به گزارش پایگاه خبری نشان :

پزشکان بدون مرز/ معمولا بعد از خوردن غذا احساس خواب آلودگی شدیدی به انسان دست می دهد اما نکته مهم در این موضوع این است که خواب بعد غذا می تواند آسیب های جدی به شما بزند.

افراد معمولاً بلافاصله بعد از غذا خوردن احساس خواب آلودگی می کنند و هیچ چیز به اندازه یک چرت کوتاه به آن ها آرامش نمی دهد اما باید بدانید که این کار خطرناک است و باید از آن دوری کنید. خوابیدن و دراز کشیدن دقیقا بعد از غذا خوردن باعث ایجاد نتایج نامطلوب می شود که در این قسمت آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سوزش معده

طبیعتاً اسید تولید شده برای گوارش غذا در معده وجود دارد و جاذبه باعث می شود که در معده باقی بماند اما زمانی که دراز می کشید، ممکن است دچار رفلاکس اسید معده شوید و در نتیجه بخش های حساس سیستم گوارشی دچار اختلال شوند که عاملی برای سوزش معده و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو خواهند شد.

کیفیت نامطلوب خواب

اگر سریعاً بعد از غذا خوردن بخوابید، کل سیستم گوارش شما هنگام خواب شروع به کار می کند و پروسه هضم به طور کامل در حین خواب انجام می شود و در نتیجه خواب با کیفیتی نخواهید داشت. ذهن شما نیز برای انجام سوخت و ساز همچنان فعال است و باعث می شود که به خواب عمیق فرو نروید و همچنین ممکن است سوزش معده باعث بیدار نگه داشتن شما شود.

بدخواب شدن و یا دیدن کابوس

همان طور که قبلاً هم گفتیم سوخت و ساز می تواند عاملی برای فعال ماندن مغز هنگام خواب شود . در نتیجه افراد در چنین حالتی ممکن است دچار کابوس شوند و خواب آشفته داشته باشند.

بیدار شدن برای رفتن به دستشویی

بعضی از افراد احساس می کنند که شب ها بیش از همیشه نیاز به دستشویی رفتن دارند. علت آن هم مصرف کافئین موجود در غذای مصرفی آن ها می باشد. گاهی اوقات نیز مصرف غذا دقیقاً قبل از خواب عاملی برای بیدار نگه داشتن شما و رفتن مداوم به دستشویی می شود.

اضافه وزن

زمانی که بعد از غذا خوردن سریعاً به رختخواب می روید، زمان کافی برای کالری سوزی بعد از وعده غذایی مصرفی ندارید و بنابراین احتمال دارد که دچار چاقی و اضافه وزن شوید.

در چنین حالتی برای جلوگیری از مشکلاتی مثل سوزش معده و یا بی خوابی باید مدت زمانی را صبر کنید تا محتوای داخل معده وارد روده کوچک بشود که معمولاً متخصصان تغذیه این مدت زمان را سه ساعت می دانند.