به گزارش پایگاه خبری نشان :

به تازگی اخباری در فضای مجازی منتشر شده است که اعلام می‌کند آلمان قصد دارد در آینده از قطار‌های هیدروژنی استفاده کند. ظاهرا هدف این کشور از این کار، رسیدن به هوای پاک با استفاده از سوخت بدون آلاینده است. آندریاس شوتزر، مشاور اصلی این پروژه، به تازگی اعلام کرد که برای حرکت این قطار‌ها نیاز به استفاده از دو نوع هیدروژن و ترکیبی از هیدورژن‌های تولید شده در داخل این کشور و نوعی هیدروژن که باید از خارج از کشور وارد شود، نیاز خواهد بود.

دولت آلمان نیز اعلام کرده که با این پروژه موافقت کرده است. این کشور همچنین در سال‌های اخیر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های مصرف کننده‌های سوخت‌های گازی انتخاب شده است و به صورت سالیانه حدود ۵۵ تراوات هیدروژن ترکیب شده با CO2 استفاده می‌کند، اما این کشور منابع کافی برای تولید هیدروژن فاقد کربن را ندارد.

اطلاعاتی از قطار هیدروژنی آلمان

ظاهرا آلمان قصد دارد برای قطار هیدورژنی خود از اسپانیا و پرتغال، هیدروژن وارد کند که این موضوع از طریق حمل هیدروزن از کشتی و یا انتقال به وسیله لوله‌های گاز موجود در بین این سه کشور امکان پذیر است. در حال حاضر نمونه‌های اولیه این قطار تولید شده است که در حدود ۱۵ دقیقه سوخت گیری آن کامل می‌شود و هر بار سوخت گیری توانایی تردد تا ۶۰۰ کیلیومتر را با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

گفتنی است هیدروژن به تنهایی توانایی استفاده به عنوان سوخت را ندارد و در این قطار از سلول‌هایی استفاده شده است که از ترکیب هیدروژن و اکسیژن توانایی تولید برق دارند و به نوعی این قطار را می‌توان یک قطار الکتریکی نیز نام‌گذاری کرد. طرح اعلام شده توسط آلمان از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و هزینه ساخت هر قطار نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون یورو تخمین زده شده است.