به گزارش پایگاه خبری نشان :
اهمیت ورزش درآب و اثرات فوق العاده مثبت آن

ورزش در آب یکی از بهترین راه ها برای انجام یک ورزش اثرگذار و امن و منظم در روتین ورزشی می باشد. همچنین یک محرک عالی برای افزایش سطح تناسب اندام محسوب می شود و یک مکانیسم اثر گذار برای ریکاوری است.

 

فواید ورزش در آب 

ورزش در آب می تواند به ارتقاء سلامت از چند روش مختلف کمک کند: 

1.  افزایش سلامت قلبی عروقی 

ورزش در آب فواید زیادی برای فشار خون ، رگ ها و فشار سیستولیک دارد و علاوه بر آن، انجام ورزش در آب به طور منظم، ظرفیت سطح هوازی بدن و اکسیژن رسانی را بالا می برد. زمانی که ورزش در آب را با ورزش های هوازی به غیر از آب مقایسه می کنیم، می بینیم که ورزش در آب با ورزش های ایروبیک و هوازی تاثیر مشابه و یکسانی دارند. به طور کلی ورزش در آب می تواند اثر بسیار مطلوبی روی وضعیت قلبی عروقی داشته باشد.

2.  افزایش قدرت و استقامت عضلانی 

تقویت عملکرد پا و همچنین افزایش قدرت در دست و پا توسط ورزش منظم در آب ایجاد می گردد. بسیار مهم است که تفاوت بین تقویت دست و پا را در ورزش های مختلف بشناسید که به دلیل قدرت موجود در شدت بالای آب در بدن افراد ایجاد می گردد. عمق آب نقش مهمی در افزایش قدرت دارد. تحقیقات نشان می دهد که پیاده روی در آب، یک محرک برای حذف انرژی اضافه است و همچنین شکل راه رفتن شما را بهبود می بخشد و ضربان قلب را آرام می کند.

3.  توانبخشی بعد از آسیب دیدگی 

این ویژگی برای افرادی که از آسیب دیدگی در دست و پا کمر یا آسیب دیدگی های نورولوژیکی رنج می برند، بسیار حائز اهمیت است زیرا ورزش در محیط خشک چنین تاثیری ندارد. مطالعات نشان می دهد که ورزش آبی احتمال کمر درد در قسمت پایین کمر و ناتوانی را در این ناحیه می کاهد و سطح کلی سلامت افراد را مخصوصاً آنهایی که کمردرد مزمن دارند، بهبود می بخشد. همچنین این مطالعات در مورد افرادی که آسیب دیدگی نخاعی داشتند، هم مورد بررسی قرار گرفته است و نشان می دهد که عملکرد ورزش آبی نسبت به ورزش خشک برای این افراد بالاتر بوده است. 

4.  ارتقاء توانایی های حرکتی

ویژگی های مکانیکی آب باعث کاهش فشار روی مفصل، کاهش ضربان قلب، بهبود حرکات و احتمال کمتر برای زمین خوردن می شود و در نتیجه افراد می توانند الگوهای حرکتی پیچیده تر را در آب انجام دهند. یک مطالعه در این زمینه نشان می دهد که ورزش آبی می تواند باعث کنترل بیشتر شما روی حرکات بدن به شکل صحیح  شود.

5. سوزاندن کالری

ورزش در آب یک ورزش کارآمد برای سوزاندن کالری ها است. هر ساعت شنا کردن با سرعت کم 423 کالری و با افزایش سرعت 715 کالری می سوزاند. برای کسانی که دوست دارند کالری بیشتری بسوزانند، ورزش های آبی مورد خوبی هستند.

6. بهبود کیفیت خواب

ورزش در آب بر روی افرادی که دچار مشکل خواب بودند، تاثیرگذار است و باعث بهبود شرایط زندگی و همچنین بهبود کیفیت خواب می شود.اگربا مشکلات خواب بی کیفیت و سطحی مواجه هستید، ورزش در آب کمکتان خواهد کرد.

7. بهبود وضعیت روحی

ورزش آبی تأثیر به سزایی در بهبود شرایط روحی و روانی دارد پس اگر دچار افسرده شدید، به استخر بروید و به خلق و خوی خودتان برای بهبود کمک کنید.

 8. کاهش استرس

تحقیقات بر روی افرادی که دچار افسردگی و استرس شدید در زندگی بودند، نشان داده است، بعد از انجام دادن ورزش آبی مانند شنا، استرس و افسردگی آنها کاهش یافته است.

9. کم هزینه و مقرون به صرفه

شما برای انجام دادن ورزش در آب فقط نیاز به یک استخر دارید پس ورزش در آب بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است.

