به گزارش پایگاه خبری نشان :

گسترش نیوز: امسال و سال گذشته شرایط به گونه ای پیش رفت که بسیاری از مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار بورس حرکت کردند. این بازار مدتی سوددهی بسیار خوبی داشت و همین باعث جذب تعداد افراد بیشتری شد. اما اخیرا شرایط کمی تغییر کرده و بازار به دلیل سیگنال های منفی دوباره در حال ریزش است. این قضیه باعث ایجاد نگرانی در بین سهامداران و تردید آن ها شده است. بسیاری به فکر خارج کردن پولشان از بورس و ورود به سایر بازارها هستند. بسیاری دیگر نیز منتظر هستند تا ببینند شرایط به چه صورتی می‌شود.

در این میان با توجه به وجود تورم نسبتا شدید در کشور مردم به فکر این هستند تا پول خود را در بازاری سرمایه گذاری کنند که بهترین سوددهی را داشته باشد و ارزش پول از دست نرود. بازارهای دیگر نیز مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو نیز در این بین مطرح است. اما در شرایط فعلی در کدامیک از این موارد سرمایه گذاری کنیم وضعیت بهتری خواهد داشت؟ خودرو بخریم یا به سمت خرید نمادهای مختلف در بورس برویم؟ برای بررسی بیشتر این موارد گفت و گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

این کارشناس خودرو ابتدا اظهار کرد: واقعیت این است که خودرو گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و تنها کاری که انجام می‌دهد این است که بخشی از توان خرید را حفظ می‌کند. اما ارزش افزوده خرید خودرو مثبت نیست. این در حالی است که ارزش افزوده سرمایه گذاری در بورس مثبت تر است.

سود بورس در این نمادها است

وی ادامه داد: باید بدانید که در بورس چه نمادی بخرید تا سود خوبی کسب کنید. در غیر این صورت امکان دارد که دچار ضرر و زیان شدیدی شوید. نکته ای وجود دارد این است که در حال حاضر در مواردی که ایرانی ها قصد دارند سرمایه‌گذاری کنند غیر از بورس طلا هم وضعیت نسبتا خوبی دارد. نرخ بین المللی طلا روی مثبت است و در عین حال در بورس نیز نمادهای مرتبط با فلزاتی مثل مس به دلیل رشد نرخ جهانی شرایط خوبی دارند. مردم اگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری در بورس انجام دهند خرید نمادهای مرتبط با فلزات مس گزینه بسیار مناسبی است.

خودرویی ها به مردم سود نمی‌دهند

وی در پاسخ به این سوال که شرکت های خودرویی چگونه در وضعیت زیاندهی به مردم در بورس سود می‌دهند؟ به گسترش نیوز گفت: شرکت های خودرویی در بورس در حقیقت به مردم سود نمی‌دهند بلکه ارزش سهامشان بالا می‌رود. خودروسازان دارایی ثابت دارند و ارزش آن بر اساس تورم بالا می‌رود. لذا این در واقع باعث می‌شود سهام گران شود. تورم باعث قضیه افزایش سهام شرکت ها شده است. شخصیت های حقوقی با دستور دولت باعث بازارسازی موقت انجام دهند و قیمت سهام را بالا ببرند. این موارد نتیجه صعود بورس می‌شوند البته همه سهام به صورت یکنواخت رشد نمی‌کنند. اخیرا نیز در بازارسازی زیاده روی شد و عملا ارزش افزوده اضافه هم اکنون در حال از بین رفتن است.