به گزارش پایگاه خبری نشان :

امروزه استفاده از دستمال کاغذی در آشپزخانه‌ها بیشتر از همه جا کاربرد دارد. سهولت در استفاده، یک‌بار مصرف بودن و عدم نیاز به شست و شو از مواردی است که موجب شده بیشتر از پیش، این دستمال یک‌بار مصرف جای خود را در آشپزخانه ما تثبیت کنند.

استفاده از این نوع دستمال‌ها نه تنها به نفع محیط زیست ما نیست و ما را در طولانی مدت به مشکل می‌رساند؛ بلکه با به جای گذاشتن پرز از خود روی اجسام، باید پس از تمیزکاری با این دستمال‌ها از دستمال‌های پارچه‌ای برای رفع پرز‌های به جا مانده استفاده کنیم.

در ادامه شما را با مواردی آشنا می‌کنیم که نباید برای تمیز کردن آن‌ها از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف استفاده کنید.

۱. فرش و قالی

به طور اتفاقی نوشابه روی فرش می‌ریزد، دست نگه‌دارید و برای تمیز کردن از دستمال کاغذی استفاده نکنید؛ زیرا این نوع دستمال‌ها در مواجه با مایعات، ساختارشان از هم وا می‌رود و تکه تکه روی فرش باقی می‌مانند. بهتر است به سرعت از دستمال‌های پارچه‌ای استفاده کنید که این مشکل را به وجود نیاید و به راحتی مایعات را به آن جذب شوند. مشکل دیگری که با استفاده از دستمال کاغذی بر روی فرش شما به وجود می‌آید، این است که موجب نفوذ لکه و مواد ریخته شده به لایه‌های عمیق‌تر می‌گردد.

۲. دست‌هایتان، در حین آشپزی

خشک کردن دست‌ها با دستمال‌های کاغذی، آن هم در حین آشپزی یکی از عمده‌ترین موارد استفاده ما از این نوع دستمال‌ها است. ما باید سعی کنیم که در برابر این عادت، مقاومت کنیم. این عمل، اولین ضرری که می‌رساند اقتصادی است و استفاده‌ی بیش از حد از دستمال‌های کاغذی در حین آشپزی در طولانی مدت برای ما هزینه‌ی بسیاری دارد. دومین ضرر این دستمال‌ها به سلامتی ما است؛ زیرا اغلب پزر‌های ریزی را بر پوست ما باقی می‌گذارند که ما آن‌ها را ناخواسته داخل غذای خود می‌کنیم. برای جلوگیری از مورد دوم باید بعد تمیز کردن دست‌های خود با دستمال کاغذی، فوری دست‌ها را با آب بشوییم. بهتر است به هنگام آشپزی از دستمال‌هایی از جنس پارچه استفاده کنید نه کاغذی.

۳. بشقاب شام

پاک کردن بشقاب‌ها و فنجان‌های آشپزخانه با دستمال کاغذی، برای گرد گیری و پاک کردن لکه‌های کوچک، خیلی دور از ذهن نیست. این امر می‌تواند هر چیزی جز دوست‌دار طبیعت به نظر آید. ذرات کوچک دستمال کاغذی که بر ظروف به جای می‌ماند به راحتی وارد دستگاه گوارش ما می‌شود.

۴. صفحه نمایش الکترونیکی

دستمال کاغذی را برای پاکسازی ال‌سی‌دی‌های دستگاه الکترونیکی دور نگه‌دارید؛ زیرا الیاف می‌تواند به این صفحات آسیب‌های جدی و دائمی وارد کند. برای تمیز کردن این موارد از دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید تا بر روی صفحه نمایشگر از خود ذراتی باقی نگذارند. همچنین ممکن است نا خواسته با دیدن ذرات پرز روی صفحه در هنگام تمیز کردن با دستمال‌های کاغذی، به طور ناخودآگاه، فشار بسیاری را به صفحه وارد کنیم که منجر به آسیب کریستال‌های داخل ال‌سی‌دی می‌گردد.

۵. گرد گیری

اگر هدف شما حرکت گرد و غبار از یک نقطه به نقطه دیگر است، پیش بروید و از حوله کاغذی استفاده کنید! با این حال، اگر شما می‌خواهید گرد و غبار به طور کامل از نقطه‌ای برطرف شوند باید از دستمال‌ها پارچه‌ای نمدار یا اسفنج خیس استفاده کنید. با استفاده از دستمال کاغذی نه تنها گرد و غبار از بین نمی‌رود؛ بلکه بیشتر هم می‌شود.

منبع:ایرنا