به گزارش پایگاه خبری نشان :

دانشمندان قدیمی‌ترین فسیل یک مار را پیدا کرده اند که ۴۷ میلیون سال قبل در اروپا زندگی می‌کرده و در معادن جنوب غربی آلمان کشف شده است. این فسیل مار در یکی از مراکز ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در نزدیکی شهر «دارمشتات» آلمان کشف شد.

روزنامه «میل آنلاین» در این خصوص گفت: محققان در مقاله جدیدی گزارش دادند که جسد این مار کاملاً حفظ شده است و طول آن به بیش از سه فوت معادل یک متر و طول فسیل آن بیش از شش متر می‌رسد.

محققان می‌گویند فسیل این مار که «Meselopethon Frey» نام دارد، گونه‌ای جدید و نوع جدید است و قدیمی‌ترین فسیل شناخته شده مار در دنیاست. این فسیل به اوایل دوره مرکزی دوره ائوسن برمی گردد، دوره‌ای که شاهد پیدایش حیات وحش به گونه امروزی، بودیم. معدن «مایسل پت» که در شهر دارمشتات آلمان و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی «فرانکفورت ماین» واقع شده است در سال ۱۹۹۱ به محل دفن زباله تبدیل شد، اما در دسامبر ۱۹۹۵ به دلیل اهمیت زمین شناسی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دکتر «کریستر اسمیت»، نویسنده موسسه تحقیقاتی سنکنبرگ و موزه تاریخ طبیعی در فرانکفورت که این پژوهش را انجام داده است، گفت: منشا جغرافیایی مار‌ها هنوز مشخص نیست و کشف نوع جدیدی از مار در منطقه «مسل بت» یک جهش بزرگ و رو به جلو در درک تاریخ تکاملی این مارها است.

امروزه انواع مختلفی از این مار‌ها به طور عمده در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و استرالیا یافت می‌شوند، اما این معدن هنگامی که مار‌ها در مناطقی از اروپا زندگی می‌کردند، طیف گسترده‌ای از نوع مار‌ها را در خود جای داده بوده که این مسئله نقطه‌ عطفی در تاریخ زیست شناسی است.

دکتر «حسام ظاهر» از دانشگاه سائوپائولو در برزیل که در تهیه این پژوهش کمک کرده است، گفت: طبق آزمایش‌های ما، تاریخ تحول این مار‌ها به اروپا برمی‌گردد و طبق یافته‌های ما، این مار‌ها در اروپا و در دوره ائوسن یعنی بیش از ۴۷ میلیون سال قبل وجود داشته اند اما از دوره سنگ و چوب، مار‌های بزرگ برای مدتی از قاره اروپا ناپدید شدند و در دوره زمانی زمین شناسی معروف به میوسن - بین ۲۳ تا ۵ میلیون سال پیش - دوباره ظاهر شدند.