به گزارش پایگاه خبری نشان :

ایسنا: شبکه رسمی ترکیه "TRT" اعلام کرد که این فرد بازداشت شده، یک اردنی فلسطینی‌الاصل است که در حال جمع آموری اطلاعاتی برای امارات در مورد ترکیه و مخالفان عرب در داخل ترکیه بود.

این منبع عنوان کرد، نام این جاسوس احمد محمود عیاش الاسطل است و او یک خبرنگار فلسطینی است که پاسپورت موقت اردن را دارد. او به جرم خود اعتراف کرده و مشخص شد که او با یک پاسپورت عربی وارد ترکیه شده است.

این شبکه اعلام کرد، این فرد جاسوس اسنادی را به مسؤولان ترکیه‌ای داده است که ارتباط وی با مسؤولان اماراتی را ثابت می‌کند. او اطلاعات متعددی را در مورد مخالفان عرب به ویژه گروه اخوان المسلمین طی سال‌ها جمع آوری کرده بود. او همچنین رمزگشایی‌هایی در مورد هویت افرادی کرد که برای مسؤولان اماراتی کار می‌کردند.

reJqjquwReiW

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست از منابع ترکیه‌ای نقل کرد که کارمندان اماراتی بر الاسطل نظارت داشتند و وی به بازجویان گفت که آنها را با نام‌های مستعار می‌شناسد. فعالیت وی شامل خبردهی از تحولات سیاسی ترکیه و زیر نظر داشتن مخالفان عرب در ترکیه بود.

منابع تصریح کردند که الاسطل در ساحل دریای سیاه در ترکیه زندگی می‌کرد و در اواخر سپتامبر طبق گفته خانواده و همکارانش ناپدید شد و آنها نگران جان وی بودند. آنها هراس این را داشتند که وی ربوده شده باشد و کمپینی را راه انداختند تا مسؤولان ترکیه‌ای قانع شوند تا تحقیقاتی را درخصوص ناپدید شدن وی آغاز کنند.

حتی برادر وی به نام حسام که در غزه زندگی می‌کند، گفته است که از بازداشت برادرش خبر نداشته و باور نمی‌کند که او برای دولت امارات کار کرده باشد. چراکه امارات برادر وی را به دلیل حمایتش از اخوان المسلمین، یک شخصیت مخالف به حساب آورده بود و چگونه ممکن است که به وی چنین اتهامی زده شود.

خلاصه نتیجه دست یافته توسط سازمان اطلاعات ترکیه که در اختیار روزنامه واشنگتن پست نیز گذاشته شده این است که احمد الاسطل -که در میان اماراتی‌ها به نام ابو لیلی مشهور است- مجبور شده که بیش از یک دهه اقدام به جاسوسی کند.

در این خلاصه آمده است که الاسطل در آغاز؛ پیشنهاد فعالیت در سازمان اطلاعات امارات در سال ۲۰۰۸ را نپذیرفت اما بعد از آنکه در جستجوی یک شغل رفت و روند بررسی‌های امنیتی برای اشتغال وی شکست خورد، او در تصمیم خود بازنگری کرد.

طبق این خلاصه، بعد از آنکه وی به ترکیه انتقال پیدا کرد، بر روابط ترکیه با جهان اسلام و ابتکارعمل‌های سیاست خارجی و سیاست داخلی متمرکز شد. وی همچنین مامور به مشخص کردن این امر شد که آیا دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در سال ۲۰۱۶ از تلاش برای کودتا نجات پیدا کرد، در معرض تلاش برای کودتای دیگری است یا خیر.

در این خلاصه ذکر شده است که وی اطلاعاتی را به امارات در مورد خبرنگاران و مخالفان عرب مقیم ترکیه و کسانی که آمادگی همراهی با تلاش‌های عضوگیری سازمان اطلاعات امارات داشتند، انتقال داد و در این راستا، دیدارهایی را با مخالفان وابسته به اخوان المسلمین داشت.

طبق گفته یک مسؤول ترکیه‌ای که نخواسته نامش فاش شود، پیش‌بینی می‌شود که الاسطل ۴۵ ساله هفته جاری در دادگاه حاضر شود.

بازداشت الاسطل سومین بازداشتی است که مسؤولان ترکیه‌ای طی دو سال گذشته از آنها به اتهام جاسوسی برای امارات خبر می‌دهند. دو فرد در آوریل ۲۰۱۹ که اطلاعاتی را در مورد گروه‌های فلسطینی در ترکیه جمع آوری می‌کردند، بازداشت شدند.