به گزارش پایگاه خبری نشان :

 بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از سرعت گرفتن سقوط قیمت‌ها در چند روز گذشته است. رییس انجمن نمایشگاه داران خودروی پایتخت می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در روز جاری (یکشنبه، ۱۸ آبان‌ماه) کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ثبت کرده است.

همانطور که کارشناسان پیش از این پیش‌بینی کرده بودند قیمت خودروها که در ماه‌های گذشته بی‌ضابطه و حبابی بالا رفته بود، با کاهش نرخ ارز، این روزها به سرعت در حال ریزش است.

رکودی که در بازار خودرو در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها شاهد بودیم و فروشندگان افزایش قیمت ارز را شاخص افزایش قیمت‌ها قرار داده بودند، این روزها شدیدتر شده، اما این بار دلیل رکود، افت قیمت‌ها و انتظار مشتریان برای کاهش‌های بیشتر است.

کارشناسان می‌گویند: در حالی که متقاضی برای خرید خودرو در بازار وجود ندارد، فروشندگان طی روزهای گذشته به صف شده و خودروهای خود را در معرض فروش قرار داده‌اند.

این در حالی است که امروز با کاهش محسوس نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، هر دستگاه پژو ۲۰۶ با کاهش حدود ۵۰ میلیون تومانی به ۲۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۴۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۰ میلیون تومان، ساینا ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۲۰۷ میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۱۹۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

البته قیمت‌های اعلام شده به معنی تایید نرخ‌ها نیست، بلکه ارقامی است که در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی از سوی فروشندگان آگهی می‌شود و بسیاری از آنان از ترس ضرر و زیان، در مقابل ریزش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

«سعید موتمنی» ‌ رییس انجمن نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت:‌ هرچند قیمت‌ها در یک ماه گذشته روند صعودی گرفته بود، اما همه آنها روی کاغذ بود و خرید و فروشی انجام نمی‌شد.

وی بیان‌داشت: این روزها متاثر از افت نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو رو به کاهش گذاشته و به سوی منطقی شدن در حرکت است.

ثبات نرخ ارز، کلید رونق بازار

موتمنی تاکیدکرد: قیمت‌ها ارتباط مستقیم و نزدیکی با نرخ دلار دارد و هر کجا نرخ ارز تثبیت شود، قفل معاملات باز خواهد شد.

وی یادآور شد: بیستم شهریورماه امسال در حالی که نرخ دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، پراید ۷۸ میلیون تومان قیمت داشت، بنابراین با نرخ ۲۲ هزار تومانی امروز دلار، قیمت پراید هنوز جا برای کاهش بیشتر دارد.

این مقام صنفی تاکیدکرد: فروشندگان نمی‌توانند در برابر روند کاهشی قیمت‌ها مقاومت کنند و هرگونه تاخیر در فروش خودرو، به ضررشان تمام می‌شود.

در این زمینه برخی فعالان بازار خودرو معتقدند که این روزها با تشکیل صف فروش، خریداران هستند که تعیین‌کننده قیمتند.

به گفته آنان، افت قیمت در بازار خودروهای مونتاژی و خارجی به مراتب شدیدتر است.

پیشتر نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در گفت و گو با ایرنا گفت: اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰ درصد فرو خواهد ریخت.

ایرنا