 ورزش در آب مناسب چه کسانی است؟

مادران باردار

مادران باردار می توانند از خواص و فواید ورزش های آبی استفاده کنند زیرا شنا کردن مادر در آب، تاثیر مثبتی بر روی رشد سلول های عصبی و مغز کودک دارد واز بیماری مغز و اعصاب hypoxia-ischemia در نوزادان جلوگیری  می کند.

شنا کردن مادر باردار طی اوایل تا اواسط بارداری ، میزان بروز نقص های مادرزادی را کاهش می دهد اما مادران باردار برای شنا در آب باید با پزشک مشورت کنند زیرا پزشکان ممکن است به دلیل برخی مشکلات پزشکی شنا کردن را منع کنند.

کودکان

هر کودک باید در طول روز 60 دقیقه ورزش هوازی انجام دهد. ورزش های آبی به اندازه ورزش های هوازی مفید و دارای خاصیت یکسان هستند. انجام ورزش در آب برای کودکان مفید است.

بیماران مبتلا به ام اس

ورزش در آب برای بیماران مبتلا به تصلب بافت چندگانه یا ام اس مفیدند. در طول شنا کردن، عضلات و اندام ها عموماً توسط نیروی شناوری، معلق هستند و فرد می تواند به راحتی آن ها را کنترل یا ورزش دهد. افراد مبتلا به ام اس، با ورزش در آب می توانند به میزان زیادی دردهای ناشی از ام اس را کاهش دهند.

افراد مبتلا به آسم

افراد مبتلا به آسم می توانند با انجام ورزش های آبی دم و بازدم را کنترل کرده و گنجایش ریه های خود را افزایش دهند و مدیریت بهتری بر روی تنفس کردن خود داشته باشند. این افراد بهتر است قبل از رفتن به استخر با پزشک خود مشورت کنند.

احتمال افزایش و تشدید بیماری اسم به واسطه وجود مواد ضد عفونی کننده در آب های استخر وجود دارد این عزیزان می توانند به استخری بروند که جایگزین مناسب و بی ضررتری از کلرزنی داشته باشد.

افراد معلول

ورزش در آب به درمان برخی از دردها و بازیابی توان حرکتی بعد از آسیب دیدگی های شدید کمک می کند.

 ورزش های آبی پیشنهادی 

انواع مختلفی از ورزش های آبی هستند که برای شما فواید زیادی دارند و در این قسمت از ورزش و سلامت نمناک مهم ترین های آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد که شامل:

1.  ورزش استقامتی

بسیاری از ورزش های آبی در آب کم عمق انجام می شوند ؛ به طوری که فرد می تواند به راحتی کف استخر را لمس کند اما روی همین آب کم عمق، حرکات مختلفی را به انجام می رساند. بهترین ورزش هایی را که در آب کم عمق می توانید انجام دهید، شامل حرکت شانه و باسن و انجام تمرین های استقامتی است. مقاومتی که آب در برابر بدن شما ایجاد می کند، باعث می شود تا به یک شکل امن و موثر بتوانید دست و پای خود را با طیف گوناگونی از حرکات متنوع حرکت دهید و استقامت عضلانی خود را بالا ببرید.

2.  ایروبیک آبی 

بسیاری از متخصصان ورزش ایروبیک آبی را پیشنهاد می کنند که ضربان قلب را بیش از حد بالا می برد و قدرت کلی بدن شما را افزایش می دهد و باعث بهبود وضعیت تنفسی می گردد. معمولا برای انجام ایروبیک آبی پیشنهاد می شود که از استخرهای کم عمق بین 1 یا 1.5 متر استفاده کنید. در این سطح آب باید تا سینه و شانه داخل آب شوید، یعنی 80  الی 90 درصد بدن شما در آب قرار بگیرد.

3.  ورزش دو در عمق آب

یکی دیگر از فعالیت های تاثیرگذار در عمق آب، انجام ورزش دو می باشد. انجام آن در استخر های عمیق تر فواید بیشتری دارد؛ مخصوصاً اینکه گردن شما به طور کامل داخل آب فرو رفته باشد و در نتیجه قدرت بدنی تان را بالا می برد. افرادی که شناگر های قوی هستند، می توانند بدون هیچ جلیقه نجاتی این ورزش را انجام دهند اما افرادی که شناگر ماهر و متخصص نیستند، نمی توانند خودشان را از آب بیرون بکشند و حتما باید از جلیقه نجات استفاده کنند.

دویدن زیر آب مانند دویدن روی خشکی است و فواید زیادی برای قلب و عروق دارد و سطح مهارت افراد را بالا می برد و تجربه آن ها را در مورد ورزش های آبی افزایش خواهد داد.