به گزارش پایگاه خبری نشان :

روز گذشته، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه‌ هیئت دولت، درباره‌ شباهت گوشی‌های رونمایی شده‌ ایرانی با یک شرکت چینی، توضیحاتی ارائه داد. به‌گفته‌ جهرمی، درحال‌حاضر، امکان تولید صفر تا صد گوشی در داخل کشور، امکان‌پذیر نیست. وزیر ارتباطات اعلام کرد که در ابتدای مسیر تولید گوشی موبایل، طبیعی است که روند تولید را با مدل‌های SKD و CKD آغاز کنند تا به مراحل بعدی برسند.

دو اصطلاح CKD و SKD در صنایع تولیدی کاربرد دارند و ایران نیز همچون کشورهای زیادی، در بسیاری از صنایع نظیر خودروسازی و لوازم خانگی، به این طریق کالا تولید می‌کند.

CKD (Complete Knocked Dawn یا قطعات کاملا منفصل) روشی است که در آن همه‌ قطعات به‌صورت جدا از هم وارد کشور شده و در خطوط تولید سرهم‌بندی می‌شوند. در روش دیگر که SKD (Semi Knocked Dawn یا قطعات نیمه‌کامل) نام دارد، مراحل روش قبلی تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که تعدادی از قطعات نیز به‌دلیل فناوری بالا، فرایند تولید خاص و عوامل دیگر به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد و سرهم‌بندی می‌شوند. حال باتوجه‌به اینکه خط تولید موبایل هوشمند شرکت ایرانی تازه ایجاد شده و شباهت‌ها به نسخه‌ چینی بسیار بالا است، به‌نظر می‌رسد که ایران درحال‌حاضر، روش SKD را برای تولید این گوشی‌ها در نظر گرفته است.

وزیر ارتباطات درادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد که اگر شرکت‌های سازنده‌ داخلی با شرکتی خارجی به تفاهم برسند که خط تولید گوشی را در داخل کشور راه‌اندازی کنند، این قدمی مثبت برای فاز اول تولید گوشی در ایران محسوب می‌شود.