولت تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد شد، گفت: واگذاری دارا دوم موجب تحرک و مثبت شدن بورس خواهد شد.

خبر خوب برای بورس بازان

مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: فردا شاهد بازار مثبت بورس خواهیم بود.

وی در رابطه با اینکه سیر صعودی تا کی ادامه دارد گفت: نمی‌شود در رابطه با زمان صعودی بودن بازار قطعی نظر داد اما فعلا به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت بازاری صعودی خواهد بود.

با صعودی شدن روند بازار، بسیاری می‌گویند بورس به صورت دستوری مثبت شده است. این مسئله این نگرانی را ایجاد کرده که آیا این روند دستوری ادامه دارد و یا می‌تواند منجر به افت مجدد شاخص شود؟

افضلیان در این باره گفت: حمایت حقوقی‌های بازار و حمایت دولت باعث مثبت شدن روند بازار شد. اما اینکه این حمایت روند کلی بازار را به چه سمتی می‌برد هنوز مشخص نیست. برای پیش‌بینی درازمدت روند بازار باید ببینیم حمایت‌ها تا کجا ادامه دارد.

رکنا